دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مهر 1402 - 00:16

سفیر و نظامیان فرانسوی از نیجر خارج می‌شوند

سفیر و نظامیان فرانسوی از نیجر خارج می‌شوند
رئیس جمهور فرانسه بالاخره تسلیم خواست کودتاگران نیجر شد و اعلام کرد که سفیر و نظامیان فرانسوی، خاک این کشور آفریقایی را ترک می‌کنند.
کد خبر : 869603

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه می گوید که سفیر این کشور، خاک نیجر را ترک می‌کند.

رئیس جمهور فرانسه مدعی شد: «نیجر دیگر کشوری نیست که خواستار مبارزه با تروریسم باشد و پایان عملیات نظامی در این کشور را اعلام می‌کنم».

وی در ادامه گفت: «همکاری نظامی با نیجر را محدود کرده و تصمیم گرفتیم که طی ساعت‌های آینده سفیرمان را از نیجر خارج کرده و نیروهای نظامی نیز تا پایان سال جاری از این کشور خارج می شوند».

شورای نظامی نیجر، پیشتر، مصونیت دیپلماتیک «سیلوان ایتی» سفیر فرانسه را لغو کرده بود و به پلیس دستور داده بود او را از نیجر اخراج کند.

این دستور بعد از ضرب‌الاجل ۴۸ساعته وزارت امور خارجه نیجر به تاریخ ۲۵ آگوست برای سفیر فرانسه صادر شد که طی آن از وی خواسته شده بود خاک نیجر را ترک کند. اما پس از پایان این ضرب‌الاجل سفیر فرانسه از نیجر خارج نشد.

فرانسه اعلام کرده بود که تصمیم شورای نظامی نیجر را به رسمیت نمی‌شناسد و سفیر این کشور در نیجر باقی خواهد ماند.

اوایل مردادماه بود که شماری از نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر با کودتا «محمد بازوم» رئیس جمهور نیجر را از قدرت برکنار کردند. این اقدام با مخالفت شدید فرانسه و آمریکا همراه شد.

شورای نظامی نیجر خواستار عدم مداخله پاریس در امور این کشور است و محمد بازوم را دست نشانده فرانسه می‌داند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته