تالیف 140 عنوان کتاب جدیدالتالیف با رویکرد تحولی در آموزش وپرورش
به گزارش گروه اجتماعی آنا، صبح امروز (چهارشنبه) علی اصغر فانی در دیدار معلمان منتخب با رئیس جمهوری که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: اهتمام به اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، همواره یکی از مطالبات اصلی مسئولان ارشد نظام بوده و در همین راستا به منظور مدیریت یکپارچه تحول در دستگاه تعلیم و تربیت، نظام جامع برنامه ریزی در وزارت آموزش و پرورش استقرار یافته و شورای راهبری اجرای سند تحول تشکیل شده و در نیمه نخست سال جاری شاهد اجرایی شدن برنامههای زیر نظامهای اصلی سند تحول بنیادین خواهیم بود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در طول برنامه ششم توسعه، همه اقدامات آموزش و پرورش مبتنی بر نقشه راه سند تحول بنیادین اجرا خواهد شد، تصریح کرد: با اجرای بیش از ۱۵۰ برنامه، سال ۱۳۹۵، سال اجرای متوازن و همه جانبهٔ سند تحول در تمامی سطوح است. البته با برنامهریزیهای صورت گرفته، تغییرات متناسب با سند تحول و برنامه درسی ملی، تا پایهٔ نهم اعمال شده و از ابتدای سال تحصیلی ۹۶-۹۵، پایه دهم نیز استقرار خواهد یافت.
فانی اجرای تحول بنیادین در آموزش و پرورش را در گروی توجه جامع وهمه جانبه دلسوزان نظام به مشکلات و مسائل معلمان به عنوان رکن اساسی نظام آموزشی خواند و ادامه داد: به منظور اعتلای منزلت، ارتقای جایگاه، تقویت انگیزه و بهبود معیشت معلمان با حمایتهای رئیس جمهوری، از مهرماه سال ۱۳۹۴، برنامه رتبه بندی اجرا شده است که با استمرار آن در سال ۱۳۹۵ آثار و برکات مضاعف این برنامه را در آموزش و پرورش شاهد خواهیم بود.
وی افزود: همچنین به منظور نهادینه سازی مشارکت معلمان در تولید علم و فناوری و ارتقای سطح علمی و آموزشی آنان، ضمن تسهیل شرایط ادامه تحصیل فرهنگیان، با تاسیس وتوسعه و فعال سازی ۴۹۹ انجمن آموزشی – علمی، زمینه مشارکت، دانش افزایی و حرکت علمی معلمان فراهم شده است. در بعد رفاهی، علیرغم همه مضایق و محدودیتها ی دولت خدوم، ۱۵۶ مرکز رفاهی و درمانی ایجاد شده است که البته اعتقاد داریم این اقدامات به نحو مطلوب پاسخگوی نیاز همکارانمان نبوده و لازم است در این خصوص اقدامات بیشتر و بهتری طراحی و اجرا کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش دو دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی در تامین نیروی انسانی متخصص در آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: برنامه راهبردی این دو دانشگاه در افق ۱۴۰۴ تدوین و تصویب شد. تا رکن تحول و تعالی در تعلیم وتربیت جمهوری اسلامی قلمداد شوند و از طریق تطبیق وضعیت حدود ۷۰۰ مدرس به هیات علمی، اقدامات موثری برای ارتقای کیفیت علمی و آموزشی در این دانشگاهها صورت پذیرفته است و امید است بازوان قدرتمند آموزش و پرورش درتأمین و تربیت نیروی انسانی براساس پذیرش بومی – منطقهای با اولویت مناطق محروم و مرزی و کمتر توسعه یافته باشند.
وی در خصوص اقدامات حوزه پرورشی، اظهار کرد: آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید با احیای ۶۰۰ مرکز دارالقرآن در سطح کشور، کیفیت بخشی به مدارس قرآنی، اجرای برنامه ملی حفظ قرآن کریم با مشارکت بیش از ۷ میلیون نفر دانش آموز، گام بلندی در ترویج فرهنگ قرآنی برداشته است، همچنین با اجرای طرح انس با اهل بیت با مشارکت بیش از شش میلیون دانشآموز، برپایی نماز جماعت در بیش از ۵۵ هزار مدرسه، برگزاری طرح امامشناسی، برگزاری کنگرههای متعدد گرامی داشت شهدای معلم و دانش آموز، اعزام بیش از ششصد هزار دانش آموز به اردوهای راهیان نور، اهتمام جدی به تعمیق فرهنگ اقامه نماز و تقویت هویت دینی، ملی و انقلابی به نسل نوجوان و جوان داشته است.
فانی افزود: علاوه بر این در راستای تأکیدات رئیس جمهوری مبنی بر توجه ویژه به نشاط دانش آموزان و شاداب سازی مدارس، بالغ بر پانزده هزار جُنگ شادی در مدارس کشور، به منظور مراقبت از سلامت جسمی و بهداشت روانی نسل آینده و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، بیش از پانصد هزار اردوی علمی - فرهنگی و گردشگری و نیز طرحهای المپیادهای درون مدرسهای، حیاط پویا، کانونهای ورزشی درون مدرسهای با مشارکت بیش از شش میلیون دانش آموز اجرایی طراحی و اجرا است و برای سه میلیون دانش آموزان پرونده الکترونیکی مشاوره تهیه شده واین مسیر تا رسیدن به وضعیت مطلوب استمرار خواهد داشت.
وی از اجرای طرح سفیران سلامت با مشارکت بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز در سال تحصیلی جاری خبر داد و گفت: تخصیص ۲ ساعت درس بهداشت و سلامت در پایه دوازدهم و نیز از طریق بسط فعالیت تشکّلهای دانش آموزی مانند شوراها، مجلس دانش آموزی و بسیج دانش آموزی، اتحادیه انجمنهای اسلامی و سازمان دانش آموزی، اجرای پروژههای علمی با مشارکت بیش از دو میلیون دانش آموز، افزایش پژوهش سراهای دانش آموزی به پانصد پژوهش سرا، تجهیز ۶۴ پژوهش سرا به آزمایشگاههای نانو، برگزاری کلاسهای انشاء و کتابخوانی. به منظور توسعه وتعمیق فرهنگ مکتوب تدارک شده است وتعداد ۱۵۵ کتابخانه کلاسی و نیز تعداد کتابیاران دانش آموز، به ۱۲۸ نفر افزون شده است وکتابهای موجود در کتابخانههای مدارس کشور به تعداد ۱۰۵جلد افزایش یافته است.
وزیر آموزش و پرورش به اجرایی شدن شبکه ملی مدارس ایران و ایجاد شبکه اجتماعی دانش آموزان با محتوای هدفمند و مدل بومی اشاره کرد ادامه داد: برگزاری پرسش مهر رئیسجمهور محترم با حضور بیش از سه میلیون نفر در سال جاری و ایجاد زمینههای مناسب برای مشارکت پذیری، تمرین کارگروهی، پرسشگری، تربیت اجتماعی، مهارت تفکر و حل مسئله و آموزشهای پیشگیرانه در برابر آسیبها در بین دانشآموزان فراهم شده و هم چنین در راستای تحقق فرمایش جنابعالی مبنی بر ضرورت پرورش تفکر انتقادی در دانش آموزان و توسعهٔ مهارت پرسشگری وجستجوگری، کارگاههای آموزش مهارتهای اجتماعی برای دانش آموزان طراحی وبرگزار شده است. ونیز به منظور کشف استعدادها از سه میلیون دانش آموز، آزمون رغبت سنجی واستعداد یابی به عمل آمده است.
وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید با پرهیز از هرگونه شتاب زدگی و تعهد به اجرای برنامههای کارشناسی شده و تهیهٔ زیر نظام مدیریت راهبردی و تقویت مشارکتهای مردمی، امروز شاهد دستاوردهای ارزشمندی است که تشکیل شورای فرابخشی ارتقای شاخصهای آموزشی وپرورشی مناطق محروم کشور، انجام اقدامات اساسی با اولویت در تأمین فضا و تجهیزات آموزشی و تخصیص ردیف ویژه استخدامی برای جذب نیروی بومی، تخصیص اعتبارات خاص و هدایت شده برای توسعه عدالت آموزشی و افزایش دسترسی کودکان، به آموزش برای بهبود روند کیفیت بخشی در چهار استان محروم شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، آذربایجان غربی و کرمان، تصویب اساسنامه مدارس عشایری کشور بعد از حدود هفتاد سال فعالیت این گونه مدارس، افزایش نرخ پوشش نوآموزان پیش دبستانی به ۷/۵۶ درصد که طی دوسال اخیر حدود ۵/۱۸درصد با اولویت پوشش نوآموزان مناطق محروم، مرزی، عشایری و دو زبانه کشور، افزایش پوشش تحصیلی دانش آموزان ابتدایی به ۶/۹۸ درصد در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ وجذب حدود هفتاد هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل طی دو سال گذشته با اجرای برنامه انسداد مبادی بیسوادی در کل کشور، اجرای طرح شهاب از سال تحصیلی ۹۳-۹۲ و پوشش دانش آموزی ۳۸۶ هزار نفر در سال تحصیلی ۹۵-۹۴، پوشش تحصیلی دختران دانش آموز به ۲۰/۴۸ درصد در سال تحصیلی جاری تهیه و تصویب برنامه جامع کار آفرینی به منظور تربیت دانش آموزان کار آفرین با رویکرد هر دانش آموز یک مهارت بخشی از شاخصهای موفقیت آمیز آموزش و پرورش در دو سال فعالیت دولت یازدهم است.
انتهای پیام/