دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مرداد 1402 - 09:11

شیخ «زکزاکی» درباره فتنه‌گری فرانسه و آمریکا علیه نیجر و نیجریه هشدار داد

شیخ «زکزاکی» درباره فتنه‌گری فرانسه و آمریکا علیه نیجر و نیجریه هشدار داد
رهبر شیعیان نیجریه نسبت به فتنه‌گری آمریکا و فرانسه در برهم‌زدن روابط کشور‌های آفریقایی به‌ویژه نیجر و نیجریه هشدار داد.
کد خبر : 863789

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از المیادین، شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان نیجریه هشدار داد که واشینگتن و پاریس احتمالاً به دنبال توسل به گروهک تروریستی بوکوحرام هستند تا بحران روابط میان نیجر و نیجریه را وخیم‌تر کنند.

وی آمریکا و فرانسه را عامل اصلی بحران میان کشورش و نیجر دانست.

زکزاکی افزود: روشن است که این جنگ، جنگ ما نیست؛ بلکه جنگ میان آمریکا و فرانسه است و این دو کشور می‌توانند باعث ایجاد بحران میان نیجریه و نیجر شوند.

رهبر شیعیان نیجریه نسبت به اینکه برخی کشور‌ها به اسم دموکراسی برای جنگ علیه کشور دیگری اعلام آمادگی کنند، ابراز تعجب کرد و گفت: با وجود روی دادن چند کودتا در نیجریه، تاکنون هیچ کشوری آن را به زور مجبور نکرده که به حکومت غیرنظامی بازگردد.

وی اظهار کرد: با آنکه نیجر حریم هوایی خود را بسته است؛ اما هواپیما‌های فرانسوی همچنان از حریم این کشور عبور می‌کنند و پاریس پایگاه‌های تروریستی در نیجر دارد که منشأ حملات بوکوحرام است.

زکزاکی نگرانی خود را نسبت به استفاده فرانسه از نیرو‌های بوکوحرام برای حمله به نیجر ابراز کرد و گفت: هرگونه اقدام نظامی در مرز‌های دو کشور کار فرانسه و آمریکا و نه نیجریه یا نیجر است.

اظهارات شیخ زکزاکی در حالی است که رؤسای ستاد مشترک کشور‌های جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اِکُواس، ECOWAS) طی نشستی دو روزه در «آکرا» پایتخت غنا، جزئیات حملات نظامی احتمالی به نیجر برای بازگشت حکومت قانونی در این کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

فرماندهان ارتش کشور‌های اکواس راه‌های بازگشت «محمد بازوم» رئیس جمهور مخلوع نیجر را بررسی کردند که ۲۶ جولای (۴ مرداد) توسط شورای نظامی برکنار شد.

این فرماندهان آمادگی خود را برای اقدام نظامی در صورتی که تلاش‌های دیپلماتیک در نیجر برای بازگشت به حکومت غیرنظامی نتیجه بخش نباشد، اعلام کردند.

در صورتی که اکواس برای بازگرداندن بازوم تصمیم قطعی بگیرد، از حمایت کشور‌های نیجریه، سنگال، ساحل عاج و بنین برخوردار خواهد بود.

از سوی دیگر، کشور‌های بورکینافاسو و مالی که دارای مرز مشترک با نیجر هستند، حمایت قوی خود را از نظامیان در نیجر اعلام و در این قضیه از همسویی با اکواس خودداری کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته