دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 ارديبهشت 1402 - 14:40
توسط محققان دانشگاه آزاد و دانشگاهی از کره محقق شد؛

بهینه‌سازی مبدل‌های حرارتی در سیکل‌های تولید قدرت

بهینه‌سازی مبدل‌های حرارتی در سیکل‌های تولید قدرت
پژوهش مشترک و همکاری بین‌المللی بین دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود و یک دانشگاه کشور کره جنوبی منجر به بهینه‌سازی مبدل‌های حرارتی در سیکل‌های تولید قدرت شد.
کد خبر : 848540

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، عضو هیئت علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود و یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی این واحد دانشگاهی، یک دوره تحقیقاتی در قالب همکاری بین‌المللی با دانشگاه کره با رنکینگ ۷۴ بر اساس QS World University Rankings by Top Universities انجام دادند که منجر به بهینه‌سازی مبدل‌های حرارتی در سیکل‌های تولید قدرت شد.

پروانه قدرتی دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست (HSE) دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار آنا اظهار کرد: این پژوهش در راستای بهینه‌سازی مبدل‌های حرارتی در سیکل‌های تولید قدرت با سیال فوق بحرانی بود که منجر به نتایج ارزشمند و کاربردی سازی در برنامه ملی کشور کره جنوبی شده که بخشی از نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش در قالب پنج مقاله در مجلات معتبر بین‌المللی با رتبه ۱۰ درصد اول موضوعی به چاپ رسیده است.

وی به‌عنوان یکی از دستیاران این پژوهش استفاده از مبدل‌های مدار چاپی با طراحی جدید از مینی کانال‌ها را مورد بررسی قرار داد که نتایج این مطالعات ، افزایش عملکرد هیدرولیکی و حرارتی سیستم تا بیش از ۵۰ درصد را نشان می‌دهد و اکنون در حال تکمیل تحقیقات خود و بسط نتایج حاصل برای سیستم‌های ترکیبی تولید برق، سرما و گرما (Combined Cooling, Heat and Power,) مورد استفاده در ساختمان‌های نسل جدید با مصرف انرژی حداقلی و انتشار آلودگی صفر است.

بهینه‌سازی مبدل‌های حرارتی در سیکل‌های تولید قدرت

مرتضی خوشوقت‌علی‌آبادی استاد راهنمای این پروژه نیز بیان کرد: جایگزینی مبرد‌های شیمیایی با سیالات طبیعی مانند دی‌اکسید کربن در شرایط فوق بحرانی می‌تواند علاوه بر افزایش بازده سیکل‌های تولید قدرت، تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی محیط‌زیست داشته باشد. استفاده از سیال دی‌اکسید کربن به‌عنوان سیال کاری علاوه بر افزایش بهبود کیفیت، افزایش ظرفیت تولید را به دنبال دارد که منجر به کاهش هزینه عملیاتی نیز می‌شود.

به گزارش آنا، دی‌اکسید کربن دارای ظرفیت تخریب لایه ازون صفر (ODP=۰) و ظرفیت گرمایش جهانی برابر با یک (GWP=۱) است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته