دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 فروردين 1402 - 12:05
گفتگو/ از هفته آینده آغاز می‌شود؛

بانک‌های متخلف از قانون جهش تولید مسکن زیر تیغ سازمان مالیاتی

بانک‌های متخلف از قانون جهش تولید مسکن زیر تیغ سازمان مالیاتی
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی درباره بانک‌هایی که تسهیلات نهضت ملی مسکن را پرداخت نکرده اند گفت: از هفته آینده اخذ مالیات از بانک‌های متخلف از قانون جهش تولید مسکن آغاز می‌شود.
کد خبر : 842550

ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره کم‌کاری بانک‌ها در اعطای تسهیلات نهضت ملی مسکن اظهار داشت: در حوزه بانکی طبق ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها باید ۲۰ درصد تسهیلات اعطایی خود را به بخش مسکن اختصاص دهند.

وی افزود: ولی در این حدودا ۲ سالی که از تصویب قانون و آغاز به کار دولت سیزدهم می‌گذرد، این ماده از قانون جهش تولید مسکن اجرایی نشده است.

فقط ۱۷ درصد تکالیف تسهیلات نهضت ملی مسکن انجام شد

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: عملا تا کنون ۱۷ درصد از ظرفیت بانک‌ها که قانون آن را مشخص کرده، به نهضت ملی مسکن اختصاص یافته است.  بخش عظیمی از این ۱۷ درصد را نیز بانک مسکن پرداخت کرده و یکی دو بانک دولتی هم تسهیلاتی در این خصوص پرداخت کرده اند.

وی تأکید کرد: سایر بانک‌های دولتی و خصوصی هیچ پرداختی‌ای در این خصوص و همکاری با نهضت ملی مسکن نداشته اند.

اخذ مالیات از بانک‌های متخلف از هفته آینده

به گفته نوروزی، بر اساس قانون جهش تولید مسکن، اگر بانک‌ها سهمیه مشخص شده در ماده ۴ این قانون را عملی نکنند، باید ۲۰ درصد آن مبلغ را به عنوان جریمه مالیاتی پرداخت کنند؛ سازمان امور مالیاتی میزان جریمه مالیاتی بانک‌های متخلف را محاسبه کرده و هفته آینده این جریمه مالیاتی از بانک‌های متخلف از قانون جهش تولید مسکن اجرایی خواهد شد.

بهانه بانک‌ها برای ندادن وام نهضت ملی مسکن

وی خاطرنشان کرد: دلایلی که از سمت بانک‌ها برای اجرا نکردن قانون جهش تولید مسکن به ما (وزارت راه و شهرسازی)‌ اعلام می‌شود این است که ما (بانک ها) اگر تسهیلات ۲۳ درصدی که قرار است ۲۰ ساله به بخش ساخت مسکن داده شود را می‌توانیم به سایر بخش‌ها از جمله خدمات با نرخ سود بالاتر و بازگشت اصل و سود تسهیلات در مدت زمان کوتاه‌تر پرداخت کنیم.

این مقام مسئول یادآور شد: در تمام دنیا پرداخت تسهیلات بلندمدت در پرتفوی بانک‌ها قرار دارد و اکثر کشور‌های پیشرفته دنیا، تأمین مالی بخش‌های ساخت و خرید مسکن را از طریق وام‌های بلندمدت انجام می‌دهند؛ اما متأسفانه شبکه بانکی ما هنوز این تأمین مالی را انجام نداده است.

وی یادآور شد: در دیگر کشور‌ها که اوراق MBS (اوراق رهن ثانویه) منتشر می‌شود تا تسهیلات بلندمدت را پوشش دهند؛ بانک‌های ما هم می‌توانند این اوراق را منتشر کنند تا موضوع نقدشوندگی دارایی‌های خود را داشته باشند.

آخرین جزئیات از تعداد افتتاح‌های حساب متقاضیان نهضت ملی مسکن و پرداخت تسهیلات به آنها

نوروزی

نوروزی از دیگر بهانه‌های بانک‌ها برای عدم پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن را دسترسی نداشتن به سامانه‌های وزارت راه و شهرسازی عنوان و اظهار کرد: بار‌ها پاسخ داده ایم که تا کنون ۴۰۰ هزار واحد برای متقاضیان خودمالک ثبت نام شده است به این معنا که زمین را مالک از خود دارد، پروانه ساختمانی را هم اخذ کرده و از سامانه‌های وزارت راه و شهرسازی نیز درخواست حضور در نهضت ملی مسکن داشته است؛ از طریق همین سامانه افتتاح حساب کرده و مشمول دریافت تسهیلات می‌شود.

وی بیان کرد: متأسفانه از ۴۰۰ هزار متقاضی دریافت تسهیلات خودمالکی تنها ۸۸ هزار فقره تسهیلات اعطا شده که عدتا از سوی بانک مسکن بوده است، اما پرونده این ۴۰۰ هزار نفر در کارتابل بانک‌ها وجود دارد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: در پروژه‌های نهضت ملی مسکن که دولت هم زمین رایگان می‌دهد و هم تسهیلات باید پرداخت شود، به طور کلی هم در پروژه‌هایی که به مردم زمین داده می‌شود که گروهی یا فردی ساخت و ساز کنند و هم در پروژه‌هایی که قرار است به صورت انبوه، مسکن سازی شود، حدود ۸۰۰ هزار متقاضی افتتاح حساب کرده اند، متقاضیان ۵۵۰ هزار واحد مسکونی نیز حداقل واریز وجه اولیه (۴۰ میلیون تومان) را انجام داده اند، اما شبکه بانکی فقط به ۱۸۰ هزار واحد مسکونی تسهیلات داده است که عملکرد بسیار ضعیفی داشته اند.

وی ادامه داد: یعنی مردم آورده خود را واریز کرده اند، اما شبکه بانکی اهتمام جدی به اعطای تسهیلات نداشته است و این عقب ماندگی را در سیستم بانکی شاهد هستیم.

ارائه گزارش عقب‌ماندگی بانک‌ها از تسهیلات نهضت ملی مسکن به رئیس جمهور

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی گزارش این عقب ماندگی به رئیس جمهور اعلام شد؛ لذا جلسه شورای عالی مسکن پنجشنبه هفته گذشته به ریاست رئیس جمهور و حول محور تأمین مالی نهضت ملی مسکن انجام شد که در آن همه مدیران عامل بانک‌ها در جلسه حضور داشتند و تذکرات لازم به بانک‌ها توسط رئیس جمهور و فرصتی داده شد تا بانک‌ها همکاری خود با نهضت ملی مسکن را از سر بگیرند.

نوروزی افزود: بانک‌ها متعهد شدند ظرف یکی دو ماه آینده تکلیف قانونی خود را انجام دهند؛ مصوباتی هم ناظر به همین موضوع در این جلسه داشتیم تا در دو ماه آینده این کم‌کاری بانک‌ها جبران شود.

وی تأکید کرد: البته نسبت به ۳ ماه قبل باز هم وضعیت بانک‌ها در حوزه اعطای تسهیلات نهضت ملی مسکن بهبود داشته و ۱۱۰ هزار میلیارد تومان قرارداد بانکی منعقد و شبکه بانکی متعهد شده بر اساس پیشرفت پروژه ها، تسهیلات پرداخت کنند.

به گفته نوروزی از آنجایی که تسهیلات مسکن طی ۳ تا ۵ مرحله به پروژه در حال ساخت اعطا می‌شود، هیچ انحرافی از هدف گذاری اولیه ندارد مثلا بخشی از منابع بعد از فونداسیون آزاد می‌شود بخش دیگر بعد از اجرای اسکلت، بخش سوم بعد از زدن سقف و ... آزاد خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: ظرف ۲ ماه گذشته علاوه بر ابلاغ قانون جهش تولید مسکن، با ۸ بانک تفاهم نامه همکاری امضا کرده ایم تا در کنار بانک مسکن به تأمین مالی نهضت ملی مسکن کمک کنند.

چرا بازار اجاره مسکن ملتهب شد؟

نوروزی درباره التهابات بازار اجاره مسکن نیز گفت: بازار اجاره مسکن معلولی از بازار عرضه مسکن است اتفاقاتی که در حوزه اجاره مسکن رخ می‌دهد تابعی از دو جریان است یکی عرضه پایدار مسکن و مقابله با سوداگری و دیگری تابعی است از اقتصاد کلان کشور.

وی اضافه کرد: در زمینه مقابله با سوداگری بازار مسکن یکی از اتفاقاتی که باید اتفاق بیفتد و در هم دنیا هم رایج است، مقابله با سوداگری از طریق ابزار‌های مالیاتی است مانند مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر معاملات مکرر، مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر ارزش زمین.

جدیدترین جزئیات اخذ مالیات از خانه‌های خالی

نوروزی گفت: در حال حاضر سامانه املاک و اسکان کشور دیتای مالکیت و سکونت ۷۳ میلیون ایرانی را در اختیار دارد و ۳۵۰ میلیون رکود اطلاعاتی اقامتی، سکونتی و مالکیتی ایرانیان را هم از دستگاه‌های مختلف و سامانه‌های آن‌ها جمع آوری کرده ایم.

وی بیان کرد: در زمینه مالیات بر خانه‌های خالی آن دسته از افرادی که بیش از ۱۰۰ خانه خالی در اخیتار دارند را شناسایی به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده ایم در مرحله سراغ افرادی که بالای ۵۰ واحد خالی دارند رفتیم و پس از شناسایی آنها، به سازمان امور مالیاتی معرفی‌شان کردیم در مرحله بعد سراغ مالکان بیش از ۲۰ خانه خالی رفتیم و مجموعا اطلاعات همه این افراد در حال حاضر به سازمان مالیاتی ارسال شده است. مالیات‌سِتانی از این افراد شروع شده است در حالی که تا پیش ازاین یک آرزو بود.

مالیات تعیین شده برای هر بانک چقدراست

به گزارش خبرنگاراقتصادی آنا، این در حالی است که پیش تر نوروزی با بیان اینکه مجموع جرایم مالیاتی این بانک‌های متخلف در اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن تا کنون 95 هزار میلیارد تومان است درباره جزئیات مالیات تعیین شده برای هر بانک گفته است: میزان جریمه بانک ملی 10 هزار میلیارد تومان، بانک ملت 12 هزار میلیارد تومان، بانک تجارت 11 هزار میلیارد تومان، بانک صادرات 13 هزار میلیارد تومان، بانک سپه 6 هزار میلیارد تومان، بانک کشاورزی 1.7 هزار میلیارد تومان و بانک رفاه 5 هزار میلیارد تومان است.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: میزان جریمه پست‌بانک 660 میلیارد تومان، بانک کارآفرنی 3 هزار میلیارد تومان، بانک سامان 3 هزار میلیارد و بانک اقتصاد نوین نیز 4 هزار میلیارد تومان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته