دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آبان 1401 - 14:41
ستاد فناوری نانو خبر داد؛

توسعه تعاملات دوجانبه در حوزه فناوری نانو با ۸ کشور جهان

توسعه تعاملات دوجانبه در حوزه فناوری نانو با ۸ کشور جهان
یکی از راه‌های توسعه حوزه‌های فناورانه؛ ارتقای همکاری‌ها و تعریف طرح‌ها و پروژه‌های مشترک علمی با دیگر کشور‌ها است، راهبردی که طی سال‌های اخیر به گسترش روابط فناورانه میان ایران و کشور‌های هدف منجر شده است.
کد خبر : 814777

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، همکاری‌ها و تعریف طرح‌ها و پروژه‌های مشترک علمی با دیگر کشور‌ها است، راهبردی که طی سال‌های اخیر به گسترش روابط فناورانه میان ایران و کشور‌های هدف منجر شده است.

ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز با همین رویکرد در کنار همه تلاش‌ها برای توسعه بازار بین‌المللی محصولات نانو فناورانه بومی؛ به ایجاد زیرساخت توسعه همکاری‌های بین‌المللی برای حضور در عرصه جهانی اهتمام ورزیده و تعاملات دوجانبه خود را با ۸ کشور ارتقا داده است.

مکزیک، فیلیپین، تایلند، مالزی، مالی، بولیوی، بروئنی و ترکیه کشور‌هایی هستند که در این ارتقای همکاری با ایران سهم دارند. 

مکزیک

برگزاری نشست‌های تخصصی همکاری‌های فناوری و تجاری حوزه فناوری نانو میان ایران و مکزیک، با حضور تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ایران و مکزیک برای مخاطبان حوزه علم، فناوری و صنعت و نمایندگان شورای ملی علوم و فناوری مکزیک (کناسیت) از جمله این اقدامات است.

فیلیپین

طی تعاملات ستاد نانو با وزارت علوم و فناوری فیلیپین، توافق‌های لازم برای پیگیری فعالیت‌های مشترک میان دو کشور شامل تبادلات فناورانه و همکاری آموزشی در قالب برگزاری دوره کارشناسی ارشد در یکی از دانشگاه‌های فیلیپین -که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا با وقفه روبه رو شده بود- صورت گرفت.

توسعه همکاری‌ها در حوزه فناوری‌های نوظهور در سطح آسیا، برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی مجازی ایران و فیلیپین در زمینه فناوری نانو در کشاورزی، همکاری مشترک پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و شورای تحقیق و توسعه کشاورزی، آبزیان و منابع این کشور، و ... نیز از دیگر زمینه‌های همکاری میان دو کشور است.

تایلند

موافقت‌نامه میان ستاد نانو و مرکز فناوری نانو تایلند یکی از زمینه‌های همکاری میان ایران و این کشور است. همچنین برگزاری کارگاه علمی، فناوری و صنعتی در حوزه الیاف دیگر همکاری دو کشور در زمینه نانوفناوری است.

مالزی

مذاکرات لازم با نهاد‌های فناوری نانو برای همکاری در حوزه گواهی‌دهی محصولات و راه‌اندازی نسخه مجازی المپیاد بین‌المللی نانو نیز همکاری‌های مشترک ایران و کشور مالزی است.

مالی

ارائه ظرفیت‌های ایران در محصولات نانو در حوزه کشاورزی و آب، معرفی فرصت‌های همکاری بین دو کشور در زمینه صادرات محصولات تولیدی در حوزه ساختمان، مواد پلاستیکی، آهن و فولاد، دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم آشپزخانه، روغن‌های صنعتی، مشتقات نفتی و ماشین‌آلات صنعتی نیز از زمینه‌های همکاری بین دو کشور ایران و مالی است.

بولیوی

تعاملات ایران و بولیوی در قالب تبادل اطلاعات لازم و مرتبط با نیازمندی‌های این کشور به ویژه در حوزه‌های کشاورزی و دامی و معرفی این تعاملات در نشست مشترک با مقامات ارشد وزارت توسعه تولیدی بولیوی نمود یافته است.

برونئی

با هدف ارتقای همکاری‌های مشترک میان ایران و بروئنی به منظور شناسایی فرصت‌های همکاری در حوزه مبادلات فناوری، تجاری و آموزش؛ تعاملات لازم با فدراسیون کارآفرینی ملی این کشور در سفارت جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت.

ترکیه

بیشتر تعاملات ایران با ترکیه در حوزه سرمایه گذاری و مبادلات تجاری فناوری نانو است و در همین راستا بار‌ها هیات‌های تجاری این کشور از شرکت‌های دانش بنیان ایرانی بازدید کردند و مذاکرات تجاری میان آن‌ها شکل گرفت. همچنین بازدید‌هایی از پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی، نمایشگاه دائمی محصولات نانوفناوری ستاد نانو و مرکز صنعتی سازی نانوفناوری کاربردی (آیکن) انجام گرفته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته