دغدغه جهاد دانشگاهی حل مسائل کشور است
به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، جواد پورکریمی، سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران در جلسه با مدیران سازمان با اعتقاد به اینکه جهاد دانشگاهی ویژگی سازمانهای دانشبنیان با تفکرات غیردولتی و نگاه ارزشی را دارد، گفت: رفتار سازمانی گروهی و فردی در جهاد دانشگاهی باید با بخش خصوصی و دولتی کاملاً متفاوت باشد بهنحویکه رویکرد انقلابی و ارزشی را با نگاه حل مسائل کلان کشور و ویژگی چابکی و انعطافپذیری را با هم تلفیق کند.
وی افزود: منابع انسانی جهاد دانشگاهی که همیشه از آنان بهعنوان جهادگران یاد میکنیم، سرمایهای بیبدیل تلقی میشود و بسیار قابل احترام است که ما مدیران جهاد دانشگاهی تهران باید برای آنان ارزش بسیاری قائل باشیم و برای رفع نیازهای آنان و دستیابی به جایگاه واقعی آنان تلاش مضاعف کنیم.
وی افزود: افراد جهادی از نظر باور، منش، گفتار، رفتار و رویکرد نظری باید متفاوت باشند و دغدغه اصلی آنان حل مسایل کشور با رویکرد ارزشی و فرهنگی باشد.
سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران با تأکید بر ضرورت رعایت سرعت عمل در انجام امور گفت: امسال به دانش فنی دست یافتیم باید برای سال آینده بفکر دستیابی به دانش فنی دیگری بود تا برای واحد پژوهشی آوردهای داشته باشیم باید بجای پروژهیابی واحد بازرگانی خوب و چابک و هوشمندی وجود داشته باشد تا حلقههای تجاریسازی از تولید ایده تا تولید ثروت کامل شود و از ثروت تولید شده برای سرمایهگذاری (در حوزههای منابع انسانی، منابع فنآورانه و منابع کالبدی) استفاده کرد.
پورکریمی با تأکید بر ضرورت همکاری مدیران صف و ستادی برای دستیابی به اهداف والای سازمان، از جمله مزیتهای جهاد را هوشمندی، انعطافپذیری و سرعت عمل آن دانست و خاطرنشان کرد: اگر این سه ویژگی را تقویت کنیم، جهاد دانشگاهی تهران به جایگاه اصلی خود که مرجع شدن جهاد دانشگاهی تهران طی چند سال آینده خواهیم رسید و جزو ۵ واحد سازمانی برتر در کشور خواهیم شد.
وی با اعتقاد به اینکه از ظرفیتها، باید بهدرستی استفاده کرد افزود: حضور جهاد دانشگاهی تهران در دانشگاه تهران فرصت مناسبی برای تعامل سازنده با جامعه نخبگانی دانشگاه تهران و اساتید گرانقدر در پروژههای پژوهشی است و البته در عین حال که نباید از ظرفیتهای داخلی غفلت کرد.
پورکریمی، رفتار جهادی را رفتاری قانونمدار، اخلاقمدار و در عین حال در جهت منافع جهاد (ترجیح منافع خود بر جهاد) دانست و اظهار امیدواری کرد که با ریلگذاری مناسب، تدوین و اصلاح آئیننامه و بخشنامهها و یا در صورت لزوم حذف و اصلاح برخی ساختارها و فرآیندها تحول اساسی در جهاد رخ خواهد داد.
در ادامه این نشستها پورکریمی در جلسه با اعضای هیئت علمی جهاد دانشگاهی تهران، با بیان ویژگی اعضای هیئت علمی افزود: نگاه جهاد دانشگاهی به اعضای هیئت علمی نگاهی مولد دانشگر است که باید علاوهبر تولیدات علمی مانند مقاله و کتاب به تولید دانش فنی و محصول مبتنی بر نیازهای کشور توجه کند.
وی با تأکید بر اینکه افراد در حوزه دانشی باید خروجی یا بهصورت خدمت یا محصول داشته باشند، ادامه داد: انتظار از عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی حول ۲ محور عملکرد (خروجی) جهادی و رفتار (منش) جهادی است. بهعبارتی اعضای جهاد هم در عملکرد باید جهادی باشند و هم در رفتار و منش باید جهادی باشند و این دو لازم و ملزوم یکدیگرند و نبود یکی موجب خدشه به کل میشود.
پورکریمی، با انتقاد از اینکه در برخی بخشهای سازمان جهاد تهران، مراکز خدمتی و گروههای پژوهشی درهم ممزوج شدهاند، گفت: در ساختار مرکز خدمات تخصصی در گروه از ثبت اختراع، کار مطالعاتی برای تولید دانش فنی، بازاریابی همگی وجود دارد در حالی که هر یک باید جایگاه خود را داشته باشد.
پورکریمی با تأکید بر اینکه دغدغه اعضای هیئت علمی باید صرفاً فعالیت علمی و تولید دانش فنی باشد، افزود: اعضای هیئت علمی نباید خود را درگیر تولید و فعالیتهای صرفاً اجرایی کنند، بلکه آنها باید بفکر تولید دانش فنی و تکنولوژی و احصا نیازهای واقعی کشور باشند.
وی با بیان اینکه پژوهشگر پس از دستیابی به دانش فنی و رسیدن به محصول باید برای آن حق و حقوقی منظور شود، در ادامه خاطرنشان کرد: بهعلت مشخص نبودن شرحوظایف و سلیقهای عمل کردن شرحوظایفها ممزوج شده است.
سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران درباره پروژههای بار اول هم توضیح داد: در معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری پروژههای بار اولی تعریف شده است که این موضوع برای نخستین بار در بهمنماه به گروهها اعلام شده من نیز مجدداً طی نامهای به مدیر گروهها اعلام کردم. پروژههای بار اول بدان معناست یکسری محصولات هستند که نه در کشور تولید میشود، نه توان ساخت و یا دانش فنی آنرا داریم اگر برای این قبیل محصولات وارداتی پروژهای تعریف شود تحتعنوان پروژههای بار اول مطرح میشوند که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم از آن حمایت میکند.
پورکریمی با بیان اینکه نداشتن ترفیع بهمدت ۳ سال برای هر عضو هیئت علمی بهمعنای رکود است و نوشتن پروپوزال بخشی از عملکرد هر عضو هیئت علمی محسوب میشود، گفت: برخی معتقدند اعضای هیئت علمی نباید بهدنبال ترفیع و ارتقاء باشند که این تصور درست نیست.
انتهای پیام/