چرا مایکل هارت پیامبر اکرم(ص) را نخستین شخصیت مؤثر در ساخت تاریخ نامید؟
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از کرمانشاه، همزمان با هفته «وحدت حوزه و دانشگاه» نشستی با حضور حجتالاسلام محمدحسن زمانی مسئول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزههای علمیه کشور، فرهاد گلمحمدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه، حجتالاسلام امین معظمی گودرزی مسئول نهاد نمایندگی مقام مقام رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه، رؤسای دانشگاههای استان کرمانشاه، مسئولان حوزههای علمیه، استادان حوزه و دانشگاه و جمعی از مسئولان، روحانیون و دانشجویان استادان حوزههای علمیه و دانشگاههای استان کرمانشاه با موضوع «جنگ ترکیبی» در تالار علامه امینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه برگزار شد.
مسئول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزههای علمیه کشور در این نشست با تأکید بر اهمیت «وحدت حوزه و دانشگاه» بیان کرد: «وحدت حوزه و دانشگاه» را باید در یک نگاه تاریخی به پنج دوره از صدر اسلام تا امروز تقسیمبندی کنیم، با این توضیح که نخستین جلسه با عنوان «وحدت حوزه و دانشگاه» در سال ۱۳۵۸ با توجه به تعطیل بودن دانشگاه تهران در محل فیضیه تشکیل شد و با گذشت ۴۲ سال از آن زمان تاکنون شاهد تلاش از جانب حوزه و دانشگاه هستیم.
زمانی درباره نخستین دوره تاریخی «وحدت حوزه و دانشگاه» بیان کرد: دوره نخست علم در تاریخ اسلام دوره پایهریزی بنیادین علم و دانش در جامعه بود که مهمترین و سرنوشتسازترین دوره محسوب میشد، چراکه پیامبر اسلام صلیالله علیه و آله و سلم در زمانی به پیامبری مبعوث شدند که جوامع بشری در جهل بودند و در منطقهای مبعوث شدند که از عقبماندهترین مناطق محسوب میشدند.
وی تبیین کرد: مایکل هارت درباره نبی مکرم اسلام صلیالله علیه و آله و سلم میگوید که من مسلمان نیستم، اما پیامبر (ص) کار بسیار شگفتی انجام داد و طی ۲۳ سال، عقبافتادهترین مناطق را با مردمان جاهل به متمدینترین جامعه و پرچمدار علم و دانش تبدیل کرد.
مسئول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزههای علمیه کشور توضیح داد: مایکل هارت در کتابی با عنوان «صد انسان و شخصیتی که تاریخ را ساختند» به ترتیب اهمیت به معرفی ۱۰۰ نفر از مؤثرترین افراد در ساختن تاریخ میپردازد که نخستین آنها حضرت محمد مصطفی صلیالله علیه و آله و سلم، نفر دوم حضرت عیسی علیهالسلام و نفر شانزدهم حضرت موسی علیهالسلام است و در پاسخ به مسیحیان که این کار او را دلیل مسلمان بودنش میدانستند گفت که من مسلمان نیستم و براساس تأثیرگذاری این افراد در جامعه آنها را دستهبندی کردهام و دلیل من بر اول بودن پیامبر اسلام دو امتیاز ایشان بر سایرین بود، نخست اخلاق و دوم معنویت است که به جامعه تقدیم کرد و دیگر «آوردن قانون، برنامهریزی، فقه و شریعت از تولد تا مرگ، یعنی فقه و قانون تحویل جامعه داد که هیچ کدام از ادیان دیگر این کار را نکردند، حتی مسیحیت با بزرگترین جمعیت ۲ و نیم میلیاردی طرفدار این دین در جهان، فقه و شریعت ندارد و شریعت را از یهود وام میگیرند.
زمانی با اشاره به جایگاه علمی دین مبین اسلام افزود: در دین اسلام نخستین آیه و سخن در مورد «علم» و «قلم» است و در حالی که ما را به سمت مسائل دینی سوق میدهد انسانها را به سمت طبیعت، دانش و علوم نیز میبرد، این در حالی است که در دین مسیحیت دلیل اخراج آدم از بهشت گرایش وی به سمت درخت دانش عنوان شده است، اسلام تنها دین پرچمدار علم و تمدن در جهان بشریت است و هیچکدام از ادیان دیگر از نظر علمی قدرت رقابت با دین اسلام را ندارند.
وی، دومین دوره تاریخی علم اسلامی را از قرن سوم تا هفتم و دوره ساختن کاخ تمدن اسلامی دانست و اظهار کرد: در این دوره در کتابخانه آندلس ۴ میلیون کتاب وجود داشت، در کتابخانه بغداد یک و نیم میلیون کتاب و در کتابخانه نیشابور یک میلیون و کتابخانه قاهره ۴۰۰ کارمند بود و مسلمانان از کوچک، بزرگ و زن و مرد مشغول تحصیل و خواندن و نوشتن بودند، این در حالی بود که اروپاییان در قرون تاریک وسطی قرار داشتند.
مسئول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزههای علمیه کشور تشریح کرد: «ویل دورانت» در کتاب تاریخ تمدن خود که نگارش آن ۵۰ سال طول کشید و در هشت جلد نگارش شد، تمدن بشریت را مرور کرده و در یک جلد به دوران تاریک یکهزار ساله جهالت اروپاییان میپردازد و این سالها را سالهای بیسوادی، جهالت و حاکمیت جهل نام برده که علم و دانش را ممنوع میدانستند و دادگاههای تفتیش عقاید و محاکمه و اعدام دانشمندان و عالمان را اجرا میکردند.
زمانی در ادامه توضیح داد: پس از سالها اروپائیان به مرور شروع به غارت کتابخانههای مسلمانان کرده و با استفاده از تفرقه و گرایش دادن جوانان به سمت آزادیهای جنسی و بی بند و باری، دوره سوم تاریخی را رقم زدند که آن را باید دوره تعطیلی علم و دانش در کشورهای اسلامی و قهر بین دین و دانش بنامیم، دورهای که عالمان خدمت را کنار گذاشتند و راحتطلب و پادشاهان مستبد و دیکتاتور شدند و سرقت کتابهای ارزشمند علمی بیشتر شد، به مرور علم در کشورهای اروپایی رشد کرد، به گونهای که خانوادههای مسلمان فرزندان خود را برای تحصیل علم به کشورهای اروپایی فرستادند، البته کسب دانش جوانان از اروپاییان خوب بود، اما آنها همراه علم این فکر و اندیشه که دین افیون علم است را نیز با خود سوغات آوردند و اکثر جوانان با برگشتن از اروپا دین خود را رها کردند و دینگریزی در ایران و اغلب کشورهای اسلامی شیوع پیدا کرد.
وی، دو دوره باقی مانده تاریخی اسلام را ابتدا آشتی علم و دین دانست که از سال ۱۳۳۰ با حضور شهیدانی مانند شهید مطهری و شهید بهشتی و امام خمینی (ره) رونق پیدا کرد و در نهایت دوره پنجم که با ظهور انقلاب اسلامی رسماً وحدت حوزه و دانشگاه آغاز شد و در ادامه به این مسئله تأکید کرد که پیشنهاد میکنم در تمامی دانشگاهها در هر استان دبیرخانه دائمی حوزه و دانشگاه تشکیل شود و با تشکیل جلسات ماهانه استادان و حوزویان بیشتر باهم آشنا شوند.
مسئول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزههای علمیه کشور به مقایسه حوزه و دانشگاه پرداخت و بیان کرد: دانشگاهها ویژگیهایی دارند که در حوزه کمرنگتر است از جمله تحصیل رشتهای که متأسفانه در حوزه اینچنین نیست و طلاب همهچیزخوانند که با توجه به انفجار علم در عصر حاضر خوب نیست، دوم تحقیق و پژوهشنویسی که در حوزه تا سال چهارم وجود ندارد و باید روی این مسئله تأکید شود، سوم کاربردی بودن علم و چهارم روانی متون درسی، اما در حوزه نیز ویژگیهایی داریم که در دانشگاه نیست، نخست علمگرایی به جای مدرکگرایی، دوم انگیزه خدمتی به جای انگیزه شغلی، سوم نبودن بازنشستگی در حوزه و چهارم تقدم تزکیه بر تعلیم.
**حوزه و دانشگاه دو بال علمی و فرهنگی تمدن ما هستند
مسئول نهاد نمایندگی مقام مقام رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه هم در این نشست اظهار کرد: حجتالاسلام زمانی در زمان حضور در مشهد از شاگردان شهید مطهری و مقام معظم رهبری بود که رساله دکتری وی رتبه نخست کشور را در زمان دفاع اخذ کرد و حتی توسط وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری بهعنوان رساله برجسته کشور را به خود اختصاص داد.
معظمی گودرزی اضافه کرد: حجتالاسلام زمانی حضور علمی و فرهنگی ارزشمندی در بیش از ۳۰ کشور اسلامی و اروپایی داشته، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور مصر بوده و از تجارب بسیاری در عرصههای بینالمللی و گفتگو با اندیشمندان کشورهای مختلف اسلامی و اروپایی برخوردار است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه توضیح داد: حجتالاسلام زمانی نویسنده و مؤلف کتاب و مقالات ارزشمند بسیاری در رشته تفسیر، فقه سیاسی، مذاهب و ادیان بوده و پایهگذار رشته جدیدی در عرضه علوم انسانی به نام قرآن و مستشرقان است که در کشورهای مختلف ارائه و با استقبال اندیشمندان کشورهای اسلامی و غربی مواجه شده و باید از گوهر چنین استادان بهره ببریم، با این تذکر که حوزه و دانشگاه دو بال علمی و فرهنگی تمدن ما هستند.
انتهای پیام/