تبیین فرآیند پیادهسازی سند تحول و تعالی دانشگاه
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از بجنورد، حسن بنیانیان در نشست با رؤسا، معاونان، مديران و اعضای هيئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسانشمالی به تبیین فرآیند پیادهسازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت.
وی اضافه کرد: وسعت بخشیدن به مفهوم فرهنگ در ذهن نخبگان جامعه، مهمترین گام در ارتقابخشی به نقش دانشگاه در تحولات فرهنگی جامعه است.
وی با بيان محورهای مورد تأکید در بيانيه نقش دانشگاه در تعليم و تربيت اجتماعی گفت: توأمانسازی رویکرد فرهنگی تربیتی و پیشرفت علمی در محیط دانشگاه، آمادهسازی یک محیط اجتماعی آموزنده و تعالیبخش برای حضور سازنده زن و مرد در جامعه و رسالت دانشگاه در پیشتازی اندیشهورزی، آموزش و فرهنگسازی برای توضیح فلسفه عفاف و حجاب در جامعه اسلامی محورهای مورد تأکید در بيانيه نقش دانشگاه در تعليم و تربيت اجتماعی هستند.
مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: مسئولیت مستقیم مدیران واحدها برای دعوت به نقشآفرینی فعال استادان و کارکنان دانشگاه در تقویت کارکردهای فرهنگی تربیتی دانشگاه، بهرهگیری از رویکرد تشویقی، توجیهی، آموزشی با همکاری استادان در کنار اعمال قانون تأکید همزمان به گفتمانسازی و اقدام در سه عرصه کلاسداری متعهدانه از طرف استادان، مدیریت فضای فرهنگی محیط دانشگاه از سوی مدیران، مقابله با جریانها و افرادی که با حرکت آگاهانه باارزشهای جامعه اسلامی قصد مقابله دارند ازجمله راهبردها و كاركردهای لازم محورهای مورد تأکید در بيانيه ذکرشده است.
بنیانیان بيان كرد: استفاده از ابزارهای آموزشی برای اقناعسازی همکاران با تأکید بر نقش معاونین تخصصی، الگو قرارگرفتن آراستگی ظاهری و رفتاری مدیران، استادان، کارکنان در محیط دانشگاه و بهرهگیری از ظرفیتهای تشکلهای دانشجویی و محیطهای رفاقتی برای اقناعسازی دانشجویان برای حفظ آراستگی و رشد اخلاقی و معنوی از ديگر كاركردهای مورد استفاده در بيانيه نقش دانشگاه در تعليم و تربيت اجتماعی است.
وی با اشاره به موانع تحقق راهبردهای تحولآفرین گفت: انتظار بهحق استادان و کارکنان برای رفع مشکلات اقتصادی خود، انتظار بهحق مدیران استانها و واحدها، برای ضرورت
اصلاحات در سازوکارهای مدیریتی واحدها، مشکل فرهنگی واگذاری اقداماتی است که میتوان در شرایط موجود انجام داد.
مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشکل فرهنگی اکثریت نزدیک به تمام ایرانیها برای شروع اصلاح از دیگران بهخصوص بالانشینان و گرفتارشدن اصلاحات انقلابی در یک دور بسته را بهعنوان موانع تحقق راهبردهای تحولآفرین نام برد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: شناخت مفهوم همافزایی در سیستمها به ما کمک میکند كه چگونگی آثار حضورمان را در روابط جامعه بهعنوان بخش مهمی از فرهنگ شناسایی كنيم.
وی تبیین کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق مأموریتها، چشمانداز و آرمانهایش همواره متعهد به اصولي مانند پايبندی به اصول، مبانی و اخلاق اسلامی و حاكميت گفتمان، تعالی مستمر و ضرورت دائمی در محيط دانشگاه، خودباور و تعهد به هنجارهای بومی و اخلاق حرفهای در توليد، انتقال و بهکارگیری دانش است.
مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی متذکر شد: تأکید بر ماهيت مستقل، غيردولتی و غیرسیاسی دانشگاه، حفاظت از كيان دانشگاه و غلبه دائمی منافع عمومی جامعه و دانشگاه بر منافع فردی، گروهی، جناحی و سياسی و حافظت از اصول آزادگی و آزاداندیشی استاد و دانشجو از ديگر مواردی است كه دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق مأموریتها، چشمانداز و آرمانهایش همواره متعهد به آن است.
بنيانيان با اشاره به ديدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی به فعالیت فرهنگی گفت: فعالیت فرهنگی آن چيزی نيست كه لباس فرهنگی دارد. لباس فرهنگی يعنی نوشته، قلم و امثال اینها، اینها فرهنگ میشود، اما كار فرهنگي نيست. كار فرهنگی يعنی روح و حركت فرهنگی در آن وجود داشته باشد، رشد بدهد(افزايش آگاهی) و فعلوانفعال در ذهن، مغز و جان(ايجاد اعتقاد)و عواطف(ايجاد تمايل) انسان به وجود آورد.
وی بيان كرد: اگر بخواهیم دانشگاه را در خدمت ساخت جامعه اسلامی قرار دهیم و نقش سازنده در شکلگیری تمدن نوین اسلامی داشته باشیم باید تربیت ضمنی موجود را از حاشیه به متن بیاوریم و مدیریت آگاهانهای بر آن داشته باشیم.
انتهای پیام/