دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 دی 1401 - 00:01
محققان می‌گویند؛

مصرف قهوه برای مبتلایان به فشارخون خطرناک است

مصرف قهوه برای مبتلایان به فشارخون خطرناک است
محققان می‌گویند، نوشیدن دو یا چند فنجان قهوه در روز ممکن است خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را در افرادی که دچار فشارخون بالا هستند، دو برابر کند.
کد خبر : 821664

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، تحقیقات نشان داده، نوشیدن دو یا چند فنجان قهوه در روز ممکن است خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را در افرادی که دچار فشارخون بالا هستند، دو برابر کند. 

محققان می‌گویند، نوشیدن دو فنجان قهوه در روز خطر نارسایی قلبی را در برخی افراد افزایش می‌دهد. خطر فقط برای کسانی که فشار خون بالایی دارند و نوشیدن دو فنجان قهوه در برنامه غذایی روزانه‌شان گنجانده شده صدق می‌کند.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که قهوه می‌تواند برای سلامت کلی قلب مفید باشد و نوشیدن دو یا چند فنجان قهوه در روز ممکن است به طور قابل توجهی خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را در برخی از بیماران کاهش دهد.

محققان ژاپنی دریافتند افرادی که فشار خون آن‌ها بالای ۱۶۰/۱۰۰ میلی‌متر جیوه است که بسیار بالا در نظر گرفته می‌شود در مقایسه با افرادی که فشار خون آن‌ها پایین‌تر است، دو برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی هستند.

اینکه آیا قهوه برای سلامتی مفید است یا نه، مدتهاست که توسط دانشمندان مورد بحث قرار گرفته است. کافئین، قابل توجه‌ترین ماده موجود در قهوه، عامل افزایش فشار خون و ضربان قلب شناخته شده و به طورکلی هنوز مشخص نیست که آیا نوشیدن مداوم قهوه می‌تواند باعث افزایش طولانی مدت فشار خون، کلسترول یا سایر اثرات مضر برای قلب شود یا خیر. عوامل بیرونی نیز در نوشیدن قهوه نقش دارند که می‌توانند یافته‌های این نوع مطالعات را مخدوش کنند، مانند مقدار شکر یا شیر که یک فرد در نوشیدنی‌اش می‌ریزد.

هیرویاسو ایسو، محقق ارشد این مطالعه در بیانیه‌ای گفت: مطالعه ما با هدف تعیین اینکه آیا اثر محافظتی شناخته شده قهوه برای افراد مبتلا به درجات مختلف فشار خون اعمال می‌شود یا خیر صورت گرفته لست.

محققان یافته‌های خود را روز چهارشنبه در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر کردند. این مطالعه ۲۰ هزار شرکت کننده که ۱۲ هزار نفر آن‌ها زن بودند را از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۹ در ژاپن تحت بررسی قرار داده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته