دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دکتر طهرانچی:

آموزش باید با درک فضای جدید و متناسب با ذائقه جوانان ارائه شود

آموزش باید با درک فضای جدید و متناسب با ذائقه جوانان ارائه شود
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امید آفرینی و رشد یک جهاد است و باید با درک فضای جدید و متناسب با نیازها، سلایق و ذائقه جوانان، آموزش و مهارت‌های لازم را ارائه دهیم.
کد خبر : 836470

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، شصت و چهارمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور دکتر فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی، دکتر محمدرضا ولیلو سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی و واحد ارومیه و سایر اعضا در این واحد دانشگاهی برگزار شد.

دکتر طهرانچی با تأکید بر لزوم توجه به موضوعات تربیتی دانش‌آموزان دختر، گفت: مدارس دخترانه متوسطه اول و دوم سما در استان آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه با مدل هوشمند تربیتی باید گسترش پیدا کنند، چرا که تربیت و پرورش دختران از حساسیت خاصی برخوردار است و دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به این وظیفه خود اهتمام ویژه‌ای دارد. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ما خود را مکلف به تعلیم و تربیت می‌دانیم، گفت: تعلیم و تربیت باید ساختار پایدار داشته باشد، از اینرو در مدل جدید دانشگاه آزاد اسلامی دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی ایجادشده که کل مدارس سما عرصه این دانشکده خواهند بود و اعضای هیئت‌علمی این دانشکده یا عضو هیئت‌علمی پایه در دانشکده و یا عضو هیئت‌علمی عرصه در مدارس سما خواهند بود. مدیر مدارس دخترانه متوسطه سما نیز باید از اعضای هیئت‌علمی باشند. 

دکتر طهرانچی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه سه نوع مدل حکمرانی شرکتی در دانشگاه، حکمرانی تجاری بر دانشگاه و حکمرانی  آکادمیک بر دانشگاه را دارد و قرار نیست حکمرانی آکادمیک خود را از دست بدهیم، اما می‌خواهیم علمی داشته باشیم که نفع داشته باشد و از داده و علم درآمدسازی کنیم. به عبارتی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید به دنبال تجاری‌سازی علم باشند نه تاجر سازی عالم؛ بنابراین دانشگاه وقتی وارد فعالیت‌های تجاری و اقتصادی می‌شود که دانش آن را دارد و واحدهای دانشگاهی باید از کارهای اقتصادی که در شأن دانشگاه نیست، خودداری کند. 

وی با تأکید بر لزوم تغییر جهت دانشگاه اظهار داشت: زمانی نگاه در دانشگاه یک‌سویه بود و تصور می‌شد مسیر دانشگاه مانند جاده یک طرفه است که جوان در ۱۸ سالگی وارد آن شده و تا ۲۹ سالگی در آن تحصیل کرده و فارغ‌التحصیل می‌شود. این روش، سبک بازارهای سنتی است که در غرب به آن «خط لوله» می‌گویند. این بازار اکنون جای خود را به مدل جدیدی به نام «پلتفرم» داده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: مدل پلتفرم دارای یک محور نظام عرضه و یک محور نظام خدمات گیرنده است که در آن فرد در صفحه حرکت می‌کند نه در محور، بلند و رفیع بودن هر نقطه را هم تعداد تقاضا، مشتری و مخاطب مشخص می‌کند. در نظام قبل دانشگاه، تعداد دانشجو و کلاس‌های درس معیار و مهم بود و دانشگاه خود را موظف به عرضه و کنترل نظام تأمین می‌دانست، در این مدل مدیر دانشگاهی موفق بود که می‌توانست رشته‌های بیشتری گرفته و تعداد کلاس‌های زیادی را دایر کند. مردم نیز در این کلاس‌ها حاضر می‌شدند و شهریه دانشگاه می‌پرداختند.

وی با بیان اینکه مدل دانشگاه کلاس محور عملکرد خود را از دست داده است، گفت: وقتی یک مدل و سیستم شروع به افول می‌کند، اگر زود متوجه آن بشوند و تغییر ماهیت بدهند، موفق خواهند بود اما اگر تغییر جهت ندهند، محکوم به شکست هستند. واقعیت این است که دیگر عمر نظام آموزش یک‌سویه، تک‌محور و کلاس محور به پایان رسیده است، نتیجه کسانی که در آن فضا مانده باشند هر روز زیان‌ده خواهند شد. سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان به همین مسیر ادامه داد یا با فروش ملک سرپا ماند؟ آیا می‌شود مردم را به زور به کلاس آورد یا صرفاً به تغییر رشته بسنده کرد؟

دکتر طهرانچی با اشاره به تغییر جهت کسب‌وکارهای موفق جهان به «پلتفرم» اظهار داشت: در پلتفرم سلیقه، ذائقه و تصمیم مخاطب اثرگذار است و باید به آن توجه داشت. سازمان‌ها و کسب‌وکارهایی که این واقعیت را درک کرده باشند، نجات یافته و موفق خواهند بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به وضعیت این دانشگاه در پنج ساله گذشته، یادآور شد: زمانی که بنده به دانشگاه آزاد اسلامی آمدم افراد زیادی توصیه می‌کردند که واحدهای زیان ده را تعطیل کنیم، این پیشنهاد به معنای تعطیل کردن بیش از تعدادی زیادی از واحد‌های دانشگاهی می‌شد، اما با درایت و نگاه عمیق مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر «حفظ کیان دانشگاه»، «ارتقای علمی» و «گسترش فضای انقلابی» اقبال مردم به دانشگاه آزاد اسلامی افزایش یافت و بسیاری از واحدها از زیان‌دهی خارج شدند.

وی افزود: مردم زمانی که دیدند محیط امن و مطمئن برای حضور فرزندان آنها در دانشگاه آزاد اسلامی فراهم شده و دانشگاه با برگزاری جلسات پیش دفاع متمرکز از صیانت علمی و اعتبار مدرک تحصیل‌کردگان دفاع می‌کند، اقبال بیشتری به این دانشگاه نشان دادند. به این ترتیب وقتی جلوه دانشگاه آزاد اسلامی در شهرها افزایش یافت نگاه مردم نیز به این دانشگاه تغییر کرد و سه کلید واژه مهمی که مقام معظم رهبری خطاب به دانشگاه آزاد اسلامی بیان داشتند، راه نجات این دانشگاه شد.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: «حفظ کیان دانشگاه» یعنی ستون دانشگاه اما «ارتقاء علمی» و «گسترش فضای انقلابی» به معنای ملاحظه محور مخاطب است و اینکه ما متعهد به یاددهی هستیم و رسالت دانشگاه یاددهی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مدرک‌گرایی جای خود را به مهارت‌محوری داده است، اظهار داشت: اکنون مشاغل متناسب با شغل، نیروی کار ماهر می‌خواهند و به مدرک تحصیلی توجه ندارند، چرا که نیازهای جامعه و سطح اجتماعی تغییر کرده و مشاغل در حال پیشرفت هستند. به همین دلیل بازار آموزش حرفه‌ای مهارتی بسیار داغ است و حوزه آموزش زودتر از دیگر کسب‌وکارها از بازار سنتی به پلتفرم گذار کرده است. با توجه به اینکه تأثیر مخاطب در این حوزه زیاد شده است، باید با «لسان قوم» با مخاطب سخن گفت و دانشگاه باید مهارت را در حد اعلا به دانشجویان بیاموزد.

عضو هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اندازه پلتفرم نشان‌دهنده اندازه و تأثیر شبکه است، گفت: استان آذربایجان غربی سه میلیون و‌ ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و جمعیت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی این استان حدود ۳۰ هزار نفر است، این دانشگاه باید کاری کند که همه جمعیت استان به نحوی به شبکه دانشگاه آزاد اسلامی متصل شوند.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر صیرورت دائمی و تحول مستمر در دانشگاه تأکید دارند، خاطرنشان کرد: هر واحد دانشگاهی که زیان‌ده است یعنی بر روال گذشته خود توقف کرده است. تحول در دانشگاه آزاد اسلامی یک خواسته نیست، بلکه یک ضرورت است و اگر تحول داشته باشیم سرپا و استوار خواهیم بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: امیدآفرینی و رشد یک جهاد است و باید با درک فضای جدید و متناسب با نیازها، سلایق و ذائقه جوانان، آموزش و مهارت‌های لازم را ارائه دهیم. نگاه پلتفرم یک نگاه کلان است و در تربیت دانشجویان باید ابعاد مختلف آموزشی و مهارتی دیده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب