دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 خرداد 1402 - 15:20

روسیه شرط اجرای «استارت نو» را اعلام کرد

روسیه شرط اجرای «استارت نو» را اعلام کرد
وزارت خارجه روسیه سه ماه بعد از تعلیق معاهده هسته‌ای با آمریکا، می‌گوید که اجرای کامل استارت نو از سوی مسکو مشروط به تغییر رفتار واشنگتن است.
کد خبر : 850839

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ایتارتاس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزارت خارجه روسیه می‌گوید چنانچه واشنگتن مواضع خصمانه خود را رها کند، مسکو به اجرای کامل پیمان «استارت نو» بازخواهد گشت.

آمریکا اوایل هفته جاری میلادی اعلام کرد که به تلافی «نقض دائمی» این پیمان از سوی مسکو، ارسال برخی از اعلانات مورد نیاز به روسیه از جمله نسخه‌های به روز شده سایت‌های موشکی و اماکن نگهداری از پرتابگر‌های خود را متوقف می‌کند.

به گفته ریابکوف، مسکو از واکنش واشنگتن متعجب نشده و فارغ از هرگونه اقدام متقابل طرف آمریکایی، به تصمیم خود مبنی بر تعلیق پیمان استارت نو متعهد است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در ۲۱ مارس (اول فروردین) اعلام کرده بود که مسکو مشارکت در معاهده استارت نو را تعلیق می‌کند، اما از آن خارج نمی‌شود.

پیمان استارت ۲ یا استارت نو در راستای کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان مسکو و واشنگتن امضا شد و در حال حاضر، تنها پیمان هسته‌ای موجود میان دو قدرت هسته‌ای برتر جهان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته