دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مشاور وزیر آموزش و پرورش:

دانش آموز امانتی نزد ماست

دانش آموز امانتی نزد ماست
مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: خانواده فرزندان خود را به امانت به مدرسه می‌سپارند و انتظار دارند در راستای سند تحول هم این امانت گرامی داشته شود و خودشان هم بر این اجرا نظارت کنند.
کد خبر : 835095

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، نشست خبری علی پارسانیا مشاور وزیر در اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش صبح امروز در ساختمان مرکزی سازمان دانش آموزی برگزار شد.

پارسانیا در این نشست در خصوص میزان تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: در راه اجرای سند تحول که از ده سال قبل به تصویب رسیده بود با این پرسش مواجه بودیم که این سند در ده سال گذشته چرا به اندازه کافی موفق نبوده است. گزارش‌ها بنا به فرموده رهبری زیاد بوده اما به توفیقی نرسیده است. اقدامات خوبی انجام شده بود اما به تحول در مدرسه نرسیده‌است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: می‌توانیم با صراحت بگوییم که تا سال ۹۷ توفیق چندانی در اجرای سند نداشتیم و واحدهای مختلف به هیچ عنوان در ریل اجرای سند نبوده است. برای اینکه همه دستگاه‌ها روی ریل اجرای سند تحول باشند دو اقدام برای دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است. در سال ۱۴۰۱ سامانه‌ای برای تعریف راهکار برای ریزنظام ها در نظر گرفته شده است. این سامانه به کمک معاونت توسعه و برنامه ریزی منابع وزارت آموزش و پرورش شکل گرفته است. در سال ۱۴۰۲ قرار است هر واحد و سازمان برنامه خود را که در سامانه بارگزاری کرده است در وزارت آموزش و پرورش تشریح کرده و باید ثابت کند که این برنامه در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

وی ضعف نظام برنامه‌ریزی در وزارت آموزش و پرورش را دلیل اصلی اجرا نشدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست و گفت: قرارگاه سند تحول مأمور اجرا نخواهد بود زیرا در آن صورت موازی کاری شده و خلاف اهداف سند تحول است. قرارگاه سند تحول مأمور برنامه ریزی و نظارت بر اجرای سند تحول در میان دستگاه‌ها خواهد بود

پارسانیا افزود: روز گذشته ویرایش اول مدرسه‌ای سند تحول توسط وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد که نشان می‌داد در مدرسه باید چگونه عمل شود. محیط مدرسه در راستای سند تحول چه ویژگی‌هایی دارد. الگوی مفهومی برای اجرای سند در مدرسه تعریف شده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال یک مؤلفه در سند تحول، مدیریت مدرسه بر اساس خرد جمعی است. در الگوی مفهومی پیش رو مؤلفه‌ها و شاخص‌ها برای مدیریت جمعی مدرسه مشخص شده است. ان شالله تا خرداد ماه نمونه نهایی این الگوی مفهومی تدوین خواهد شد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: صورت همزمان هم در حال طراحی و تدوین الگوی ارزیابی مدارس هستیم که از زوایای مختلف مشخص شود یک مدرسه تا چه میزان بر اساس سند تحول اجرا می‌شود.

وی با اشاره به تفاوت‌های نسل حاضر با نسل‌های گذشته گفت: همواره نسل‌ها با یکدیگر متفاوت هستند و این توطئه دشمن است که می‌خواهد نسل حاضر را مخالف آرمان‌ها و مخالف تحول در مدرسه معرفی کند در حالی که در الگوی تحول مدرسه دانش آموز یکی از مؤلفه‌های کلیدی است. البته قرار نیست دانش آموزان در برابر معلم قرار داده شود اما دانش آموز یکی از اضلاع تحول در مدرسه است.

پارسانیا با بیان اینکه دانش آموز امانتی دست ماست؛ گفت: آیا ما امانتی گرانبهاتر از دانش آموزان داریم؟ خانواده فرزندان خود را به امانت به مدرسه می‌سپارند و انتظار دارند در راستای سند تحول هم این امانت گرامی داشته شود و هم خودشان بتوانند بر اجرای این تحول نظارت کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان پنجاه مدرس را آموزش می‌دهد تا هزار استاد دانشگاه فرهنگیان به سند تحول مسلط شوند؛ گفت: این اساتید سالانه دویست هزار دانشجوی خود را بر اساس این الگوی مفهومی پرورش می‌دهند. این پنجاه مدرس از میان دویست مدرس که در حال حاضر در دوره‌های ویژه آموزش می‌بینند انتخاب خواهند شد.

وی با اشاره به رونمایی از رویداد بین المللی الف تا گفت: از پوستر این رویداد بین المللی دو روز قبل با حضور وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد. این رویدادی بین المللی برای دریافت تجربه‌ها و ایده‌ها برای تحول در مدارس است. تجربیات و ایده‌هایی برای شاداب سازی مدارس، ایده‌هایی برای ایجاد فرصت‌های جدید تربیتی و آموزشی یا ایده‌هایی برای افزایش مشارکت پذیری دانش آموزان است.
پارسانیا با بیان اینکه در اردیبهشت سال آینده این ایده‌ها به نمایش گذاشته خواهد شد؛ گفت: دانش آموزان مدارس به مدت سه روز از این ایده‌ها بازدید خواهند کرد و به ایده‌های برتر و مدارس برتر نشان الگوی مدارس پیشتاز تحول داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه معلمان خلاق زیادی در مدارس داریم؛ گفت: طرح‌های تحولی ناب اگر جمع آوری شود بسیاری از نیازهای ما را برآورده خواهد کرد.

پارسانیا در پاسخ به این سوال که آیا روی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ده سال قبل، تغییرات و بازنگری‌هایی اعمال خواهد شد یا خیر؛ گفت: قرارگاه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مسئول بازنگری در سند نیست؛ طبق خود سند باید هر پنج سال این سند بازنگری شود اما متأسفانه تاکنون سند بازنگری نشده است. ما هم پیشنهاداتی برای بازنگری به شورای عالی آموزش و پرورش دادیم و این موضوع در شورا در دست بررسی است. البته تحولاتی که مد نظر ماست در راستای نیازهای فعلی ما است. عدم بازنگری به این معنا نیست که سند دیگر قابل اجرا نیست. حداقل نود درصد نیازهای ما هنوز هم با اجرای همین سند برطرف می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب