دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مرداد 1402 - 09:10

کودتاچیان نیجر از گروه واگنر تقاضای کمک کردند

کودتاچیان نیجر از گروه واگنر تقاضای کمک کردند
ادعا می‌شود که سران کودتا در نیجر با گروه شبه نظامی واگنر که منشأ روسی دارد تماس گرفته و برای مقابله با مداخله احتمالی کشور‌های غربی و اعضای اِکُواس، درخواست کمک کرده‌اند.
کد خبر : 861683

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از فرانس ۲۴، ادعا‌هایی مطرح است مبنی بر اینکه کودتاچیان نیجر در آستانه پایان ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا (اِکُواس) و تهدید به مداخله نظامی برای بازگرداندن نظم قانون محور به این کشور از گروه شبه نظامی «واگنر» تقاضای کمک کرده‌اند.

گفته می‌شود که یکی از سران کودتای نیجر در سفر به کشور مالی، با یکی از اعضای واگنر ارتباط گرفته و تقاضای خود را مطرح کرده و طرف مقابل هم مشغول بررسی آن است.

وزرای دفاع اکواس، روز جمعه طرح مداخله نظامی در نیجر را درصورتی‌که کودتاچیان از مواضع خود کوتاه نیایند، نهایی کردند. با این حال، اجرای این طرح مشروط به اجماع نظر سران سیاسی است.

همزمان، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه به عنوان کشوری که سابقه طولانی در استعمار قاره سیاه دارد، در رابطه با کودتای اخیر نیجر مدعی شد: نمی‌توانیم دخالت مستقیم روسیه را در کودتا تائید کنیم، اما از جانب مسکو گرایشی برای استفاده از فرصت پیش آمده وجود دارد.

اما «اولگ اوزروف» معاون وزارت خارجه روسیه در امور آفریقا و رئیس دبیرخانه مجمع مشارکت روسیه و آفریقا، با هشدار نسبت به هرگونه عملیات نظامی خارجی در نیجر گفت: روسیه هرگونه مداخله نظامی خارجی در امور داخلی نیجر را دارای نتیجه معکوس می‌داند.

این دیپلمات ارشد تاکید کرد که اینگونه رویداد‌ها معمولاً ناشی از مسائل متعدد مربوط به فرآیند‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، قومی و مذهبی در داخل کشور است، بنابراین مهم است که به مردم نیجر اجازه داده شود تا اوضاع را خودشان به تنهایی حل کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته