صفر تا صد مزایای طرح «فروشگاه همدلی» با سودآوری برای کشور
محمد دهقان در حاشیه اجرای طرح فروشگاه همدلی در دبستان نخبگان فردای دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با استناد به آیه ۷ سوره شریفه طلاق اظهار کرد: «بر توانگر است که از دارایى خود هزینه کند و هرکس روزى او تنگ باشد باید از آنچه خدا به او داده خرج کند خدا هیچ کس را جز به قدر آنچه به او داده است تکلیف نمى کند خدا به زودى پس از دشوارى آسانى فراهم مى کند.»
وی اضافه کرد: براساس این دستور قرآنی و به همت اکرم مطهرینژاد آموزگار پایه اول دبستان نخبگان فردا بر آن شدیم تا با ایجاد فروشگاه همدلی با مشارکت دانش آموزان این کار خیر نهادینه شود.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان عنوان کرد: اصل همه کارهای نیک کمک به دیگران است، سرمایهای که بدون تردید سودآور است و کاشتی که بدون تردید برداشتی پربار دارد و موجب استحکام روابط و صمیمیت میشود و به روشهای جدید زیستن و حتی طول عمر منتهی میشود.
دهقان اضافه کرد: در این طرح که با مطالعه و آگاهی طراح از نقص عملکرد قبل در رابطه با کمکرسانی به اقشار آسیبدیده و کمدرآمد نیازمند محبت بین همنوعان و دوستان است با توجه به سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش و بیانیه گام دوم انقلاب طراح برای تحقق «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» تلاش میکند.
وی متذکر شد: نیازمندی کشور براساس موازین دین مبین اسلام در راستای آموزش مهارتهای زندگی در مدارس مطابق با رسالت ارزشمند آموزگاری به شیوه صحیح در قالب آموزش مهارت همدلی یکی از ۱۰ مهارت استاندارد مهم سازمان بهداشت جهانی (WHo) است.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان تبیین کرد: کودکان باید در دوره حساس زندگی خود یعنی دوره ابتدایی بیاموزند؛ چراکه مدرسه نخستین بستر زمینهساز کسب شایستگیها با تأکید بر خصوصیات مشترک اسلامی ایران و انقلاب اسلامی است.
دهقان بیان کرد: مدرسه بهترین مسیر برای کسب کرامت ذاتی انسان و نیز تکوین و تعالی جنبههای انسان (هویت دانشآموزان) برای تقویت روابط حق محور و مهرورزانه با انسانها در سراسر جهان است.
**طرح فروشگاه همدلی باید به صورت فراگیر اجرایی شود
وی ابراز امیدواری کرد که با چنین شیوه هدفمندی پس از اجرای اولیه، طرح فروشگاه همدلی به صورت فراگیر اجرایی شود و دانشآموزان ایران عملاً این مهارت را کسب و تجربه کنند.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان، واژگان کلیدی این حرکت را همدلی، عزت نفس، مهارتهای زندگی اجتماعی و فردی دانست و گفت: کمک مقدمه احسان و نیکوکاری، لبیک گفتن به توان ذاتی و درونی انسان است، چراکه این ویژگی از خصوصیاتی است که خداوند در وجود بشر قرار داده و پاسخ به ندای حق است، خداوندی که هیچ عملی را بیپاسخ نمیگذارد.
دهقان افزود: امروزه در دنیایی که به نام تمدن تلاش میشود اسلامگریزی را با به وجود آوردن مکاتب فلسفی الحادی ایدئولوژیهای دینستیز الگو و سبک زندگی معرفی کنند، ما مسلمانان به ویژه آموزگاران در سنگر تعلیم و تربیت باید به هوش باشیم و با اجرای صحیح فرامین و دستورات دین مبین اسلام براساس سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت (که هیچ عنصر گریزانندهای در آن وجود ندارد) با درک صحیح و انتقال واجرای درست به رشد صعودی رفتارهای اجتماعی دست یافته و از دین گریزی ممانعت کنیم و به آرمان بزرگ گام دوم انقلاب، ایجاد تمدن بزرگ اسلامی دست یابیم.
وی تشریح کرد: فروشگاه همدلی در نخستین گام با معرفی طرح و ایده از طریق آموزش مهارت همدلی در کلاس درس به دانشآموزان تلاش میکند اهمیت پرورش را قبل از آموزش در مرحله اجرا عملی کند و در اجرای آزمایشی طرح و گامهای اولیه با کمک والدین آگاه، مطابق با اهداف طرح فروشگاه همدلی را معرفی کرده تا به حول و قوه الهی این ایده و طرح به عنوان طرح مهارتی و پیشرو به صورت فراگیر مورد استقبال قرار گیرد و با الگوسازی درست در تمامی مدارس کشور مورد پذیرش و اجرا درآید.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان با بیان اینکه دینی که حفظ عزت نفس برایش اساسیترین ویژگی اخلاقی بشر است، افزود: مولای متقیان حضرت علی علیهالسلام الگو و سرآمد کمک به ایتام و نیازمندان با حفظ ارزشهای انسانی بودند ما نیز باید با سرمشق قرار دادن سیره ایشان و با توجه به مقتضیات زمان، مطابق فرمایشات امامان معصوم از جمله امام صادق علیهالسلام که فرمودند «فرزندان خود را برای زمان خود بار آورید.» در شیوه عملکرد خود با متد روز و برتر دنیا گام برداریم تا معرف خوبی برای اسلام باشیم.
دهقان با اشاره به ایرادهای کمکرسانی در جامعه یادآور شد: کمکرسانی به نیازمندان در جامعه ما به گونهای صورت میگیرد که تعامل و گاهی مصاحبت بین کمکرسان و کمک گیرنده برقرار نمیشود، به طوری که فاصله طبقاتی همچنان باقی میماند و در نظر کودکان و دانشآموزان ما تفاوت به خوبی احساس میشود، در حالی که دین اسلام برپایه عدالت، مساوات و مهرورزی من نفس واحد را میپذیرد.
وی افزود: این نوع کمک کردن که در جامعه ما مرسوم است و موجب فرسوده شدن هدایا میشود در واقع کمکرسانی گاهی با شیوه نامتعارف به طرزی است که فرد دریافتکننده در مقابل همسر و فرزندان خود احساس سرشکستگی دارد، چراکه کهنه و فرسوده بودن هدایا عزت نفس یک انسان را زیر سؤال میبرد.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان افزود: کودکانی که با این شیوه، کمک را میپذیرند از همان دوران کودکی با تمام هوش و استعدادی که دارند به دلیل از دست رفتن اعتماد به نفس خود از مطرح شدن در عرصههای دیگر باز میمانند در حالی که دین مبین اسلام این فاصله فرهنگی و رفتاری را رد می کند.
**انتقاد از اتخاذ بخشنامههای ناقص در موضوع مهارت همدلی دانشآموزان
دهقان، ضعف بعدی کمکرسانیهایی که تاکنون صورت گرفته را اینگونه برشمرد: به دلیل محدود یا فصلی بودن شخص کمکگیرنده را از قناعت دور میکند به دلیل نیازمندیهای احتمالی و بعدی خود انباشته کردن و بیدلیل پذیرفتن هدایا را در بر دارد، در حالی که این هدایا میتواند همزمان مشکلی را از شخص دیگری حل کند.
وی خاطرنشان کرد: در شیوههای قبل به دلیل عدم سازماندهی موفق، نبود شناخت کافی و در دسترس نبودن همیشگی اقلام نیازمندان را به سمت طمع میبرد.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان با انتقاد از اتخاذ بخشنامههای ناقص در موضوع مهارت همدلی برای دانشآموزان تشریح کرد: آموزش مهارت همدلی تاکنون در قالب توضیح و گفتمان شفاهی بین آموزگار و دانشآموزان شکل گرفته و روی برگههای انباشته شده بخشنامههای اجرایی ناقص و بدون نهادینه شدن صورت پذیرفته که قطعاً این شیوه آموزش به فراموشی سپرده خواهد شد و در جامعه خروجی مثبت وکاربردی ندارد، دقیقاً مغایر با اهداف سند تحول بنیادین وگام دوم انقلاب است.
دهقان بیان کرد: طرح پیشنهادی فروشگاه مهربانی از طرف آموزگار طراح با حفظ ارزشها و اهداف ارزشمند سند تحول بنیادین براساس گزارهها و موازین دین مبین اسلام و سبک صحیح زندگی در قالب آموزش مهارتهای فردی و اجتماعی آموزش مهم همدلی به دانشآموزان از اولین و پایهترین دوره تحصیلی تا نهادینه شدن و فراگیری این طرح بهعنوان فرهنگ صحیح و برگزاری فروشگاههای زنجیرهای همدلی پیش میرود.
وی افزود: در طرح فروشگاه مهربانی ابتدا آموزگار طراح در جلسه با اولیای کلاس گوشههایی از ایده و طرح را مطرح کرده و در جلسهای با حضور والدین فراخوان کمکرسانی از همه نوع اقلام مصرفی در راستای آموزش مهارت همدلی با حضور مستقیم دانشآموزان به عنوان سفیران مهربانی را آغاز کرده است.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان افزود: با دریافت کمکها از جمله لباس، مواد غذایی، نوشتافزار، کفش، کیف، لوازم بهداشتی در یکی از کلاسهای خالی مدرسه فروشگاه کوچکی را افتتاح کرده و تمامی لباسها سایزبندی شده به خشکشویی رفته و کاور کشیده شده مطابق هر آنچه که در فروشگاههای زنجیرهای شهری و معتبر ارائه میشود چیدمان و سازماندهی شده و هرکدام از اقلام مصرفی در بخش خاصی طبقهبندی و برای هر دانشآموز بهعنوان سفیر مهربانی کارتی صادر شده؛ از جمله حسابدار، فروشنده و ... خانوادههای نیازمند، کودکان کار و کودکان بیماریهای خاص بهعنوان مشترکین در لیست اشتراک و مراجعهکنندگان قرار گرفته و یکی از کارتهای فروشگاه همدلی به نام آنها ذخیره شده است.
دهقان گفت: در روزهای مشخص براساس شماره اشتراک با توجه به ثبت مشخصات اعضای خانواده، سطح نیازمندی، سن و سال اعضای خانواده به فروشگاه دعوت میشوند و براساس گزارههای ارزشمند سند بنیادین وآموزههای دین مبین اسلام با حفظ عزت نفس قدرت انتخاب به خانواده داده میشود واعضا میتوانند از فروشگاه براساس سایز در بخش پوشاک، کیف وکفش با توجه به نیازمندی فصل و اقلام خوراکی کالاهایی مورد نظر را انتخاب کنند و مانند فروشگاههای عادی در سبد خرید خود قرار دهند و در نهایت با کشیدن کارت براساس «قیمت محبت» اقلام موردنیازشان را با بهای محبت در سبد کالای خانواده قراردهند و در نهایت مانند فروشگاههای عادی از دستگاه کارتخوان کارت مهربانی را میکشند و با عزت نفس خرید خود را به منزل میبرند.
گفتگو: حسین بوذری
انتهای پیام/