دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 ارديبهشت 1402 - 14:55
به همت دفتر نشر فرهنگ اسلامی؛

دیوان امام حسن بن علی(ع) منتشر شد

دیوان امام حسن بن علی(ع) منتشر شد
در آستانه برگزاری سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، شرح دیوان امام حسن بن علی(ع) با ترجمه حبیب راثی تهرانی توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شد.
کد خبر : 846015

به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری علم و فناوری آنا، دیوان امام حسن بن علی (ع)، توسط ابوالحسن علی بن محمد بن عبدالله مدائنی (۱۳۵ – ۲۲۵ هجری قمری) گردآوری و تدوین شده است. متن عربی دیوان، توسط استاد شیخ قیس بهجت العطار محقق ایرانی الاصل، از روی یک نسخه خطی کهن تصحیح و شرح شده و پس از افزوده شدن بخش مستدرک دیوان، توسط عتبه مقدسه حسینیه در شهر مقدس کربلا چاپ شده و هم اینک ترجمه فارسی آن به قلم حبیب راثی تهرانی، به همت دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

گفتنی است این اثر دارای مقدمه‌ای مبسوط و تحقیقی در باب جایگاه شعر در نزد اهل‌بیت علیهم‌السلام، شرح حال مدائنی، توصیف نسخه خطی مورد استفاده و... می‌باشد. متن کتاب نیز در دو بخش متن دیوان و مستدرک دیوان ارائه شده که به همراه اصل اشعار و ترجمه و شرح فارسی آنها، در کنار فهرست کاملی از نمایه‌ها و تصاویر نسخه خطی، تقدیم علاقه‌مندان به کلام نورانی اهل‌بیت علیهم‌السلام شده است.

از مهم‌ترین موضوعاتی که در اشعار این دیوان بدان پرداخته شده است می‌توان به محورهایی، چون معرفی خاندان پیامبر (ص)، اشاره به کارنامه دشمنان اهل‌بیت علیهم‌السلام، بیان علت صلح امام حسن (ع)، فضیلت سخاوت و جود و کرم، حقانیت خلافت و امامت امیرالمؤمنین و بیان بدفرجامیِ منکران آن، حکمت و اندرز، توصیه به قناعت و زهد، رثای امیرالمؤمنین (ع) و مناجات با خداوند حکیم، اشاره کرد.

کتاب «دیوان امام حسن بن علی علیهما السلام» با تحقیق قیس بهجت العطار و ترجمه حبیب راثی تهرانی در ۴۲۴ صفحه و ۳۰۰ نسخه، با قیمت ۳۵۵ هزار تومان از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی در سال ۱۴۰۱ به چاپ رسیده و در آستانه برگزاری سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در بازار نشر عرضه شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته