دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 ارديبهشت 1402 - 11:05
گفتگو/ عواملی که مسکن را در نیمه سال ۱۴۰۲ گران می‌کنند

قیمت مسکن تابع تورم زایی نقدینگی یا سفته بازان؟

قیمت مسکن تابع تورم زایی نقدینگی یا سفته بازان؟
 عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران گفت: تورم ناشی از هجوم نقدینگی به بازار مسکن دلیلی بر حضور سفته بازان در این بازار پر تقاضا شده است.
کد خبر : 845911

 حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران درگفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: تورم ناشی از هجوم نقدینگی به بازار مسکن دلیلی بر حضور سفته بازان در این بازار ‍پُر تقاضا شده است.

محتشم با اشاره به اینکه از اواخر سال گذشته افزایش تورم در بازار مسکن ۱۴۰۲ پیش بینی شده است، گفت: هنوز روند نقدینگی در اقتصاد کشور به طور وحشتناکی صعودی است و این موضوع توانست پول‌های زیادی را به بازار‌های غیر رسمی هدایت کند.

او تصریح داشت: نبود برنامه برای تجمیع این نقدینگی‌ها و هدایت به سوی بازار‌های مولد مانند تولید مسکن، وضعیت تورم در بازار‌های موازی با مسکن را پُر رونق‌تر از تولید مسکن کرده است.

دلیل سفته بازی در بازارمسکن

محتشم

به گفته عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران؛ همین موضوع دلیلی برای حضور سفته بازان و دلالان در بازار مسکن شد چراکه عدم سرمایه گذاری مناسب در صنعت مسکن، فضا برای دلالی در این بازار وجابجایی سرمایه‌های کاذب در آن فراهم شده است.

محتشم ادامه داد: قیمت مسکن تابع تورم زایی نقدینگی است و با سرعت بخشی به آن، بحث افزایش تولید مسکن برای تثبیت و کنترل تقاضا و قیمت‌ها به یک رقابت برای عده‌ای سودجو تبدیل شده است که باعث برهم ریختگی این بازار شده و ادامه آن در سال جاری با شدت بیشتری نشان داده خواهد شد.

مشوقی برای هدایت نقدینگی‌ها به بازار مسکن نیست

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران گفت: برنامه ریزی و حتی مشوقی برای هدایت نقدینگی به بازار مسکن می‌تواند تضمینی برای تولید بیشتر مسکن و تحقق برنامه‌های دولت در راستای تحویل یک میلیون مسکن در سال به مردم باشد، اما برخلاف این رویه قطعاً تورم جدید وارد بازار مسکن ۱۴۰۲ می‌شود.

محتشم گفت:‌ متأسفانه بر خلاف هدف گذاری ها، ساخت مسکن نسبت به دو سال گذشته به بیش از نصف رسیده و این خطر بزرگی برای بازار مسکن تهران است.

او تصریح داشت: افزایش تورم مسکن درسال جاری هرچند پدیده‌ای جدید در اقتصاد کشور نیست، اما تبعات منفی آن نسبت به سال‌های گذشته با توجه به وضعیت اقتصادی مردم و گسترش تحریم‌ها و کاهش تبادلات با سایر کشور‌ها بسیار سنگین‌تر خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته