سیاستهای تحولی آموزشهای عالی کوتاهمدت علمیکاربردی ابلاغ شد
به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، با حضور اصغر کشت کار قائم مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه و رئیس کارگروه دورههای آموزش عالی کوتاه مدت علمی کاربردی و سایر اعضاء، در جلسات هفتاد و دوم و هفتاد و سوم کارگروه، سیاستهای تحولی آموزشهای عالی کوتاهمدت علمیکاربردی، بررسی، تصویب و به واحدهای استانی دانشگاه ابلاغ شد.
وحید بیگدلی راد سرپرست دفتر آموزشهای کوتاه مدت دانشگاه جامع علمی کاربردی با اعلام این خبر افزود: جهت تحقق ماموریتهای محوله دانشگاه جامع علمی کاربردی جهت رفع نیازهای آموزشی عالی مهارتی بازار کار، اصلاح و بهبود محیط کسب و کار و اشتغال کشور، تدوین و اجرای دورههای مورد نیاز نظام صلاحیت حرفهای باتوجه به ارتقاء سطح علمی و مهارتی مشاغل و احصاء چالشهای موجود در حوزه آموزشهای عالی کوتاه مدت علمی کاربردی جلسات کارشناسی متعددی برگزار شد.
دبیر کارگروه دورههای آموزش عالی کوتاه مدت علمی کاربردی در ادامه اظهار کرد: با مدنظر قرار دادن اسناد بالادستی همچون اساسنامه دانشگاه، سند راهبردی و طرح آمایش آموزش عالی مهارتی و باتوجه به پیشنهادات شورای هماندیشی روسای مراکز استانها و همچنین پیشنهادات واحدهای استانی و مراکز آموزشی، سیاستها و راهبردهای مناسب و تحولآفرین در حوزه دورههای آموزش عالی کوتاه مدت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و سیاستهای تحولی آموزشهای عالی کوتاهمدت علمیکاربردی در ۱۴ بند، تصویب شد.
بیگدلی راد گفت: در این جلسه مقرر شد که واحدهای استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی برنامههای سال ۱۴۰۲ خود را براساس این سیاستها تنظیم کنند.
**سیاست های تحولی آموزش های عالی کوتاه مدت علمی کاربردی
۱ -ضرورت تدوین و اجرای دوره های کوتاه مدت، تک درس و تک پودمان در سطح آموزش عالی مبتنی بر طرح آمایش علمی کاربردی (نیازهای آموزشی مشاغل و تخصص های مورد نیاز استان و کشور)
۲ -بازنگری دوره های کوتاهمدت، تکدرس و تکپودمان مبتن ی بر سیاست شماره ۱
۳ -برنامه ریزی برای مهارت افزایی و ارتقاء توان اشتغال پذیری دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه ها با
ارائه بسته های آموزشی و پودمان های تکمیلی- تخصصی (ترجیحا با همکاری دانشگاه ها)
۴ -توسعه تعاملات با دستگاه های اجرایی، سازمان ها، اتحادیه ها و ... )ترجیحا دارای تسهیلات و بودجه اشتغال(جهت تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی و ارائه الگو ی اجرا یی متناسب با جوامع هدف
۵ -همکاری با دستگاه های اجرایی، سازمان های نظام مهندسی، اتحادیه ها، اسکودا، کانون وکلا، کارشناسان رسمی دادگستری، صاحبان حرف و صنا یع و... جهت اجرا ی دوره های بدو خدمت، ضمن خدمت، بازآموز ی و ارتقاء
۶ -تدوین و اجرای دوره های تخصصی مکمل متناسب با سطوح ۴ و بالاتر صلاحیت حرفه ای (مطابق چهارچوب صلاحیت حرفه ای ملی مصوب ۱۹ /۱۱/۱۴۰۱ هیات محترم وزیران) و اجتناب از ورود به دوره های صلاحیت حرفه ای پایین تر از سطح ۴
۷ -استفاده از شیوه اجرای آموزش های ترکیبی در کنار آموزش حضوری با بهره گیری از شبیه سازها، اپلیکیشن ها و پلتفرم ها
۸ -تدو ین و اجرای دوره های کوتاهمدت، تک درس و تک پودمان بین المللی به و یژه کشورهای منطقه
۹ - ا یجاد بسترهای قانونی لازم جهت تجمیع دوره های آموزش عالی تکمیلی بین سطوح تحصیلی
۱۰ -برنامه ریزی برای اعتباربخشی ملی و بین المللی گواهی نامه های دوره های کوتاه مدت، تکدرس وتک پودمان
۱۱ -بازاریابی، تبلیغات و برندسازی دوره های کوتاه مدت، تک درس و تک پودمان با تاکید بر کیفی سازی
۱۲ -تقویت نقش واحدهای استانی در طراحی و اجرای دوره های کوتاه مدت، تک درس و تک پودمان با رو یکردتقسیم کار و تفویض تدریجی اختیار بر مبنای ارزیابی عملکرد
۱۳ -افزایش درآمد حاصل از اجرای دوره های کوتاه مدت، تکدرس و تکپودمان در سال ۱۴۰۲ به میزان
حداقل دو برابر سال گذشته در هر استان (در چهارچوب نُرم دانشگاه)
۱۴ -بازمهندسی، تبیین و تسهیل فرآ یندهای مرتبط با دوره های آموزشی کوتاه مدت (تدوین و تصویب برنامه درسی، تعیین شهریه، صدور مجوز، مدرسان، نظارت و ...)
انتهای پیام/