دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با حضور دکتر طهرانچی؛

جشن فارغ التحصیلی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد + عکس

جشن فارغ التحصیلی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد + عکس
جشن فارغ التحصیلی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر طهرانچی برگزار شد.
کد خبر : 852735

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین آیین نکوداشت دانش آموختگی دانشجویان بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور یک هزار و 200 دانشجو برگزار شد.

جشن فارغ التحصیلی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در ۳۰ کشور فارغ‌التحصیل دانشگاهی دارد

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، در نخستین آیین نکوداشت دانش آموختگی دانشجویان بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی، ضمن تبریک جشن فارغ التحصیلی به همه دانشجویان بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما و شما افتخار داریم که به نمایندگی از ۸ هزار و ۵۰۰ دانشجوی فارغ التحصیل شده دانشگاه آزاد این جشن را برگزار می کنیم.

دکتر طهرانچی ضمن تبریک ورود دانشجویان بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی به شبکه دانشگران جهان اسلام و تبریک مجدد به همه دانشجویانی که این دوره را با موفقیت سپری کردند، گفت: باید یادمان باشد که ما به سرزمینی تعلق داریم که از شبه قاره هند تا دریای مدیترانه، روزی رهبری جهان علم را برعهده داشت.

جشن فارغ التحصیلی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در واقع تا ۵۰۰ سال هیچ حرف علمی جدیدی در جهان گفته نمی شد، مگر اینکه آن علم از این سرزمین به همه عالم انتشار می یافت.

دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه دانشمندان این سرزمین روزی روزگاری سرآمدان علم جهانی بودند، گفت: این موضوع مایه افتخار ما است.

وی ادامه داد: در عصر حاضر نیز، با چراغی که ‌در این سرزمین توسط امام (ره) روشن کرده است، علم به سرزمین مادری خود در حال برگشت خوردن است.

جشن فارغ التحصیلی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: همه ما و شما بدون اینکه به ملیت خود نگاه کنیم باید دست به دست دهیم ‌و توجه‌ای به ملیت‌ها نداشته باشیم بلکه عامل برتری تقوا است و ملیت‌ها برای شناختن است.

دکتر طهرانچی در ادامه گفت: افتخار داریم در ایامی که ایام حج است و مسلمانان از همه جا به مکه می روند در این ایام ما به بهانه علم، اینجا گرد هم آمدیم.

وی با اشاره به خلقت انسان گفت: خدا بر فرشتگان فرمود؛ بر آدم سجده کنید. فرشتگان گفتند که از انسان جز فساد و خونریزی کاری بر نمی آید. سپس خداوند فرمود؛ من چیزی می‌دانم که شما نمی دانید و سپس فرمود؛ این انسان می تواند مومن عالم شود.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تشریح مرتبه علمی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران توانسته است در رتبه ۱۵ جهان بین کشورها و ملت های سرآمد علم در جهان قرار گیرد.

طهرانچی در ادامه افزود: در اسناد کشورهای پیشرو، چون ایالات متحده آمده است که؛ دنیای تک قطبی علم در حال فروریزی است و آسیا برخاسته و به جوهره علم دست یافته است.

دکتر طهرانچی گفت: رهبری معظم انقلاب فرموده است؛ بیش از ۲۰۰ سال است نظام سلطه به رهبری آمریکا در علم و فناوری پیش افتاده است اما سبک زندگی منبعث از اخلاق تهیدستانه اش را به کشورهای دیگر القا کرده است؛ لذا ما می‌خواهیم به گونه‌ای دیگر بیندیشیم.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: می‌خواهیم دست در دست هم دهیم به مهر و دست در دست هم دهیم به علم و دنیای خویش را کنیم آباد.

طهرانچی در پایان سخنان خود افزود: افتخار دانشگاه آزاد این است که در ۳۰ کشور جهان، دانش‌آموختگانی دارد که می تواند با آنها شبکه ای به نام شبکه رفعت انسانی بسازد.

جشن فارغ التحصیلی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

تمدن‌سازی اسلامی در عصر حاضر در حال شکل‌گیری است

در ادامه این مراسم، جواد محمدی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با ابراز خوشحالی از میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی از این دانشجویان کشورهای دوست و همسایه گفت: تعاملات بین المللی علمی پایه ارتباطات جوامع است و در اسناد بالا دستی کشو نیز بر این تعاملات تاکید شده است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: علاوه بر این، در اسناد تعاملات بین‌المللی کشور تاکید ویژه‌ای بر ترویج و معرفی دست‌آوردهای علمی و فناوری کشور شده است.

محمدی در ادامه افزود: همچنین در سند مهندسی فرهنگی کشور ترویج و نهادینه سازی گفتمان اسلام و انقلاب در زمینه‌هایی چون عدالت، صلح، برادری و برابری، امنیت، اخلاق، آزادی، معنویت و خانواده و حاکمیت معنویت در جهان از مواردی ذکر شده است که در این سند بر آن تاکید شده است.

محمدی بهره‌گیری از ظرفیت ادیان و تمدن‌ها و تاکید بر مشترکات را از بندهای این سند برشمرد و گفت: ایران با ارائه مردم سالاری دینی به دنبال همگرایی اسلامی و وحدت بین کشورهای اسلامی برای دست‌یابی به تحقق تمدن نوین اسلامی است.

وی افزود: علم و فناوری و نخبگان در فرآیند تحقق تمدن نوین اسلامی از مهمترین مولفه‌ها است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با اشاره به اهمیت علم گفت: در بیانیه گام دوم نیز اولین توصیه‌ای که مقام معظم رهبری داشتند مربوط به علم و پژوهش است.

محمدی در ادامه افزود: در طول تاریخ هر موقع اسلام قوی شد تمدن‌ساز شد و در دهه‌های اخیر نیز با شکل‌گیری انقلاب اسلامی و با  همراهی بقیه امت‌های اسلامی، اسلام بار دیگر احیا شده است و تمدن‌سازی اسلامی در عصر حاضر در حال شکل‌گیری است.

وی اخلاق، معنویت، استقلال و آزادی را از نکاتی عنوان کرد که در بیانیه گام دوم بر اهمیت آن تاکید شده است و گفت: استقلال و آزادی به معنای ایستادگی در مقابل کشورهای استعمارگر و زورگوی جهان است و مردم ایران اسلامی بیش از چهار دهه است که به این آرزو رسیده‌اند و توانسته اند در مقابل زورگویان دنیا ایستادگی کند.

محمدی در ادامه گفت: مردم ایران با تکیه بر پروردگار متعال و تحت رهبری معظم انقلاب توانسته است شعار ما می توانیم را محقق کند.

جشن فارغ التحصیلی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

وی ادامه داد: ملت ایران با اعتماد به نفس ملی توانسته است تا چشم کشورهای قدرتمند و بزرگ جهان را نسبت به خود خیره کند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با اشاره به رشد پیشرفت ۱۱ برابری ایران در جهان گفت: جمهوری اسلامی ایران اکنون، رتبه ۱۵ و ۱۶ را در حوزه علم و فناوری ایران دربین بیش از ۲۰۰ کشور جهان دارا است.

وی گفت: همه این افتخارات در شرایطی به ثمر نشسته است که بزرگترین تحریم‌های بی‌سابقه بر ملت ایران در طول همه این سال‌ها تحمیل شده است.

محمدی افزود: البته که باید تاکید کنم درهر بخشی که تحریم ها شدیدتری داشتیم شاهد پیشرفت های بیشتری نیز بودیم.

محمدی در ادامه به دست آوردهای دیگر کشور اشاره کرد و گفت: ایران در حال حاضر رتبه ۴ در نانوتکنولوژی، رتبه ۱۳ در بایوتکنولوژی و مقام اول منطقه را از آن خود کرده است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای ۶۰۰ شرکت دانش بنیان است که به بیش از ۱۷  کشور محصولات بایوتکنولوژی صادر می کند. همچنین بیش از ۸ کارخانه بزرگ بایوتکنولوژی در کشور وجود دارد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ادامه داد: موسسه سیاست استراتژیک استرالیا اعلام کرد؛ ایران در بین کشورهای جهان و در رده بندی ۴۴ عنوان فناوری ردیابی شده از رتبه بالایی برخوردار است.

وی گفت: همین موسسه ایران در تکنولوژی موتورهای مافوق صوت و علم سوخت زیستی نیز جزء کشورهای رده بالا معرفی کرده است.

جشن فارغ التحصیلی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

محمدی در ادامه گفت: در سازمان ملل در ۱۷ هدف توسعه پایدار، ایران رتبه بالایی را کسب کرده است و در اهداف ۱۳ گانه ای که مطرح شده بود، رتبه هایی را کسب کرده است.

وی افزود: مثلا در رتبه بندی آب تمیز رتبه ۵، در انرژی پاک و مقرون به صرفه مقام ۱۳، در ریشه کن کردن گرسنگی مقام ۱۴، در شهرها و جوامع پایدار رتبه ۱۵، در سلامتی و تندرستی رتبه ۱۸، و در ۲ هدف تغییرات آب وهوایی و برابری جنسیتی رتبه ۱۹ را از آن خود کرده است.

محمدی با اشاره به آمار دانشگاه های کشور گفت: در حال حاضر ما یش از ۲۵۰۰ مرکز آموزش عالی داریم در حالیکه در ابتدای انقلاب اسلامی تعداد معدودی دانشگاه در کشور بود.

وی افزود: در ابتدای انقلاب ۴ هزار عضو هیئت علمی داشتیم اما الان بیش از ۱۰۰ هزار عضو هیئت علمی در کشورداریم. محمدی افزود: آمار باسوادی نیز در زمان انقلاب حدود ۴۲ درصد بود و الان به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با اشاره به سه شاخص اعلام شده توسط سازمان ملل به عنوان شاخص های توسعه یافتگی ملت ها گفت: در این حوزه ایران با نمره ۷۷ درصد جزء کشورهای با توسعه انسانی بالا رتبه بندی شده است که این از افتخارات کشور است.

محمدی در پایان گفت: همه اینها و توسعه ای که حاصل شده است به برکت حضور جوانان بالنده این مرز و بوم بوده و از ثمرات حضور آنها است.

جشن فارغ التحصیلی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

راه اندازی شعب دانشگاه آزاد اسلامی در ۳ کشور

جلال درخشه سرپرست معاونت بین الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: به کار بردن واژه فارغ التحصیلی چندان مناسب نیست چون همه شما همیشه در حال آموزش های تازه ای هستید.

وی افزود: به همین رو از واژه دانش آموختگی به جای فارغ التحصیلی در این جشن استفاده شده است.

درخشه ضمن آرزوی توفیق برای دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی برای راهی که در پیش گرفته اند گفت: خوشبخانه دانشگاه آزاد اسلامی بخش زیادی از آموزش و تحصیل دانشجویان غیرایرانی را در کشور برعهده دارد.

وی ادامه داد: ۴۳ واحد از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مجوز تدریس در رشته های مختلف را دارا هستند. ضمن اینکه از ۳۰ کشور جهان، دانشجو در شعب دانشگاه های آزاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند.

سرپرست معاونت بین الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی تمرکز دانشگاه بیشتر متوجه تنوع ملیتی در جذب دانشجوی بین المللی است.

درخشه با اشاره به تلاش دانشگاه آزاد برای ارتقا و گسترش مناسبات علمی بین المللی در سطح جهان گفت: فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه غیردولتی جهان، در سطح کشورهای مختلف ادامه خواهد داشت.

سرپرست معاونت بین الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه افزود: در حال حاض دانشگاه آزاد، در ۵ کشور انگلستان، عراق، لبنان، افغانستان و ... شعبه دانشگاهی داریم.

درخشه گفت: ۳ شعبه دانشگاهی هم در کشورهای دیگر داریم که درحال فراهم کردن مقدمات بازگشایی دانشگاه هستیم.

در پایان مراسم به فارغ التحصیلان بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی لوح تقدیر اهدا شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته