چرا تولید مستند طبیعی و حیات وحش مورد توجه نیست؟
بهمن ابراهیمی که با فیلم مستند «اپوش» در شانزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» حضور دارد در گفتوگو با خبرنگار سینمایی آنا اظهار داشت: مستند نوع روایت کارگردان از یک واقعه موجود است. همه اتفاقات و سوژهها واقعیت موجود هستند. اگر به شکل خام ثبت شود فیلم واقعی و اگر با روایت منحصر به فرد کارگردان همراه باشد، یک مستند است.
وی با تاکید به اهمیت مستند در بازنمایی و طرح واقعیتها متذکر شد: این مستندساز است که با نگرش خاصی به موضوع نگاه میکند و اثر متمایزی را خلق می کند.
به گفته ابراهیمی، در فضای مستندسازی کشور شخصیتهای هنرمند بزرگی در حال فعالیت هستند و با توجه به اینکه مستندسازی قبل از تلویزیون ملی فعال شد، خوشبختانه در حوزه مستند، فیلمسازان ایرانی همواره برجسته عمل کردهاند.
تهیه کننده و کارگردان با اشاره به اینکه نه تنها سابقه مستند درایران قابل توجه است، افزود: در حال حاضر هم مشاهده میشود که جوانان هنرمندی وارد کار شدهاند که زاویه دید، دقت و شجاعت و جسارتشان در تولید اثر تعجب برانگیز است.
وی با اذعان به اینکه در فضای عمومی مستند ایران همیشه بیشتر مستند اجتماعی و در درجه دوم مستندهای گردشگری و بومگردی غلبه داشته است، ادامه داد: تولید مستند طبیعی و حیات وحش به دل اینکه امکانات فراهم نبوده و ساخت آن دشوار است آنچنان مورد توجه قرار نگرفته است.
به گفته مستندساز در حوزه محیط زیست، در یک دهه گذشته حیات وحش و محیط زیست جان گرفته و کارهای خوبی ساخته شده و یا در حال ساخت است.
وی به آثار اکران شده در شانزدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت اشاره کرد و افزود: در حوزه محیط زیست مستند بنده در جشنواره اکران شد و شاهد حضور آثار مستند دیگری هم از محیط زیست در جشنواره بودیم.
وی افزود: محیط زیست به شخصه همیشه یکی از دغدغههای بنده بوده است؛ چرا که محیط زیست ما به شدت لطمهپذیر شده است و تولید اثر مستند در این خصوص ضروری است.
ابراهیمی با ذکر مثالی تاکید کرد: به عنوان مثال خشکسالی چند سالی است غلبه یافته و فضای جنگلی و مرتعی ما از بین رفته و تنها ۳۰ درصد مراتع در ۴۰ سال گذشته از بین رفته است. از بین رفتن عرصههای طبیعی نه تنها در طبیعت تأثیر منفی دارد بلکه در خلق و خوی مردم هم تأثیر منفی خواهد داشت.
این کارگردان تصریح کرد: همچنان که یک هنرمند نقاش و موزیسین دنبال تخلف نمیرود، کسی که با احترام به طبیعت بار بیاید به آن صدمه نمیزند. چنین تربیتی میتواند از مسیر آثار هنری از جمله مستند پررنگتر شود.
به گفته این هنرمند مستند محیط زیستی فقط کارکرد محیط زیستی ندارد بلکه کارکرد اجتماعی و تربیت جامعه را نیز بر عهده دارد.
انتهای پیام/