دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آذر 1401 - 13:15
آنا دلایل افت تحصیلی دانش آموزان در سال تحصیلی جدید را بررسی می‌کند؛

متهم اول، کتاب‌های درسی کسل کننده

متهم اول، کتاب‌های درسی کسل کننده
یک کارشناس آموزشی معتقد است آماری مبنی بر اینکه دانش آموزان تنها به دلیل استفاده از فضای مجازی دچار افت تحصیلی شده‌اند وجود ندارد. کیفیت پایین درون مایه‌های آموزشی اصلی‌ترین دلیل افت تحصیلی است.
کد خبر : 818722
امروز لیسانسه و فوق لیسانسه‌های بیکار در هر خانواده وجود دارد. پس دانش آموز به این نکته فکر می‌کند که درس چندان ارتباطی با موفقیت‌های آینده من ندارد.»

گروه جامعه آنا، زهرا اردشیری: پس از دو سال تعطیلی مدارس با بازگشایی و از سر گرفتن کلاس‌های حضوری، دانش آموزان دچار افت تحصیلی چشمگیری شده‌اند. اینطور که بعضی از منابع خبری اعلام کرده‌اند، تعدادی از کارشناسان این افت تحصیلی را وابستگی دانش آموزان به فضای مجازی عنوان کرده و می‌گویند: «جذابیت‌های فضای مجازی دانش آموزان را نسبت به مطالعه دلسرد کرده است.»

اما محمد رضا نیک نژاد، کارشناس آموزشی در گفتگو با آنا، به زوایای دیگر افت تحصیلی دانش آموزان اشاره می‌کند و می‌گوید: «هیچ مشکلی را نمی‌توان به صورت تک عاملی بررسی کرد. ما سال‌هاست دچار دلزدگی از تحصیل شده‌ایم و سواد دانش آموزان افت کرده است.»
این کارشناس آموزشی با بیان اینکه طبق مطالعاتی که در کشور‌های مختلف داشته‌ام و به عنوان یک معلم می‌توانم بگویم عوامل متعدد که در ساختار آموزشی، کلاس و دروس دانش آموزان وجود دارد می‌تواند دلیل افت تحصیلی باشد.

**دانش آموز چرا کتاب درسی دست بگیرد؟

او بی انگیزه بودن دانش آموزان را از دلایل روی خوش نشان ندادن به درس خواندن می‌داند و می‌گوید: «این روز‌ها در بین دانش آموزان درس‌خوان و ممتاز هم می‌بینیم که تنها برای نمره تلاش می‌کنند و لذتی از درس خواندن نمی‌برند و این موضوع به دلیل کیفیت آموزشی بسیار پایین است.»
 نیک نژاد با اشاره به محتوای آموزشی ضعیف تمام پایه‌های تحصیلی می‌گوید: «درون مایه‌های آموزشی نمی‌تواند دانش آموز این نسل را جذب کند. شما این دروس را با جذابیت فضای مجازی مقایسه کنید، چرا محصلان ما باید جای گوشی کتاب درسی به دست بگیرند؟

**نوجوان برای خود  آینده شغلی متصور نیست!

این معلم فیزیک و کارشناس آموزشی در بخشی از صحبت‌هایش به موضوع آینده شغلی دانش آموزان اشاره می‌کند و می‌گوید: «حداقل در هر خانواده دو یا سه تحصیل کرده وجود دارد که با مشکل اشتغال درگیر است. دانش آموز وقتی می‌بیند درس خواندن آینده او را تضمین نمی‌کند چرا با لذت درس بخواند؟ در صورتی که در گذشته می‌دیدم شخصی که تلاش کرده، درس خوانده و به دانشگاه راه پیدا کرده است، زندگی با رفاهی را تجربه می‌کند. ولی امروز لیسانسه و فوق لیسانسه‌های بیکار در هر خانواده وجود دارد. پس دانش آموز به این نکته فکر می‌کند که درس چندان ارتباطی با موفقیت‌های آینده من ندارد.»

**لذت بازی از مشق نوشتن بیشتر است  

 
نیک نژاد، جذابیت‌های فضای مجازی را هم در کشش دانش آموزان به سمت تلفن‌های همراه بی تأثیر نمی‌داند و می‌گوید: «قطعاً لذتی که در بازی‌های های کامپیوتری وجود دارد در مشق نوشتن و درس خواندن نیست. دانش آموز از لحاظ روحی دچار چالش می‌شود و هیجان‌هایش تخلیه می‌شود.»

او درباره راهکار جذب دانش آموزان به تحصیل به جذاب کردن درون مایه‌های آموزشی از طریق فضای مجازی اشاره می‌کند و می‌گوید: «والدین و کادر آموزشی این نکته را بدانند که دیگر تلفن همراه از دانش آموز گرفتنی نیست و البته کار درستی هم نیست. تنه

تنها روشی که می‌توان به کار گرفت کیفیت بخشی به جست و جو‌های اینترنتی دانش آموزان است. مثلاً از آن‌ها بخواهیم در مورد یک موضوع علمی مرتبط با درس در موتور جستجوگر اطلاعات کسب کنند

روشی که می‌توان به کار گرفت کیفیت بخشی به جست و جو‌های اینترنتی دانش آموزان است. مثلاً از آن‌ها بخواهیم در مورد یک موضوع علمی مرتبط با درس در موتور جستجوگر اطلاعات کسب کنند. یا موضوعات جدید مربوط به موضوع درس را پیدا کنند و ارائه دهند.» 

**سواد دانش آموزان کم شده است 

این کارشناس آموزشی در پایان اشاره می‌کند: «مسئولان نباید کرونا و فضای مجازی را عامل افت تحصیلی بدانند بلکه ضرورت دارد به این مساله توجه کنند که بر اساس نتایج ارزشیابی‌هایی که می‌توان از سازمان سنجش و آموزش‌وپرورش به آن دست یافت، از سال‌ها پیش سطح دانش و سواد به طور کلی در کشور پایین آمده است.
به گفته نیک نژاد، می‌توان با رصد درصد نمرات کسب شده دانش‌آموزان در کنکور سراسری هر سال متوجه این ضعف و افت سواد شد؛ همچنین با آزمون «پرلز» می‌توان به راحتی سطح یادگیری و دانش افراد یاد شده را سنجید.
 

 انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب