تحصیل ۲ هزار دانشجو در ۱۰۵ رشتهمقطع دانشگاه آزاد مبارکه
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از مبارکه، جلیل عمادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه در جلسه مشترک دانشگاه آزاد اسلامی ناحیه جنوب اصفهان (شهر بهارستان) و معاون آموزش اداره آموزش و پرورش ناحیه اصفهان اظهار کرد: ارتباط و تعامل نزدیک آموزش و پرورش با مراکز علمی و دانشگاهی، زمینهای برای رشد و توسعه است و انتظار میرود این همکاری در مسیر افزایش بنیه علمی فرهنگیان و استفاده از توان علمی هر دو مرکز آموزشی بیشتر شود.
وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه به سمت دانشگاه کارآفرین و اشتغالزا حرکت کرده و باید گفت در گذشته دانشگاه کاری به اشتغال دانشجو نداشت؛ اما امروز در کنار تحصیل، دورههای کوتاهمدت مهارتآموزی برای دانشجویان و آموختن چند مهارت در کنار تحصیل مدنظر سیاستگذاران این دانشگاه است. تلاش میکنیم که زمینهای برای اعتلای تعلیم و تربیت و ارتقای کمی و کیفی آموزشی فراهم کنیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه عنوان کرد: وجود دانشگاه آزاد اسلامی در جنوب اصفهان (شهر بهارستان)، نگرانی خانوادهها بهویژه برای ادامه تحصیل دختران، خطر رفتوآمدها در مسیر دانشگاه و هزینههای مادی و معنوی خانوادهها و دانشجویان را کاهش میدهد.
عمادی ادامه داد: دانش آموزان بعد از کسب موفقیت در مدرسه، سراغ دانشگاه میروند و نباید فراموش کرد که دانشجویان امروز، همان دانش آموزان دیروز هستند و هدف از برگزاری این نشستها، معرفی ظرفیتهای دانشگاه، استفاده از نظر و پیشنهادهای مدیران و مشاوران آموزش و پرورش در راستای بهبود کیفیت دانشگاه است.
فاندر: اگر دانشگاه و آموزش و پرورش با هم در تعامل باشند، نتیجه آن تعلیم و تربیت افراد توانمند متناسب با نیازهای کشور خواهد شد.
وی توضیح داد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه نخستین دانشگاه در شهرستان مبارکه و یکی از پرافتخارترین دانشگاه در شهرستان و منطقه بوده که سال ۱۳۶۶ تأسیس شده است. ۲ هزار دانشجو در ۶۶ رشته در مقطع کاردانی و کارشناسی و ۳۹ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در این واحد دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند و در این ۳۴ سال بیش از ۲۵ هزار نفر از این دانشگاه فارغالتحصیل شدهاند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه درباره اجرای «طرح پویش» ویژه اشتغال همزمان با تحصیل دانشجویان در این دانشگاه بیان کرد: تربیت نسل جوان در دانشگاههای کشور پیشتر دانشمحور بوده، نه جامعهمحور، در حالی که تربیت باید تقاضامحور و با توجه به نیاز جامعه و صنعت انجام میشد و با اجرای این طرح به دنبال تربیت مهارتی و تربیت اجتماعی دانشجویان هستیم؛ چراکه معتقدیم دوره تربیت تا سن ۲۱ سالگی است و دانشجو تا این سن باید آموزشها و مهارتهای لازم برای ورود به اجتماع و صنعت را کسب کند.
عمادی تشریح کرد: از دانشجویی که ۱۲ سال در مدرسه و دو تا چهار سال در دانشگاه پشت میز نشسته، نمیتوان انتظار داشت به یکباره وارد محیط سخت کار و اجتماع شود. جوان فقط با داشتن دانش تخصصی نمیتواند کارآمدی لازم را داشته باشد. با دانش تخصصی صِرف، زمانی که وارد اجتماع میشود، اعتماد به نفس خود را از دست میدهد و به تبع آن، امید او نیز از بین میرود، چنین جوانی نمیتواند آینده خوبی در پیش روی خود تصور کند. با اجرای طرح پویش قرار است رسالت دانشگاه را که همان بخشیدن اعتمادبهنفس و امید به جوانان است را زنده کنیم.
**دلیل منحل شدن رشتههای جدید دانشگاهی
معاون آموزش اداره آموزش و پرورش ناحیه اصفهان نیز با اشاره به فاصله بین آموزش و پرورش و دانشگاهها بهویژه در رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش گفت: نبود هماهنگی بین آموزش و پرورش و دانشگاهها سبب شده تا دانشگاهها رشتهای را بیاورند که فارغالتحصیلی آن را آموزش و پرورش ندارد و همین سبب میشود تا آن رشته خاص منحل شود.
محمود فاندر اضافه کرد: بهعنوان نمونه رشته هتلداری در یکی از دانشگاههای استان ایجاد شد؛ اما به دلیل نداشتن متقاضی آن رشته منحل شد در حالی که اگر آموزش و پرورش و دانشگاه با هم در تعامل باشند، آموزش و پرورش دانشآموزانی را تعلیم خواهد داد که بهعنوان نمونه در سه سال آینده برای حضور در دانشگاه رشته هتلداری را انتخاب خواهند کرد. اگر دانشگاه و آموزش و پرورش با هم در تعامل باشند، نتیجه آن تعلیم و تربیت افراد توانمند متناسب با نیازهای کشور خواهد شد.
به گزارش آنا، در حاشیه این نشست دوره مدیریت با استرس و نحوه برخورد با جوانان و نوجوانان با صدور گواهینامه حضور با امضای دانشگاه و آموزش و پرورش ویژه مدیران و مشاوران تحصیلی برگزار شد. در پایان مدیران و مشاوران تحصیلی دبیرستان/هنرستان شهر بهارستان نظر و خواستههای خود را در راستای تعامل هرچه بیشتر بین دانشگاه و مدارس بیان کردند.
انتهای پیام/