دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1402 - 13:17

شورای نظامی نیجر رئیس‌جمهور مخلوع را محاکمه می‌کند

شورای نظامی نیجر رئیس‌جمهور مخلوع را محاکمه می‌کند
سران کودتا در نیجر همزمان با موافقت برای مذاکره با اکواس، از تصمیم برای محاکمه رئیس جمهور مخلوع به اتهام خیانت خبر می‌دهند.
کد خبر : 863113

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، شورای نظامی نیجر (junta) که از ماه پیش قدرت را در این کشور آفریقایی قبضه کرده است، می‌گوید که قصد دارد «محمد بازوم» رئیس جمهور مخلوع را که از حمایت غرب برخوردار بود، به اتهام خیانت و همدستی با سران خارجی و سازمان‌های بین‌المللی محاکمه کند.

همزمان، خبر‌ها حاکی از آن است که ژنرال «عبدالرحمن چیانی» از سران کودتا و رئیس «شورای ملی حفاظت از میهن» نیجر به موضوع برگزاری مذاکره با جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا (اِکُواس، ECOWAS) چراغ سبز نشان داده است.

البته، اکواس در آماده‌باش به سر می‌برد تا به زعم خود چنانچه دیپلماسی به نتیجه نرسید، از راه مداخله نظامی، نظم قانون‌محور را به نیجر بازگرداند.

اکنون به نظر می‌آید که سران کودتا از تهدید به محاکمه و حتی اعدام رئیس جمهور مخلوع به عنوان ابزاری برای اعمال فشار بر اکواس استفاده می‌کنند.

نظامیان از ۲۶ جولای زمام امور را در نیجر به دست گرفته‌اند. طی سه سال گذشته، این هفتمین کودتا در منطقه آفریقای مرکزی و غربی است. در بازه زمانی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲، کشور‌های مالی و بورکینافاسو نیز طی دو کودتای موفق، به حضور استعماری- نظامی فرانسه پایان دادند.

نیجر معادن غنی از اورانیوم دارد و به همین دلیل برای اتحادیه اروپا، آمریکا، چین و روسیه از اهمیت زیادی برخوردار است.

هنوز مشخص نیست که مداخله احتمالی اکواس با چه تعداد نیرو و در چه بازه زمانی انجام خواهد شد، اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تدارک این اقدام دست‌کم چند هفته‌ای زمان می‌برد و تا آن موقع، در مذاکره همچنان باز خواهد بود.

همزمان، روسیه هشدار داده است که مداخله نظامی در نیجر منجر به «درگیری طولانی مدت» خواهد شد.

به گفته وزارت خارجه روسیه، چنین مداخله‌ای منطقه ساحل صحرا را به طور کلی بی‌ثبات می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته