دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 فروردين 1402 - 09:15
تاوان فوتبال بی‌بهره را دیگر رشته‌های ورزشی می‌دهند

آشتیانی: مسببان بدهی‌های استقلال و پرسپولیس مؤاخذه شوند/ یک عده متوهم دولت را به هراس می‌اندازند

آشتیانی: مسببان بدهی‌های استقلال و پرسپولیس مؤاخذه شوند  یک عده متوهم دولت را به هراس می‌اندازند
قائم مقام اسبق سازمان تربیت بدنی گفت: وقتی بابت قرارداد ویلموتس کسی محاکمه نشده، طبیعی است مدیران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هم محاکمه نمی‌شوند.
کد خبر : 836854

امیررضا واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، در خصوص اینکه باشگاه استقلال با کمک دولت بدهی آندره‌آ استراماچونی را پرداخت می کند و استقلال و پرسپولیس و دیگر باشگاه‌های ایرانی در ۳۰ سال اخیر نتوانسته‌اند در آسیا به قهرمانی برسند اما هزینه‌های لاکچری برای اداره این تیم‌ها پرداخت می‌شود، اظهار داشت: برایم جای سوال است که تا چه زمانی باید هزینه سوءمدیریت‌ها و ضایع کردن بیت‌المال از سوی افراد ناکارآمد در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و حتی خصولتی‌ها را دولت باید بدهد؟ چرا به جای پرداخت هزینه‌ها، این افراد را مؤاخذه و محاکمه نمی‌کنند؟ با چه متر و معیاری و با چه استدلال و منطقی چنین افرادی انتخاب می‌شوند؟ نکته دوم اینکه مدیران بابت عملکرد نادرست‌شان و زیر پا گذاشتن مقررات و قانون، ضایعات اقتصادی برای این دو باشگاه می‌گذارند در کدام محکمه پاسخگو هستند؟ آیا این‌ها نباید ممنوع‌الکار شوند؟ 

**تاوان بی تدبیری و سوءمدیریت را دولت باید بدهد؟

وی ادامه داد: چنین برخوردی از سوی دولت‌های مختلف کشورمان با باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نامشخص است و آدرس‌های غلطی را از افرادی که عقل‌شان مشکل دارد، می‌گیرند. مگر غیر از این است که ادعا می‌کنند استقلال و پرسپولیس میلیون‌ها طرفدار دارند، نمونه‌اش را برای استقلال دیدید. فراخوان زدند برای پرداخت بدهی باشگاه به استراماچونی، چقدر پول جمع شد؟ به استناد صحبت‌های مدیرعامل باشگاه ۳۰۰ میلیون تومان پول واریز شد. سال ۸۶ هم که استقلال در پایان فصل سیزدهم شد فراخوان زدند ۱۰۰ هزار تومان جمع شد! پس این آدرس غلط‌هایی که یک عده متوهم مطرح می‌کنند که این دو باشگاه میلیون‌ها هوادار دارند معنی‌اش چه می‌شود؟ معنی‌اش این می‌شود که دولت ما را یک عده متوهم به هراس می‌اندازند که اگر بدهی‌های این دو باشگاه پرداخت نشود مشکلات مختلفی برای این دو باشگاه به وجود می‌آید. مسائل اجتماعی ایجاد می‌شود. هواداران دست از حمایت می‌کشند. یعنی تاوان بی تدبیری و سوءمدیریت را دولت باید بدهد؟ دولت‌ها چرا اینچنین حرف‌هایی را پذیرفته‌اند؟ 

**یک عده باندباز و گروه گرا، فیفا هراسی راه انداختند

قائم مقام اسبق سازمان تربیت بدنی یادآور شد: ضمن اینکه مگر هوادار باید تاوان سوءمدیریت مدیران را بدهد؟ یعنی یک عده افرادی که توانایی ندارند و فقط ژست مدیریت می‌گیرند و هیچ نوآوری، کارآمدی و بهره‌وری ندارند، صدمات جبران‌ناپذیری به این دو باشگاه وارد می‌کنند، راحت می‌گذارند می‌روند، هیچ اتفاقی نمی‌افتد و هیچ مؤاخذه‌ای از آنها نمی‌شود. این که روش باشگاه‌داری نیست. روش انتخاب مدیر برای این باشگاه‌ها باید متر و معیاری داشته باشد. متأسفانه مسئولان ما باورشان می‌شود، همان‌طور که پروژه فیفا هراسی را باور کردند. یک عده باندباز، دروغ باز و گروه گرا، فیفا هراسی راه انداختند و مسئولان کشور ما ترسیدند که سمت فوتبال نروند. اگر بروند یک اتفاق تلخی می‌افتد. دقیقا مشابه فیفا هراسی همین موضوعی که اگر این دو باشگاه محروم شوند بابت ندادن بدهی‌ها، اتفاقات بدی رخ می‌دهد. آبا تا به امروز کسی بابت پرونده ترکمنچای ویلموتس محاکمه شده است؟ وقتی مؤاخذه نشده، طبیعی است که مدیران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هم محاکمه نمی‌شوند. به تعبیری همه چیز با همدیگر جور در می‌آید. 

**پول مفت از صندوق بیت‌المال پرداخت می‌شود

وی خاطرنشان کرد: این یکی از مشکلات اساسی حوزه مدیریت فوتبال ما است. از فدراسیون تا باشگاه‌ها چنین مشکلی را دارند. الان باشگاه‌های خصولتی هم با چنین نقصان‌هایی مواجه هستند. یک باشگاه صنعتی را ‌می‌گویند ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه گرفته است. این مبلغ بالا بایت کی؟ چی؟ چه فوتبالی؟ پرداخت شده است. رشد فرهنگی و اقتصادی داشتیم؟ رشد فنی و مدیریتی داشتیم؟ رشد نظم و انضباط داشتیم. چه رشدی داشتیم؟ کدامیک از این موارد محقق شده است. آخر سر هم که تیمی قهرمان می‌شود جامی به آن تیم می‌دهد که ارزش آن ۱۰ میلیون تومان است. در یک فصل ۵ هزار میلیارد تومان در فوتبال این کشور هزینه می‌کنند، ماحصل آن چیست؟ ماحصل آن بی‌انضباطی، بی‌برنامه‌گی و بی‌هدف بودن است. یک بازی لیگ برتر را نمی‌توانند بی حاشیه و بی دردسر و دعوا برگزار کنند. این چه مدیریت، هدف‌گذاری و پیشرفتی است؟ بابت چنین شرایطی می‌خواهند دولت طلب استراماچونی را پرداخت کند. آیا دولت و مسئولان آن یک بار از افکار عمومی نظرسنجی کرده‌اند تا ببیند چند درصد مردم راضی هستند این پول مفت از صندوق بیت‌المال بابت سوءمدیریت مدیران پرداخت شود؟ اگر درباره گابریل کالدرون هم چنین کاری صورت گرفته کار بدی کردند و کار اشتباهی بوده است. چه کسانی مسبب به وجود آمدن چنین بدهی‌های هنگفتی شده‌اند؟ اسم چنین عملکردی را که منجر به ایجاد بدهی می‌شود را پول مفت گذاشته‌اند. پیش خود می‌گویند ما خراب می‌کنیم و دولت درست می‌کند. در واقع ماله‌کشی را دولت انجام می‌دهد. هیچ‌وقت هم چنین افرادی به ظاهر مدیر محاکمه نمی‌شوند.

**فوتبال جز رفتارهای زشت مگر تولید دیگری هم دارد؟ 

واعظ آشتیانی در مورد اینکه بیشتر اهالی فوتبال معتقد هستند درآمد آنها در قیاس با محبوبیتی که این ورزش دارد آنچنان بالا نیست، عنوان کرد: هر کسی نظری دارد و عده‌ای هم بضاعت فکری‌شان در همین حد است. موضوع محبوبت هم قابل استعلام است. ضمن اینکه همه چیز تماشاگر آوردن نیست. تماشاگر جمع کردن و آوردن نشانه پیشرفت است؟ یک فوتبال ضدارزشی که در کشور ما وجود دارد و جز رفتارهای زشت مگر تولید دیگری هم دارد؟ فرهنگ بازیکنان و مربیان را در زمانی که مسابقات برگزار می‌شود نگاه کنید. این را چه کسانی قضاوت می‌کنند؟ آیا غیر از این است که بدآموزی را ترویج می‌دهند؟ آیا غیر از این است که رفتارهای زشت مربیان، مدیران و بازیکنان درون و بیرون زمین به وضوح دیده شده است؟ فضای فرهنگی، اقتصادی و فنی فوتبال به حال خود رها شده است. چیزی به اسم مدیریت وجود ندارد. واقعاً واژه مدیریت را این‌ها به سخره کشیده‌اند. 

**آدرس غلط‌های زیادی به دولت داده می‌شود

قائم مقام اسبق سازمان تربیت بدنی خاطرنشان کرد: بیش از۵ هزار میلیارد تومان پول در لیگ برتر فوتبال ایران هزینه می‌شود بدون آنکه خروجی خاصی داشته باشد. هیچ‌کس هم پاسخگوی چنین هزینه‌ای نیست. متأسفم که به چنین موضوعاتی ورود نمی‌شود. متأسفم که از لحاظ رسانه‌ای به این موضوع رسیدگی نمی‌شود. آیا نمی‌شود این ۵ هزار میلیارد تومان صرف ساخت زیرساخت‌های کشور شود؟ آیا نمی‌تواند یک بخشی از مشکلات بودجه‌ای کشور را حل کند؟ چنین پول گزاف شو ارزشمندی در حال ضایع شدن است و هیچ‌کس هم پاسخگو نیست. به دلیل عدم آگاهی آدرس غلط‌های زیادی به دولت داده می‌شود. این عدم آگاهی هم به خاطر جهل در بینش چنین افرادی است که آدرس‌های غلط می‌دهند. وقتی چنین پول‌هایی هزینه می‌شود یعنی عدالت در رشته‌های ورزشی نیست. آیا دیگر ورزشکاران و مربیان غیرفوتبال باید تاوان فوتبالی را بدهند که هیچ بهره‌ای از آنها نداریم. آیا این انصاف است؟ 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته