دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 ارديبهشت 1402 - 00:01
مجریان قانون سفت و سخت برخورد کنند

چمنیان:باشگاه‌ها با بیانیه‌ها کار سازمان لیگ را سخت می‌کنند/ عزم جدی برای حل مشکلات فوتبال نداریم

چمنیان:باشگاه‌ها با بیانیه‌ها کار سازمان لیگ را سخت می‌کنند  عزم جدی برای حل مشکلات فوتبال نداریم
کارشناس فوتبال گفت: مدیران باشگاه‌ها و مجریان قانون عزم جدی برای آنکه موارد قانونی اجرایی شود ندارند.
کد خبر : 845956

عباس چمنیان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص اینکه چند روز پس از اعلام ۱۰ فرمان فدراسیون فوتبال برای جلوگیری از انتشار بیانیه مصاحبه علیه داوران و مقامات رسمی توسط تیم‌های لیگ برتری در سه هفته پایانی لیگ برتری صورت گرفت، اظهار داشت: فوتبال حرفه‌ای قواعد و ضوابط خاص خودش را دارد که رعایت آنها به سلامت و کیفیت فوتبال ایران کمک می‌کند. در واقع چیزی که در فوتبال ما آرزو شده و دوست داریم فوتبالی بدون حاشیه، با سلامت کافی و تحت اجرا قوانین و مقررات داشته باشیم سالیان زیادی است که در خیلی کشورها آرزو شده است. آرزوی ما خاطره حتی برخی کشورهای آسیایی شده است.

**کسی مخالف اجرای قانون نیست

وی افزود: چیزی که مسلم است ما که از قوانین فیفا و قوانین روز فوتبال دنیا متفاوت نیستیم. به هر حال ما در همین فضا فوتبال را دنبال می‌کنیم. به نظر می‌رسد طرح هر بخشنامه، آیین‌نامه و قانونی نیاز به اندیشه و وضع کردن قوانینی که بتواند چارچوب ضمانت اجرایی را داشته باشد. اینکه قانونی بدون ضمانت اجرایی گذاشته شود و همه به خود اجازه دهند چنین قانونی را بارها و بارها بشکنند، نشان دهنده این است که نه قانونگذار پیش‌بینی ضمانت اجرایی را انجام داده،‌ نه مجری قانون برخورد لازم را با کسانی که مورد قانونی را رعایت نکرده‌اند، داشته است. کسی مخالف آن نیست که قانون ۱۰ فرمان فدراسیون فوتبال یا هر قانون دیگری وضع شود که ناهنجاری‌ها را در فوتبال خاتمه دهد اما اگر فاقد ضمانت اجرا باشد، عملاً وضع کردن آن فایده‌ای ندارد. 

**هیچ‌کس از فوتبال پاک بدش نمی‌آید

کارشناس فوتبال در واکنش به اینکه کمیته‌های انضباطی و اخلاق فدراسیون فوتبال با تخلفات صورت گرفته برخورد می‌کنند یا با دیده اغماض به آنها می‌نگرند، عنوان کرد: حتما هر دو کمیته برای احترام به قانونی که وضع شده و رسمیت بخشیدن به این قطعنامه، آیین‌نامه یا ضوابطی، باید بدون اغماض و با قدرت ورود کنند. خواسته همه فوتبال سالم است. اگر قانونی وضع نشد هر کسی مختار است هر جور می‌خواهد رفتار کند ولی از وقتی که قانونی یا آیین‌نامه‌ای اعلام می‌شود انتظار خانواده فوتبال برخورد بدون اغماض و هرگونه چشم‌پوشی است تا تبدیل به به یک رویه عادی شود و هر کسی به خودش اجازه ندهد هر چیزی را بگوید و در چارچوب حیطه وظایف و مسئولیت‌های خود سخن بگوید. هیچ‌کدام از ما از فوتبال پاک و بدون حاشیه بدمان نمی‌آید. دوست داریم به کیفیت فنی مسابقات بپردازیم و مجریان قانون سفت و سخت برخورد کنند تا پس از این هم اگر قانونی وضع شد به اجرای قانون جدید امیدوار باشیم.

**مشکلات به قوت خود باقی است

چمنیان در مورد اینکه باور اعتراض به داور بازی در کادرفنی بسیاری از تیم‌ها شکل گرفته و بیشتر مربیان معتقدند اگر اعتراض نکنند داور به نفع‌شان سوت نمی‌زند، تصریح کرد: کسی نمی‌تواند انکار کند که خیلی از مربیان، دستیاران و حتی عوامل اجرای تیم و باشگاه‌ها، سعی می کنند با شانتاژ کردن، داور بازی را تحت تأثیر قرار دهند. کار به جایی رسیده کمیته برگزاری مسابقات و سازمان لیگ را با بیانیه‌هایی که پشت سر هم صادر می‌کنند در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها تحت تأثیر قرار می دهند.دلیل شیوع پیدا کردن این مسائل عدم برخورد لازم بوده است.  اگر شدت برخورد با رفتارهای ناهنجارانه‌ای که در کنار خط می‌بینیم، صورت می‌گرفت آمار رفتارهای خارج از قواعد حرفه‌ای کاهش بسیار زیادی داشت. البته مدیران که در باشگاه‌های با پسوند فرهنگی ورزشی کار می‌کنند برای توسعه فرهنگ و حرفه‌ای گری در فوتبال گام بر می‌داشتند شرایط بهتر می‌شد. مدیران باشگاه‌ها بارها ثابت کرده‌اند در استخدام مربیان و دست اندرکاران، به اشخاصی فرصت می‌دهند که جز شانتاژ کردن و فریاد زدن، شخصیت دیگری را نشان نداده‌اند، پس عزم جدی برای حل این مشکل از سوی باشگاه‌ها نیست. نه مدیران باشگاه‌ها در انتخاب خود تجدیدنظر می‌کنند و ماتع از آلوده‌تر شدن مسابقات می‌شوند نه مجریان قانون برخورد بازدارنده دارند، پس مشکلات به قوت خود باقی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته