از راهاندازی سردخانه خرما تا اجرای طرح پرورش «بز مورسیا»
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از چابهار، علی سروریمجد مشاور رئیس و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی و امور هماهنگی استانهای دانشگاه آزاد اسلامی در پنجمین نشست اتحادیه شرق این دانشگاه که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار برگزار شد، اظهار کرد: واحدهای دانشگاهی شرقی کشور باید در قالب این اتحادیه بتوانند تجربیات خود را به هم منتقل کرده و از ظرفیتهای یکدیگر برای رشد و بالندگی و توسعه استان خودشان استفاده کنند. هدف این سلسله نشستها در واقع نوعی همافزایی بین واحدهای شرق کشور است.
وی درباره تشکیل کمیتههای مختلف برای تسهیل کار دانشگاههای اتحادیه شرق عنوان کرد: سال گذشته مقرر شد کمیتههای کاری با محور هر یک از استانها تشکیل شود که شامل کمیته کاری دبیرخانههای هیئت امنای مرکزی و معاونان هماهنگی استانها و آموزش با محور خراسان رضوی، کمیته مدیریت منابع نیروی انسانی با محور استان کرمان، کمیته پژوهش با محور استان سیستان و بلوچستان، کمیته فرهنگی با محور خراسان جنوبی و کمیته آموزشهای عمومی و مهارتی با محور خراسان شمالی میشود.
مشاور رئیس و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی و هماهنگی استانهای دانشگاه آزاد افزود: برای جمعبندی بسیاری از مواردی که مقرر است در نشستهای اتحادیه شرق مطرح شود پیشنهادها و راهکارهای آن از طریق جلسات مجازی ارائه خواهد شد. بسیاری از پیشنهادها واحدهای پنجگانه شرق کشور در شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی از مسیر همین نشستهایی است که صورت میگیرد؛ بنابراین این پیشنهادها با حضور کارشناسان سازمان مرکزی و متخصصان رشتههای مربوطه مورد بررسی، تدقیق و تطبیق قرار خواهد گرفت.
** راهاندازی ۲ پردیس در پسکوه و ریگ ملک
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان نیز گفت: راهاندازی پردیسها در نقاط دورافتاده این استان که بیشترین تعداد آن مربوط به چابهار بوده برای مردم و برای دانشگاه از اهمیت ویژهای برخوردار است. تعداد ۲۴ پردیس در این استان راهاندازی شده که بهخوبی مدیریت میشود.
مسعود اکبریزاده با توجه به تلاش دانشگاه آزاد اسلامی به مسئله تحصیل در نقاط غیربرخوردار مطرح کرد: سالیان سال آموزش عالی در جنوب استان فعال نبوده و دانشگاه آزاد اسلامی این امکان را فراهم کرده و به عنوان نمونه افرادی به همراه فرزندانشان برای تحصیل به پردیسها میآیند، یعنی پردیسها نقطه امیدی برای مردم شده است.
وی ادامه داد: پردیسها به همت خیران منطقه زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی استان راهاندازی میشود در پسکوه و ریگ ملک امکاناتی به وجود آمده که مجدد دو پردیس راهاندازی شود. در سیستان و بلوچستان، دانشگاه آزاد اسلامی ۲۱ مدرسه و ۴ هزار نفر دانشآموز را داراست و مدرسه معارف اسلامی پسرانه زابل نخستین مدرسهای بوده که بهصورت شبانهروزی با همکاری کمیته امداد امام خمینی فرمانداری شهر زابل، آموزش و پرورش و با همت امام جمعه زابل راهاندازی شده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان اضافه کرد: این مدرسه در مقطع متوسطه اول در حال تعلیم و تربیت فرزندان این مرزوبوم بوده و در مقطع متوسطه اول دخترانه نیز امور اولیه راهاندازی مدرسه انجام پذیرفته و در شهریورماه سال جاری افتتاح خواهد شد که با بررسیهای انجام شده شهرستان دلگان نیز شرایط راهاندازی مدرسهای با این مشخصات را داراست.
اکبریزاده با بیان تعداد کارکنان و هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان توضیح داد: ۴۹۲ کارمند و ۲۷۲ هیئت علمی در واحدهای دانشگاهی این استان مشغول به کارند، این در حالی است که در شهرهای سراوان، ایرانشهر، نیکشهر و چابهار با توجه به تکثر جمعیت و رشد دانشجو با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند. در سال ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ امتیازات عملکردی این دانشگاه از رتبه ۲۹ به رتبه ۱۷ رسیده یعنی ۴۳ درصد افزایش عملکردای داشتهایم.
وی درباره برنامههای اقتصادی و دانشبنیان تشریح کرد: برنامههای اقتصادی و دانشبنیان دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان به سه قسمت کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت تقسیم شده با توجه به کاهش شدید تعداد دانشجویان در زاهدان تجمیع ساختمانها به سرعت در دستور کار قرار گرفت، اجاره محیطهایی که زیانده بودند به بخش خصوصی باعث شد مقادیر زیادی از کاستیهای مالی دانشگاه جبران شود ازجمله اجاره استخر دانشگاه به مبلغ ۱۲۶ میلیون تومان.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان تبیین کرد: در دو سال گذشته کلینیک دانشگاه ۵۰۰ میلیون تومان زیانده بوده که اکنون ماهی ۱۰۰ میلیون تومان اجاره داده شده تا از این مسیر جبران زیان قبلی قابل مرتفع شود، یک فاز از خوابگاه دخترانه که تخلیه شده بود به دلیل کاهش تعداد دانشجو دیگر کاربردی برای دانشگاه نداشت؛ بنابراین به بیمه سلامت به مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان در ماه اجاره داده شد. داروخانه، بوفه، غذای بیرونبر، نانوایی و تبدیل طبقه دوم سرویس به تالار مراسم در واحد زاهدان نیز جزء طرحهای کوتاهمدت محسوب میشوند.
اکبریزاده بیان کرد: در بخش طرحهای میانمدت مزرعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان مجهز به سالن پرورش مرغ شده و برای سه هزار قطعه مرغ تخمگذار بومی برنامهریزی شده، طرح پرورش بز مورسیا برای ۱۰۰ رأس بوده به سمت اجرایی شدن رفته است، راهاندازی سردخانه خرما برای سراوان در حال آماده شدن بوده و به بهرهبرداری خواهد رسید، باغ میوههای گرمسیری در نیکشهر با همکاری واحد زاهدان کار خود را آغاز کرده است.
وی مطرح کرد: مزرعه پرورش میگو در چابهار نیز به سرعت امور آن انجامگرفته و بهزودی به بهرهبرداری خواهد رسید، گلخانه واحد زاهدان تبدیل به گلخانه فروش و عرضه گیاهان زینتی شده در قراردادی که با واحد گرگان بسته شد گیاهان زینتی از این واحد و واحد رفسنجان در حال تأمین است، گسترش و احصای گلخانهای جدید در واحد زاهدان در حال انجام بوده که باعث میشود مردم برای خرید گیاهان زینتی به دانشگاه دسترسی داشته باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان اضافه کرد: بخش دیگر طرحهای اقتصادی این دانشگاه طرحهای بلندمدت بوده که از اهمیت ویژهای برخوردار است، تبدیل به احسن کردن اراضی و املاک دانشگاه، راهاندازی تعاونی مصرف و مسکن کارکنان دانشگاه برای کل استان صورت پذیرفته، آزمایشگاه راهاندازی و استفاده بهینه از آزمایشگاههای کشت بافت و آزمایشگاه کارگاه بتن، برای آزمایشگاه جذب اتمی ۱۷، ۰۲۵ گرفته شده و تا زمانی که مجوز زاهدان برای استفاده از این آزمایشگاه محقق شود شرکتی در واحد زاهدان مستقر خواهد شد که ماهی ۲۵ میلیون تومان اجاره خواهد داد. آمار سازی برخی دستگاهها را قطعی خواهد کرد تا در زمینه مواد معدنی و مواد غذایی فعالیت کند، همکاران و اعضای هیئت علمی نیز در این شرکت آموزش خواهند دید که البته این بهترین آورده برای دانشگاه خواهد بود.
**ساختار گسترشی دانشگاه آزاد در کل کشور استانی است
مدیرکل برنامهریزی و آمایش دانشگاه آزاد اسلامی نیز درباره گسترش رشتههای دانشگاه با توجه به نیاز مناطق گفت: در حقیقت ساختار رسمی در شورای انقلاب فرهنگی وجود دارد که بهواسطه آن مجوز رؤسای استان داده میشود و پسازاین مجوز حکم رئیس دانشگاه صادر میشود و به تبع در این ساختار قرار میگیرند.
سعید آزادیان افزود: یعنی ساختار گسترشی دانشگاه آزاد اسلامی در کل کشور ساختاری استانی بوده و قاعدتاً شورای گسترش مرکزی در کنار کمیتههای گسترش استانی وظایف خودش را بهخوبی انجام میدهد، بخشی دیگر از این نیازها در قالب کمیته گسترش استان در این ساختار رسمی با سازمان مرکزی در حال انجام است، یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشت این است که نمیتوان رشتهها را بین استانها در اتحادیه شرق جابجا کرد، زیرا وزارت علوم بهعنوان مرجع بررسی موافق این موضوع نیست.
وی ادامه داد: عملاً ساختار دانشگاه آزاد اسلامی در بحث رشته استانی بوده یعنی از واحدها خارج میشویم و میگوییم رشتهها در اختیار استان است. هنوز بهطور قطع این نظریه هم جمعبندی نشده؛ زیرا بسیاری از موارد برای جابجایی رشتهها باید با منطق آمایشی دانشگاه منطبق باشد، وزارت بهداشت به لحاظ آمایشی دارای منطقه بندی بوده، یعنی ۱۰ منطق رامبنای عمل گذاشته است.
مدیرکل برنامهریزی و آمایش دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: وزارت علوم یک سال بعد به این جمعبندی رسید که این ۱۰ منطقه جوابگوی نیازهای آموزش عالی غیرپزشکی در کشور نیست؛ بنابراین برای گسترش استانها را قرار داد؛ اما مسئله این است که در یک سال اخیر به این جمعبندی رسیدیم که حتی استانها هم جوابگو نیست، در واقع باید تقسیمبندی آموزش عالی را به نواحی ببریم و مستحضرید که برخی استانها بیش از یک ناحیه هم دارند یعنی مسیری را باید برویم که منطقی روشن را داشته باشد تا این مأموریت خطیر را به نواحی بدهیم؛ بنابراین با ساختاری که داریم بسیاری از مسائل در شورای گسترش قابل حل بوده و بسیاری دیگر در پله چینی بعدی قابل حل خواهد بود، این پله چینی در گسترش همه مقاطع تحصیلی زیر نظر وزارت علوم باید صورت بگیرد و گاهی با منطق وزارت علوم نمیخواند و کار را مشکل میکند.
** تقسیمبندی ماتریسی در دانشگاه آزاد اسلامی
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی نیز درباره نظام تقسیمبندی دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه کنونی گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی اکنون به سمت نظام تقسیمبندی میرویم که به تخصصی شدن امور و هماهنگ شدن آن امور میپردازد در بحث هماهنگ شدن امور بیشتر این جغرافیای مناطق و فرهنگها و خورده فرهنگها هستند که مسیر خودشان را طی میکنند و درباره امور اولیه بهصورت تخصصیتر در رشتهای کار انجام میشود.
محمدهادی همایون اضافه کرد: در واقع اول دانشکدگان را با نظام دانشی در کشور، استان و واحد بهصورت تخصصیتر میبینیم، باید امور هماهنگ بشوند تا درباره رشته خاص اعضای هیئت علمی و متخصصان آن رشته بتوانند در کشور درباره آن صحبت کنند تا به نتایج بهتری حاصل شود، ظاهراً داریم ماتریس درست میکنیم که یک طرف آن جغرافیا و طرف دیگر آن جریان تخصصی علم است؛ بنابراین باید این تقسیمبندی ماتریسی دقیقتر شود، شاید لایههایی اضافه باشد و شاید نیاز باشد لایههایی به آن اضافه کنیم که مطمئن شویم اتفاقی که میافتد هم تخصصی میشود و هم تخصصی شدنش بقیه را از هم جدا نمیکند و یک حرکت هماهنگ دارد انجام میشود.
**لزوم تشکیل کارگروه مشترک از بخش بینالملل، آمایش و بنادر کشتیرانی
معاون امور بینالملل دانشگاه آزاد اسلامی نیز تأکید کرد: باید با توجه شرایط استان سیستان و بلوچستان و ظرفیتهای موجود آن کارگروهی مشترک از بخش بینالملل، آمایش و بنادر کشتیرانی با تمشیت واحد چابهار به دلیل اینکه زیرمجموعه حوزهٔ بینالملل محسوب میشوند زیر نظر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان تعیین شود تا تکتک عرصههای بینالمللی مربوط به کشتیرانی اعم از ایجاد و گسترش رشتهها برای این مهم پیگیری و اقدام شود، این مورد تا دو ماه آینده باید طرح جامع آن برای تأیید و اجرا به سازمان مرکزی ارسال شود.
جلال درخشه درباره پژوهش محور بودن دانشگاه اظهار کرد: اینکه دانشگاه دارای دورههای پژوهش محور باشد امری درست است، امروزه یکی از شاخصههای سنجش در دنیا همین دورههای پژوهش محور بوده؛ بنابراین باید با کارشناسی دقیق این امور به انجام برسد.
انتهای پیام/