دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 ارديبهشت 1402 - 13:59
با حضور نمایندگان مجلس و دانشگاهیان؛

سرپرست جدید دانشگاه آزاد استان همدان معرفی شد

سرپرست جدید دانشگاه آزاد استان همدان معرفی شد
سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان با حضور نمایندگان مجلس و جمعی از دانشگاهیان معرفی شد.
کد خبر : 845677

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از همدان در مراسمی با حضور نمایندگان مجلس و جمعی از دانشگاهیان از تلاش ابوالفضل یداللهی اصلان به‌عنوان سرپرست سابق دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان و واحد همدان قدردانی و محمد عظیم خدایاری به‌عنوان سرپرست جدید این دانشگاه معرفی شد.

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در آیین تکریم و معارفه سرپرستان قدیم و جدید دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان به طرح این سؤال پرداخت که آیا در دانشگاه‌ها شاگردپروری می‌شود؟ اظهار کرد: در دانشگاه‌ها آفتی وجود دارد که دانشجو را بدو ورود درگیر نوشتن مقاله می‌کنند و سؤال اینجاست که بعد از اتمام دوره تحصیل به چه اندازه شاگردپروری اتفاق افتاده و دانشجو رشد پیدا کرده است؟

سرپرست جدید دانشگاه آزاد استان همدان معرفی شد

وی افزود: طبق آیین‌نامه‌ای که برای دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده استادان درگیر نوشتن مقالات می‌شوند این مدت ۳۰ سال خدمت هم می‌گذرد و استاد بازنشسته می‌شود؛ اما شاگردپروری اتفاق نمی‌افتد، این نکته حائر اهمیت است که در دانشگاه همه دست‌به‌دست هم می‌دهند تا کلاس تشکیل شود و اگر مقدمات و زمینه‌سازی‌ها به‌درستی انجام شود شاگردپروری هم رخ می‌دهد در غیر اینصورت هم استاد هم دانشجو محروم می‌مانند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه در بحث آموزش و تربیت فضا مهم بوده و بر یادگیری اثرگذار است، مطرح کرد: یک نفر نمی‌تواند هم کار اجرایی کند و هم مسئولیت دیگری داشته باشد، همان‌طور که با یک دست نمی‌توان دو هندوانه برداشت؛ بنابراین افرادی که مشغول کار‌های اجرایی هستند دیگر وقت و زمان انجام کار دیگری را ندارند و خیلی از کار‌های بر زمین مانده در کشور به این علت بوده که یک مسئول چندین مسئولیت را می‌خواهد باهم انجام دهد در حالی که امکان ندارد فردی بتواند هم سر کلاس برود، تدریس کند و هم کار اجرایی انجام دهد مگر اینکه کار‌های بر زمین مانده انجام نشود، بدون تکلیف از آنها بگذرد همین موضوع یکی از علل مشکلات کشور است.

فلاحی بیان کرد: به‌تازگی طرحی به کمیسیون آموزش مجلس داده شده که کارمندان در ساعت اداری در دانشگاه‌های وزارت علوم ادامه تحصیل دهند، این طرح تازه ارائه‌شده و باید نظر داده شود، برای مدیران تحصیل ضمن خدمت منع شده؛ اما بقیه افراد به لحاظ مدیریت زمان نمی‌توانند. آنان باید از مسئولیتی که بر عهده آن‌هاست بزنند تا بتوانند تحصیل کنند و باید در پیشگاه خدا درباره مسئولیت شرعی و قانونی خودشان پاسخگو باشند.

وی اضافه کرد: به نوبه خود قدردان تلاش‌های یداللهی هستم با توجه به مشکلاتی که دانشگاه آزاد اسلامی همدان در زمان سرپرستی وی داشت و دارد مانند مشکل کمبود دانشجو و بودجه، اداره دانشگاه مشکل شده و امیدواریم با طرح مولدسازی منابع دانشگاه تأمین شود.

** شغل معلمی نان بر دامان مردم می‌گذارد

سرپرست جدید دانشگاه آزاد استان همدان معرفی شد

حمیدرضا حاجی بابایی دیگر نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسامی هم اظهار کرد: امیدواریم همه انسان‌ها بتوانند به‌نوعی معلم باشند و کشور را جز با وجود معلمان نمی‌شود اداره کرد؛ چراکه معلم خود را در برابر تک تک مردم مسئول می‌داند، هیچ معلمی دانش آموزش را مجرم نمی‌داند و می‌تواند از او نابغه بسازد. شغل معلمی نان بر دامان مردم می‌گذارد و نقص‌های افراد را می‌پوشاند.

وی افزود: مردم ۴۴ سال است با همه مشکلات مبارزه کرده‌اند، پای انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایستادند و در همه گردهمایی‌ها حاضر شده‌اند. امروز در کشور نیاز داریم که هر روز یک نفر را به نظام جذب و در کنار هم همکاری و گفت‌وگو کنیم. همه دنیا دست‌به‌دست هم دادند تا بگویند جمهوری اسلامی ایران ناکارآمد است. رهبر انقلاب می‌گویند جمهوری اسلامی کارآمد است و هر سخنی که کارآمدی نظام را زیر سؤال ببرد در مسیر حرکت‌های انقلاب اسلامی نیست. همه باید به این فکر کنیم که با کمک کردن با جملات زیبا و برادری می‌شود کار‌ها را به خوبی جلو برد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: امروز ریاست بر دیگران و تحکم امکان‌پذیر نیست؛ بلکه باید نشست و با افراد همفکری و صحبت کرد، هیچ‌کس حاضر نیست دستور بپذیرد و با روش دوستانه و محبت‌آمیز است که می‌توان ارتباط برقرار کرد. امیدواریم دانشگاه آزاد اسلامی بتواند مانند گذشته تأثیرگذار باشد. دانشگاه آزاد اسلامی همدان تاریخچه ۴۰ ساله دارد و پر از چهره‌های نخبه و انقلابی بوده و نقش مهمی در مدیریت استان و کشور ایفا کرده است.

**استقرار دبیرخانه کارگروه ارتباط صنعت، جامعه و دانشگاه در دانشگاه آزاد همدان

سرپرست جدید دانشگاه آزاد استان همدان معرفی شد

سرپرست سابق دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان نیز با بیان اینکه دبیرخانه کارگروه ارتباط صنعت، جامعه و دانشگاه در دانشگاه آزاد مستقر شده و دبیری این کارگروه با این دانشگاه است، گفت: در سخت‌ترین شرایط دانشگاه توانستیم با کمک همکاران شرایط خوبی را مهیا کنیم و امروز اگر منابع مالی تأمین شود، دانشگاه مشکلی نخواهد داشت.

ابوالفضل یداللهی اصلان ادامه داد: مدیریت امروز دانشگاه بسیار انقلابی و ارزشمند پیش می‌رود به شرط آنکه منابع مالی، هزینه‌ها و درآمد‌ها باهم همخوانی داشته باشد؛ البته بعد از ایام کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها از ۱۴ فروردین‌ ۱۴۰۱ شاهد حضور یکی از ارکان مهم دانشگاه یعنی دانشجویان بودیم، زیرساخت‌های دانشگاه در تعطیلی به‌طور کامل آسیب‌دیده و حتی دانشگاه‌های دولتی موفق نشده‌اند در بخشی از موارد بازگشایی داشته باشند.

وی توضیح داد: در ارزیابی عملکرد سالانه دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس سند تحول و تعالی دانشگاه و بر اساس تفاهم‌نامه ارزیابی سالانه دانشگاه آزاد در سال گذشته از رتبه ۱۵ به رتبه چهار کشوری ارتقاء پیدا کرد که وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کرد. در رده‌بندی بودجه‌ای ۲۶ گانه دانشگاه‌های آزاد کشور، استان همدان رتبه هفت را داشت که بعد از دو سال به رتبه پنج ارتقا یافت و از نظر جذب دانشجو ۱۲.۵ رشد داشتیم.

سرپرست سابق دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان بیان کرد: در بحث مسکن کارکنان سهم همدان یک هزار واحد شامل اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان متأهل بوده و مجوز لازم داده شده تا زمین دانشگاه تغییر کاربری داشته به دولت کمکی داشته باشیم و از سرمایه‌های مالی دانشگاه استفاده نمی‌شود این برنامه‌ای بود که در ذیل تفاهم‌نامه‌ای با راه و شهرسازی اتفاق افتاده است.

سرپرست جدید دانشگاه آزاد استان همدان معرفی شد

**مشکل اصلی دانشگاه آزاد سلامی، مالی نیست

سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان هم عنوان کرد: مشکلات مالی مسئله جدیدی در دانشگاه آزاد نیست و از سال ۸۴ بوده و به آن معناست که ساختار مشکلاتی دارد و در آینده هم وجود خواهد داشت، مشکل اصلی دانشگاه آزاد سلامی، مالی نیست؛ بلکه باید از همه ظرفیت‌های موجود در این دانشگاه نهایت بهره را در راستای توسعه و آبادی ببریم.

محمدعظیم خدایاری تشریح کرد: اگر رسالت دانشگاه به خوبی هدایت شود، مشکلات مالی هم حل خواهد شد و اگر در این جهاد همه دست‌به‌دست هم دهند راه راهی امیدآفرین است. درخواست دارم همه استادان و کارکنان مجموعه دانشگاه آزاد همدان کمک کنند مجموعه خوب باشد و به پیشرفت‌های واقعی خودش برسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته