دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 اسفند 1393 - 12:51
ابتکار اعلام کرد:

کاهش تعداد روزهای هوای آلوده به 110 روز

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون شهروند ایرانی متاثر از آلودگی هوا و در معرض بیماری‌ها و هزینه‌های ناشی از درمان آن هستند، گفت: مسائل مربوط به کاهش آلودگی هوا و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده از نخستین مصوبات دولت یازدهم بوده‌است.
کد خبر : 8476

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، معصومه ابتکار امروز در مراسم ثبت رکورد از رده خارج کردن بیش از ۳۰۰ هزار خودروی فرسوده در سال ۹۳ با بیان اینکه در سال جاری ۵۰ روز هوای سالم‌تر نسبت به سال گذشته داشته‌ایم، افزود: در سال ۹۲ معادل ۱۶۰ روز هوای ناسالم را تجربه کردیم که این روند در سال جاری به ۱۱۰ روز رسیده‌است.


وی تصریح کرد: در حال حاضر خروج خودروهای فرسوده از ناوگان به واردات متصل است که اگر این مهم به تولید ملی وصل شود، یقینا از آن استقبال خواهیم کرد.


معاون رئیس جمهوری ادامه داد: با توجه به فرسوده بودن بیش از ۳۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی، افزایش آلودگی هوا و کاهش ایمنی حمل ونقل با این وسایل نقلیه، باید توجه ویژه‌ای به بازسازی و نوسازی این ناوگان و خودروهای عمومی صورت گیرد.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در بخش موتورسیکلت‌ها نیز با مشکلات جدی روبرو هستیم، اظهار کرد: آلودگی بالای موتورسیکلت‌های فرسوده مشکلات زیادی را به همراه داشته‌است، به طوری که گاهی این وسایل نقلیه فرسوده کاربراتوری ۵ برابر یک خودرو در شهر‌ها آلودگی ایجاد می‌کنند، بنابراین باید به سمت تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری، برقی و هیبریدی پیش رویم.


وی گفت: با توجه به پیمایش بالای تاکسی‌ها، این وسایل حمل‌ونقل از اهمیت بالایی برخوردار هستند که باید نوسازی و بازسازی ناوگان تاکسیرانی شهرهای بزرگ در دستور کار قرار گیرد.


ابتکار با بیان اینکه کامیون‌ها با وجود تردد در شب، آلایندگی زیادی ایجاد می‌کنند، افزود: بر اساس توافق صورت گرفته با وزارت صنعت، معدن و تجارت، اجرای استاندارد مربوط به فیلتر دیزل اجباری و در برنامه زمان‌بندی شده اجرایی می‌شود.


وی تصریح کرد: وزارت کشور به ایجاد شبکه و یکپارچه سازی معاینه فنی متعهد شده‌است که امیدواریم با همکاری ناجا، سازمان حفاظت و محیط زیست و سایر دستگاه‌های مربوط، معاینه فنی یکپارچه به وقوع بپیوندد.


معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه صنعت خودروسازی باید موضوع قابلیت بازیافت را در دستور کار خود قرار دهد، ادامه داد: در تمامی کشور‌ها تولید بر اساس طراحی سبز و قابل استفاده بودن مجدد قطعات الزامی است که در همین راستا نیز بر اساس قانون پسماند، تولید کننده مکلف به مشخص کردن پایان عمر محصول و نحوه امحای دستگاه است.


وی اضافه کرد: وزارت نفت با حذف بنزین‌های آلوده، ارائه بنزین یورو ۴ در شهرهای بزرگ، کاهش میزان گوگرد گازوئیل عرضه شده، کاهش عرضه مازوت و کاهش مصرف مازوت در نیروگاه‌ها همکاری خوبی را با سازمان حفاظت محیط زیست داشته است.


ابتکار عنوان کرد: ما در سال آینده به هیچ عنوان اجازه مصرف مازوت در نیروگاه‌ها را نخواهیم داد، چرا که مازوت از نظر ما سوخت محسوب نشده و آلایندگی بالایی را نیز به همراه دارد.


وی با تاکید بر اینکه باید به سمت تولید خودروهای هیبریدی و برقی پیش برویم، خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم با توجه به افزایش میزان هوای سالم در تهران و سایر شهر‌ها مانند اراک، تبریز، مشهد و اصفهان، دستاوردهای دولت یازدهم تا کنون قابل قبول بوده‌است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته