۱۵ واحد حرفهای و مهارتی به برنامه درسی دانشجویان کارشناسی کشور اضافه میشود
محمود کمرهای معاون آموزشی دانشگاه تهران در گفتوگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری آنا درباره بازنگری برنامههای درسی متناسب با نیازهای جامعه گفت: دنیا از لحاظ مسائل علمی، عملی، حرفهای و روشهای یادگیری و یادهی در حال تغییرات شگرف است.
وی افزود: روشهای مختلف یاددهی و یادگیری مانند آموزشهای حضوری و مجازی در سطح جهان وجود دارند که باعث میشود به سمت تغییرات محتوای برنامههای درسی موجود گام برداریم و در صورت نیاز برخی دروس را اضافه کنیم.
کمرهای تصریح کرد: کارآمدی و مهارتیتر شدن فارغ التحصیلان دانشگاهی جهت جذب بهتر بازار کار نتیجه بازنگری دروس است و اینکه گلایه میکنند دانش آموختگان کشور از نظر مهارتی ضعیف هستند را به همان اندازه قبول نداریم؛ چرا که دانشگاههای خارجی با در نظر گرفتن بورسهای مورد نیاز فارغ التحصیلان ایرانی را پذیرش میکنند که نشاندهنده کارآفرینی آنهاست.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: دانشگاههای ایرانی خودشان هم نقطه ضعفهایی در بکارگیری توانمندیها و ظرفیتهای دانشجویان دارند و باید تمام این موارد در کنار هم مورد بررسی قرار بگیرند و محتوای برنامههای درسی تغییر یابند تا به سمت حرفهای و مهارتی شدن دانشجویان گامهای جدی و موثرتری برداریم.
معاون آموزشی دانشگاه تهران ادامه داد: توسعه علمی و گسترشهای مرزهای علمی دانش را نباید به هیچ عنوان فراموش کنیم؛ چرا که اگر حرفی برای گفتن در سطح جهانی داشته باشیم و قدرت و قوتی برای کشور ایجاد شود از طریق همین ارتباطات بین المللی میتوانیم مطرح کنیم.
** امکان حذف برخی رشتهها در دانشگاه تهران
کمرهای درباره حذف رشتههای دانشگاهی گفت: بحث تحول آموزشی جزو برنامههای وزارت علوم و دانشگاه تهران است تا رشتههایی که بازار کار و علاقه زیادی از نظر جذب دانشجویان و کاربرد رشتهها در جامعه ندارند به سمت پذیرش نشدن دانشجویان در آن رشتهها گام برداریم که این حرکت به صورت ضربهای نیست، بلکه به تدریج دانشجویان را کاهش میدهیم تا تعداد متقاضیان به صفر برسد.
** حذف رشتهها مشکلی برای استادان و دانشجویان ایجاد نمیکند
معاون آموزشی دانشگاه تهران اضافه کرد: استادان میتوانند با افزایش زحمتهای خود در راستای شاخههای علمی کشور که بیشتر مورد نیاز دانشگاه است حرکت کنند و حذف رشتهها مشکلی برای دانشجویان ایجاد نمیکند؛ چرا که این امر پس از فارغ التحصیلی دانشجویان اتفاق میافتد، حتی اعضای هیئت علمی هم در این زمینه نباید مشکلی داشته باشند؛ چرا که تا پایان دوره خدمت خود در دانشگاه میتوانند مفید و مهم کار کنند، البته به سمت شاخههای نزدیک به رشته خود میتوانند گام بردارند.
کمرهای اظهار کرد: باید برای کارایی برخی رشتههای سنتی که کاهش یافته است به سمت تدوین برنامههای کوتاه مدتی حرکت کنیم، یعنی تخصص خاصی را در مراحل دورهای به دانشجویان کارشناسی و ارشد آموزش دهیم و پس از اینکه نیازهای آنها رفع شد به سمت طرح برنامه دیگری حرکت کنیم که متناسب با نیاز دیگر جامعه باشد و این حرکت در وزارت علوم شروع شده و در دانشگاه تهران هم در دست اقدام داریم تا به صورت دورههای مشخص مورد نیاز پذیرش دانشجو داشته باشیم.
معاون آموزشی دانشگاه تهران با اشاره به تغییرات حوزه آموزشی اظهار کرد: طبق مصوبه وزارت علوم تعدادی از واحدهای درسی به واحدهای مهارتی و حرفهای و عملی تبدیل میشوند، یعنی دانشجویان باید ۱۵ واحد درسی برای کارهای حرفهای و عملی را در مقطع کارشناسی در کنار آزمایشگاههای عملی، کارورزیها و کار آموزیها که در برنامههای درسی شان اعمال شده را آموزش ببینند، اما نوع دروس و نحوه اجرایی سازی آنها بر اختیار دانشگاهها متناسب با برنامه هایشان است.
انتهای پیام/