دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
به همت دانشگاه آزاد و منطقه آزاد ماکو صورت می‌گیرد؛

شمارش معکوس راه‌اندازی آزمایشگاه تحقیقاتی غذا و دارو در ماکو

شمارش معکوس راه‌اندازی آزمایشگاه تحقیقاتی غذا و دارو در ماکو
معاون دانشگاه آزاد واحد بین‌الملل ماکو گفت: آزمایشگاه تحقیقاتی غذا و دارو به همت سازمان منطقه آزاد ماکو و دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی در حال راه‌اندازی است.
کد خبر : 820205

حسین شیردل معاون آموزش و پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل ماکو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در ماکو با تشریح رویکردهای علمی پژوهشی این دانشگاه اظهار کرد: رویکرد پژوهشی دانشگاه اکنون توجه به پژوهش‌های مسئله‌محور که منجر به حل مسئله یا تجاری‌سازی می‌شود، بوده و در واقع هدف نهایی تبدیل علم به ثروت و ارزش افزوده است.

وی افزود: پژوهش نیاز به یک‌سری زیرساخت‌هایی دارد که در این باره کمبود‌هایی داریم، به‌ویژه در بودجه تحقیقاتی، امیدواریم این مشکلات به‌زودی حل شود تا پژوهش‌هایی که منجر به ثروت می‌شوند، راحت‌تر تعریف و جامعه نتیجه‌اش را ببیند. دانشگاه مجموعه‌ای متشکل از دو بال است، بال آموزشی و پژوهشی که قطعاً هر دو بال با هم می‌توانند دانشگاه را به سرمنزل مقصود برسانند. هرگونه تلاش در بعد آموزشی حتماً باید در بعد پژوهشی هماهنگ باشد؛ بنابراین ارکان دانشگاه در کنار مسئولیت آموزش، مسئولیت پژوهشی هم بر عهده دارند.

معاون آموزش و پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل ماکو درباره وضعیت پژوهش و تحقیقات این واحد دانشگاهی گفت: وضعیت پژوهش  واحد ماکو مجزا از بدنه دانشگاه نیست. همکاران در بخش هیئت علمی تحقیقات مختلفی انجام می‌دهند. به دلیل مسائل مالی تعداد طرح‌های پژوهشی کم نشده؛ اما همکاران همچنان به فعالیت‌های پژوهشی ادامه می‌دهند؛ زیرا رسالت ذاتی اعضای هیئت علمی، پژوهش است.

شیردل اضافه کرد: تقریباً در هر سال تعداد قابل توجهی مقاله علمی در سطح بین‌الملل و ملی توسط اعضای هیئت علمی و حق‌التدریس انجام می‌شود که در مجلات معتبر خارجی و داخلی چاپ می‌شوند. اگر بخواهیم وضعیت کلی پژوهش را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل ماکو با توجه به ظرفیت‌های موجود با توجه به امکاناتی که در اختیار هیئت علمی قرار می‌دهیم، ارزیابی کنیم، قطعاً همکاران نمره قابل قبولی می‌گیرند.

شمارش معکوس راه‌اندازی آزمایشگاه تحقیقاتی غذا و دارو در ماکو

این مسئول تأکید کرد: سیاست کلی دانشگاه روی پژوهش‌هایی است که دارای کیفیت بالایی باشند. با توجه به اینکه مقالات محققان دانشگاه در مجلات علمی، پژوهشی معتبر داخلی، خارجی چاپ و نمایه می‌شوند، قطعاً از کیفیت علمی خوبی برخوردار هستند.

وی امکانات و آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماکو برای برخی رشته‌ها را مناسب دانست و گفت: به‌عنوان نمونه در رشته صنایع غذایی و کامپیوتر امکانات خیلی خوبی داریم. آزمایشگاه‌های شیمی و زیست‌شناسی، بتن و عمران را تقویت می‌کنیم. آزمایشگاه تحقیقاتی غذا و دارو به‌صورت مشترک با سازمان منطقه آزاد ماکو و دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی در حال راه‌اندازی بوده که می‌تواند در فعالیت‌های پژوهشی استادان کمک کند.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی ماکو وضعیت کتابخانه و چاپ و نشر کتاب در انتشارات این دانشگاه را تشریح و بیان کرد: کتاب‌های مرجع خوبی درباره رشته‌های عمران، مدیریت، حقوق، صنایع غذایی، کامپیوتر، شیمی و زیست‌شناسی در کتابخانه دانشگاه موجود است؛ اما یکسری اشکالات و کمبود‌هایی در این کتابخانه شامل دسترسی به سایت‌های معتبر خارجی و کتابخانه‌های آنلاین معتبر وجود دارد که همکاران هیئت علمی با امکانات شخصی خود حل می‌کنند.

این مسئول یادآور شد: با توجه به درجه متوسط واحد دانشگاهی ماکو، دانشگاه شورای انتشارات ندارد، همکارانی که بخواهند کتاب علمی و یا عمومی چاپ کنند باید از شورای انتشارات استان مجوز‌های لازم را احراز کرده که در این راستا دو جلد کتاب از همکاران در مراحل اخذ مجوز‌های لازم است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته