دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 ارديبهشت 1395 - 10:33
قویترین مرد جهان در گفت‌وگو با آنا:

وزنه‌برداران ما در حال پسرفت هستند/ رفتن« توکلی» و آمدن «انوشیروانی» اشتباه بود/ وزنه‌برداری خانه من است؛ برمی‌گردم

حسین رضازاده گفت: در زمان من از فدراسیون انتقاد می‌کردند که دیکتاتوری عمل می‌کنم، در حالی که من همه قهرمانان وزنه‌برداری مثل حسین‌توکلی و کوروش باقری را دعوت به همکاری کردم ولی امروز هیچ کدام از قهرمانان وزنه‌برداری در تیم ملی حضور ندارند.
کد خبر : 82019

امیرحسین فلاح، گروه ورزشی- تیم ملی وزنه برداری ایران که یکی از شانس‌های کسب مدال در المپیک محسوب می‌شود در ماه‌های اخیر با حاشیه‌های زیادی همراه بود. بعد از نتایج ضعیف وزنه برداران ایران در مسابقات جهانی آمریکا، تیم ملی وزنه برداری کارش را با حسین توکلی ادامه داد، اما در فاصله سه ماهه به المپیک ریو با تصمیم غیرمنتظره فدراسیون، توکلی از کار برکنار شد و سجاد انوشیروانی که تاکنون سابقه مربیگری در تیم ملی را نداشت به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد. انوشیروانی در اولین گام در مسابقات آسیایی تاشکند توانست رتبه سومی ایران در دوره قبل را به جایگاه دوم آسیا ارتقا دهد، اما از نظر کارشناسان این مقام برای تیم ملی وزنه‌برداری مناسب نبود چون تیم‌های قدر آسیا در این رقابت‌ها با نفرات کامل خودشان شرکت نکردند.


حسین رضازاده رئیس سابق فدراسیون وزنه‌برداری در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا، در خصوص شرایط این روزهای وزنه‌برداری صحبت کرد.


*تیم ملی با کسب 3 مدال طلا ،4 نقره و 3 برنز عنوان نایب قهرمانی مسابقات آسیایی را کسب کرد. این نتیجه به نظر شما می‌تواند برای وزنه‌برداری ایران نتیجه راضی‌کننده‌ای باشد؟


-این مقام در ظاهر برای ما خوب است اما اگر در باطن به مکان خودمان نگاه کنیم متوجه می شویم که چندان نتیجه خوبی را کسب نکردیم.


* دلیل این نگاه شما به مقامی که شاگردان انوشیروانی در آسیا به دست آوردند چیست؟


-باید دید که این عنوان تحت چه شرایطی بدست آمده‌ است. تمام تیم‌هایی که در این مسابقات شرکت کردند جزو ضعیف‌ترین تیم‌ها بودند و دوم شدن در بین این کشورها نتیجه خوبی به حساب نمی‌آید.


*با این حساب از وضعیت تیم ملی ناراضی هستید؟


-واقعا جای تاسف دارد که ورزشکاران وزنه‌بردار ما سال به سال به جای پیشرفت کردن پسرفت می‌کنند. ما به عنوان کشوری که در سنگین وزن در جهان حرف اول را می زنیم ورزشکاران ما در این مسابقات نتوانستند وزنه های خوبی را بالای سر ببرند. این در حالی بود که وزنه‌برداران کشورهایی مثل ترکمنستان و چین تایپه در فوق سنگین بالاتر از ما وزنه زدند و این مساله نشان دهنده ضعف فنی ما است.


زمان ما که این همه از ما انتقاد می کردند 4 مدال در المپیک لندن گرفتیم. این مدال‌ها را چه کسانی گرفتند؟ سجاد انوشیروانی یکی از مدال آوران المپیک بود که در دوران ما در وزنه برداری به اوج رسید

*عنوان قویترین مرد جهان را شما و بهداد سلیمی که جز نابغه‌های وزنه برداری هستید بدست آوردید ولی الان نه شما در تیم ملی هستید و نه بهداد سلیمی؟


-باید بررسی شود که در چند سال اخیر چرا نتوانستیم ورزشکار در سطح یک جهانی معرفی کنیم. زمان ما که این همه از ما انتقاد می کردند 4 مدال در المپیک لندن گرفتیم. این مدال‌ها را چه کسانی گرفتند؟ سجاد انوشیروانی یکی از مدال آوران المپیک بود که در دوران ما در وزنه برداری به اوج رسید. یک زمانی سکوی اول و دوم فوق سنگین در اختیار وزنه برداران ایران بود ولی الان ما یک ورزشکار در بین سه نفر اول جهان نداریم.


*یکی از اتفاقاتی که در چند هفته گذشته افتاد و باعث تعجب اهالی وزنه‌برداری شد تعویض سرمربی تیم ملی در فاصله سه ماهه مانده به المپیک بود.


-پاسخ این سوال را آقایانی که این تصمیم را گرفتند باید بدهند. مدیران فدراسیون اگر می‌ خواستند توکلی را برکنار کنند باید بعد از مسابقات جهانی آمریکا این کار را انجام می‌دادند. کنار گذاشتن توکلی آن هم در فاصله سه ماه تا المپیک کار اشتباهی بود که مدیران فدراسیون وزنه‌برداری آن را انجام داد.


*حال سوالی که فکر اهالی را به خود مشغول کرده‌ این است که آیا سجاد انوشیروانی به عنوان کسی که تاکنون سابقه مربیگری در تیم ملی را ندارد می تواند در المپیک نتایج خوبی را کسب کند؟


-شرایط المپیک با همه رقابت‌ها فرق دارد. حتی المپیک با مسابقات جهانی هم تفاوت‌های زیادی دارد و عملکرد یک مربی در المپیک مشخص می شود. مسابقات آسیایی نشان دهنده عملکرد یک مربی نیست چون المپیک تا رقابت‌های آسیایی از زمین تا آسمان تفاوت دارد. سجاد هم کارش را با تیم ملی شروع کرد و فعلا نمی‌شود در مورد عملکردش صحبت کرد. باید منتظر باشیم ببینیم در المپیک چه نتایجی را کسب می‌کند.


*در رشته وزنه برداری، سرمربی چقدر می‌تواند در موفقیت وزنه بردار نقش داشته باشد؟


-وزنه برداری یکی از رشته‌های رکوردی است و در رشته‌های رکوردی نقش مربی بسیار مهم و حیاتی است. نتیجه یک وزنه بردار در مسابقات، 60 درصد مربوط به خود ورزشکار است و 40 درصد مربوط به وزنه‌‌هایی است که مربی برای وزنه‌بردارش انتخاب می‌کند. بارها پیش آمده‌ که مربی تیم بخاطر انتخاب اشتباه وزنه، مانع از مدال گرفتن ورزشکار شد. در واقع پشت صحنه وزنه‌برداری رقابت بین مربیان است.


*با این شرایط تیم ملی وزنه برداری با این کادر جوان می‌تواند در المپیک در انتخاب وزنه‌ها خوب عمل کند؟


-فدراسیونی‌ها باید به فکر این مسائل باشند. البته امیدوارم که تیم ملی با کادر فنی جوانش در المپیک نتیجه بگیرد ولی بهتر است تا در کنار این کادر از مربیان باتجربه وزنه‌برداری هم استفاده شود.


*زمانی در تیم ملی وزنه برداری ایران وزنه‌بردارانی بودند که در دنیای این رشته ستاره بودند اما این افراد امروز در وزنه‌برداری ایران نقشی ندارند. به عنوان نمونه شاهین نصیری‌نیا در آمریکا است و آنهایی هم که در ایران هستند خانه نشین ‌شده‌اند.


-در زمان من از فدراسیون انتقاد می‌کردند که دیکتاتوری عمل می‌کنم، در حالی که من همه قهرمانان وزنه‌برداری مثل حسین توکلی و کوروش باقری را دعوت به همکاری کردم. حتی به دنبال این مساله بودیم تا مشکلات فلاحتی‌نژاد را حل کنیم تا بتواند در تیم ملی فعالیت کند، ولی الان هیچ کدام از قهرمانان وزنه برداری در تیم ملی حضور ندارند. جمع کردن این قهرمانان نیاز به همدلی و هماهنگی فدراسیون دارد و اعضای فدراسیون باید تدابیری را اتخاذ کنند تا همه این قهرمانان دور هم جمع شوند.


*طی این مدتی که از وزنه برداری دور شدید از عملکرد فدراسیون راضی هستید؟


-من نباید در مورد عملکرد فدراسیون نظر بدهم و خود فدراسیونی‌ها باید عملکرد خودشان را بسنجند.


*بالاخره شما رییس قبلی فدراسیون بودید و می‌توانید عملکرد این فدراسیون را با زمان خودتان مقایسه کنید؟


-در 5 سالی که در فدراسیون مشغول بودم انتقادات زیادی به من شد، ولی عملکرد من در این 5 سال نشان دهنده همه چیز است. در زمان ریاست من وزنه برداری ایران 4 مدال در المپیک گرفت، در مسابقات سال 2011 جوانان جهان قهرمان شد. بهداد سلیمی در زمان من رکورد جهان را زد. این افتخارات در زمان مدیریت من بدست آمد و همه مردم می توانند عملکرد این دوره را با دوره من مقایسه کنند.


*به عنوان کسی که هم‌وزن بهداد بودید و از توانایی او خبر دارید، از نظر فنی او می‌تواند در المپیک ریو نتیجه خوبی را کسب کند؟


-بهداد قطعا به المپیک می‌رسد، اما ملاک فقط حضور او در المپیک نیست. او باید بداند که حضورش در المپیک برای ایران مدال‌آور است یا نه. از نظر زمانی یک ورزشکار در فوق سنگین نیاز به 10 ماه کار کردن دارد تا بتواند با آمادگی کامل در یک رقابت بزرگ شرکت کند. مطمئنا 4-5 ماه فرصت کمی برای بهداد است تا بتواند به رکوردش در المپیک برسد. رقبای بهداد هم خوب کار می‌کنند. چند روز پیش یکی از رقبای اصلی او که گرجستانی است در مسابقات قهرمانی اروپا وزنه‌های خوبی را بالای سر برد.


*با این شرایط بهداد سلیمی کار سختی در المپیک دارد.


-در حال حاضر بهترین نفری که می‌تواند برای سلیمی تصمیم بگیرد، خودش است. او به اندازه کافی تجربه دارد و می‌داند که اگر شرایط حضور در المپیک را ندارد نباید به این رقابت‌ها برود.


کیانوش رستمی فکر می‌کند که چون از سرمربی تیم بیشتر مدال گرفته است، نباید زیر نظر این مربی کار کند و خودش به صورت اختصاصی تمرین می کند. البته رستمی با هماهنگی رییس فدراسیون این تصمیم را گرفت

*یکی از شانس‌های کسب مدال ما در المپیک، کیانوش رستمی است که او هم در چند ماه اخیر مشکلاتی داشته است و به صورت اختصاصی تمرین می کند. اختصاصی تمرین کردن رستمی کار منطقی است؟


-کیانوش رستمی فکر می‌کند که چون از سرمربی تیم بیشتر مدال گرفته است و افتخاراتش از او بیشتر است نباید زیر نظر انوشیروانی کار کند و خودش به صورت اختصاصی تمرین می کند. البته رستمی با هماهنگی رییس فدراسیون این تصمیم را گرفته‌ است. امیدوارم او هم در المپیک موفق شود و بتواند مزد زحماتش را بگیرد.


*قصد بازگشت به وزنه برداری را دارید؟


-قطعا همینطور است. وزنه‌برداری خانه ماست و به زودی به خانه‌ام برمی‌گردم. هدف من این است که به وزنه برداری برگردم و جوانان زیادی را تحویل وزنه برداری ایران بدهم تا این رشته ورزشی همچنان جز رشته‌های پرافتخار ایران محسوب شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته