دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 اسفند 1401 - 12:04
در گفتگو با آنا مطرح شد

لایروبی مخزن سد‌های کشور، در دست فراموشی

لایروبی مخزن سد‌های کشور، در دست فراموشی
یک کارشناس اقتصاد آب گفت: یکی از مواردی که به نظر می‌رسد وزارت نیرو آن را به دست فراموشی سپرده و البته در دولت قبل نیز اقدامات خاصی برای آن نشد، لایروبی مخازن پشت سد‌ها است.
کد خبر : 835974

سینا مهرپور، کارشناس اقتصاد آب در گفتگو با خبرنگار آنا با اشاره به اینکه بررسی آمار نشان می‌دهد بیشترین مصرف آب کشور در بخش کشاورزی است، گفت: در حوزه آب، بخش ورودی (تولید) نزولات آسمانی را در بر می‌گیرد که به هیچ عنوان در اختیار وزارت نیرو نیست، بنابراین عمده مسئولیت و اقدامات وزارت نیرو باید در بخش مدیریت مصرف، سیستم انتقال و توزیع، توسعه آب شیرین کن ها، اقدامات آبخیزداری و .. باشد.


وی ادامه داد: هرچند در برخی از سال‌ها شاید پربارشی یا تشدید کم بارشی نزولات آسمانی هستیم، اما در کل، جغرافیای ایران، خشک و کم آب است. این در حالی است که بخش عمده از این پهنه جغرافیایی نیز خشک و بیابانی بوده و در باقی نقاط نیز بارندگی‌ها به صورت پراکنده است و از آنجایی که گستردگی جغرافیایی را شاهد هستیم، نمی‌توانیم انتقال آب حوضه به حوضه داشته باشیم.

به گفته مهرپور، طبق آخرین اعلام وزارت نیرو، هدررفت آب در ایران بین ۲۰ تا ۵۰ درصد متغیر بوده که عمده این هدررفت در شبکه توزیع است. چرا که بخش نه چندان کمی از شبکه توزیع و انتقال آب کشور فرسوده است. البته متاسفانه آمار دقیقی از تبخیر آب دریاچه‌های پشت سد‌ها وجود ندارد که رقم کوچکی نیز نیست. این تبخیر آب نیز می تواند در زمره هدررفت آب به حساب رود.


این کارشناس اقتصاد آب با تاکید بر اینکه اگر قرار بر اصلاح و مدیریت مصرف آب باشد باید از بخش توزیع و انتقال آغاز کنیم، اظهار داشت: منهای فرسودگی سیستم توزیع و انتقال آب، بخش کشاورزی و هرینه کرد برای به کارگیری شیوه‌های مدیریت مصرف آب در آن، می‌تواند نقش بسیار پررنگی در کاهش مصرف آب ایفا کند.

وی توضیح داد: یکی از مواردی که به نظر می‌رسد وزارت نیرو آن را به دست فراموشی سپرده و البته در دولت قبل نیز اقدامات خاصی برای آن نشد، لایروبی مخازن پشت سد‌ها است. به مرور زمان و با ورود آب به مخازن سد‌های کشور، گل و لای نیز وارد این مخازن می‌شود که با گذشت زمان تبدیل به رسوب در کف مخزن و پشت دیواره‌های سد می‌شود که فشار قابل توجهی به سد وارد می‌کند و لازم است به سرعت اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته