دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 ارديبهشت 1402 - 09:39
برای نخستین‌بار؛

«بلینکن» احتمال تروریستی اعلام‌کردن دولت روسیه را تأیید کرد

«بلینکن» احتمال تروریستی اعلام‌کردن دولت روسیه را تأیید کرد
وزیر خارجه آمریکا برای نخستین‌بار اظهارنظری مطرح کرد که می‌توان آن را به منزله موافقت ضمنی آمریکا با گنجاندن نام روسیه در فهرست کشور‌های حامی تروریسم تلقی کرد تا به این ترتیب، مانع از کمک تسلیحاتی چین به مسکو شود.
کد خبر : 847802

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از پراودا، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا برای نخستین بار به طور ضمنی از احتمال گنجاندن روسیه در لیست کشور‌های حامی تروریسم سخن گفت.

وی طی جلسه‌ای در سنا در واکنش به اظهارات «لیندسی گراهام» سناتور ارشد جمهوریخواه که از حامیان سرسخت گنجاندن روسیه در این فهرست است، به احتمال توسل به چنین گزینه‌ای اذعان کرد. 

موضوع از این قرار است که گراهام خطاب به بلینکن گفته بود: همه ما خواهان توقف حمایت چین از روسیه هستیم. من هم ایده‌ای دارم. یکصد تن از سناتور‌های آمریکا پیشنهاد گنجاندن روسیه در فهرست کشور‌های حامی تروریسم را مطرح کرده اند تا به این ترتیب، مانع از تأمین تسلیحاتی مسکو از سوی کشور‌هایی نظیر چین شوند. اما ماه‌ها است که از طرح چنین درخواستی می‌گذرد و هیچ اتفاقی نیفتاده است. آقای بلینکن، من شما را دوست دارم، ولی مسئله این است که شخص شما هرگز روسیه را یک کشور حامی تروریسم اعلام نمی‌کنید. آیا چنین کاری را خواهید کرد؟

در پاسخ به این پرسش بود که وزیر خارجه آمریکا گفت: هیچ وقت نگویید که هرگز نمی‌شود (کاری را انجام داد).

البته وی در تکمیل این پاسخ گفت: به عقیده من تحریم‌های فعلی علیه روسیه و توانمندی‌هایی که آمریکا داشته است، از بازدارندگی کافی برای اینکه مانع کمک نظامی چین به مسکو شود، برخوردار بوده است.

گنجاندن روسیه در فهرست کشور‌های حامی تروریسم، به انزوای بین المللی مسکو و اعمال تحریم‌های ثانویه علیه کشور‌هایی منجر می‌شود که خواهان ادامه تعامل با کرملین هستند.

تاکنون، دولت «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده، از بیم آنکه مبادا این اقدام سد راه تعاملات ضروری واشنگتن-مسکو شود و تلاش‌های دیپلماتیک برای حل و فصل بحران اوکراین را تحت الشعاع قرار دهد، از تن دادن به خواست سناتور‌های آمریکایی امتناع کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته