رشد اقتصادی 8 درصد بسترهای اشتغال 800هزار فارغالتحصیل را فراهم میکند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمد فرهادی وزیر علوم در جمع رئیس و مدیران دانشگاه پیامنور گفت: «دانشگاه پیامنور در سال 1367 با هدف ایجاد عدالت آموزشی، توسعه آموزش عالی در همه نقاط کشور و آموزش به همه اقشار جامعه به ویژه شاغلان راهاندازی شد و نام پیامنور در راستای ماموریت این دانشگاه که همانا آگاهیبخشی به جامعه است انتخاب شد.»
او به کمبود متقاضیان ورود به دوره کارشناسی همه دانشگاهها به علت کاهش جمعیت داوطلبان آزمون سراسری و فارغالتحصیلان دبیرستانی و کاهش جمعیت دانشجویی دانشگاه پیامنور اشاره کرد و گفت: «تغییر شیوه آموزش در این دانشگاه به شیوههای غیرحضوری، ایجاد رشتههای تلفیقی و میانرشتهای جدید و تمرکز آموزش رسمی مجازی جاری در دانشگاههای کشور در دانشگاه پیامنور میتواند مشکل کاهش دانشجو را برطرف کند.»
وزیر علوم افزود: «گستردگی دانشگاه پیامنور در خارج از کشور و فعالیت واحدهای بینالملل این دانشگاه در 64 کشور ظرفیت خوبی است که دانشگاه پیامنور میتواند برای جذب دانشجو از آن استفاده کند.»
فرهادی گفت: «سند آمایش آموزش عالی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است و منتظر ابلاغ آن هستیم. با ابلاغ این سند دانشگاه پیامنور میتواند پراکندگی واحدهای مختلف خود را در سراسر کشور ساماندهی و واحدهای کم جمعیت را تجمیع کند.»
فرهادی از تهیه سند گفتمان توسعه آموزش عالی در راستای طرح آمایش در وزارت علوم خبر داد و گفت: «در این سند چهار چالش مهم در حوزه آموزش عالی، راهبردهای حل آنها و برنامه اقدام و عمل مطرح شده است. در طرح آمایش آموزش عالی، دیپلماسی علمی، آموزش مهارتی، توزیع جغرافیایی مناسب، پذیرش متناسب با امکانات و استعدادها، متناسب بودن رشتهها، عادلانهکردن آموزش عالی و بسیاری دیگر از مسائل آموزش عالی مطرح و راهبردهایی مطرح شده است که در صورت اجرا میتواند راهگشا باشد.»
او افزود: «همه مسئولیت ایجاد شغل برای دانشآموختگان بر عهده آموزش عالی نیست. کارآفرینی و آموزش مهارتهای لازم بدون شک اصلی مهم در عرصه آموزش عالی به شمار میرود که باید مورد توجه قرار گیرد اما ایجاد شغل، ماموریتی فرابخشی و بیندستگاهی است. براساس اعلام متولیان بازار کار، سهم آموزش عالی در ایجاد یک شغل تنها 30درصد است. البته قصد همه افراد از ورود به دانشگاه، کسب شغل و مهارت شغلی نیست بلکه بسیاری نیز برای افزایش دانش و معرفت خود، رشتههای مختلفی را حتی متفاوت از زمینه شغلی خود انتخاب و در آن تحصیل میکنند.»
فرهادی گفت: «اگر براساس برنامه ششم به رشد اقتصادی 8درصد برسیم که در دولت تدبیر و امید نیز بر این مهم هدفگذاری شده است، میتوانیم بسترهای اشتغال حدود 800 هزار فارغالتحصیل دانشگاه را فراهم کنیم.»
انتهای پیام/