چگونگی انتخاب واحدهای برتر دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد
عنایتالله ملکی تبار، رئیس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام واحدهای برتر در ارزیابی عملکرد به خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، گفت: دومین دوره ارزیابی عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی با تدوین تفاهم نامههای عملکردی استانها، در ابتدای دوره ارزیابی، آغاز و پس از یکسال فعالیت واحدهای استانی، در پایان دوره، مورد ارزیابی قرار گرفتند.
ملکی تبار افزود: این دوره از ارزیابی در قالب 9 محور، 51 مولفه، 97 شاخص صورت گرفت که شاخصهای ارزیابی منبعث از اسناد بالادستی و خصوصاً سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی بود.
وی تأکید کرد: هدف از ارزیابی عملکرد، بهبود عملکرد، حرکت در راستای اهداف تعیین شده در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی است که براساس شرایط، ویژگیها و میزان برخورداری هر استان تدوین شده بود. ایشان با اشاره به ویژگیهای این دوره از ارزیابی، شاخص های ارزیابی را شاخص های بروندادی و پیامدی اعلام کرد و گفت: نسبت به دوره قبل شاخصها ارتقا پیدا کرده و با در دسترس بودن وضعیت موجود، شاخصها کیفیتر و ملموس تر انتخاب شده بودند.
بنا به اعلام رئیس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی؛ استانهای کرمان، اصفهان و هرمزگان در دومین دوره ارزیابی عملکرد موفق شدند بیشترین میزان از تعهدات خود را عملیاتی و حائز جایگاه های اول تا سوم شوند. ضمنا در مقایسه با سال قبل، استانهای هرمزگان، همدان، فارس، کرمانشاه، تهران و واحد مستقل علوم و تحقیقات، رشد محسوسی نسبت به سال قبل داشته اند.
ملکی تبار در خصوص بررسی عملکردی محورها نیز گفت: درمحور آموزشی استانهای هرمزگان، خراسان رضوی و تهران در عمل به تعهدات خود جایگاه سه گانه را کسب و در مقایسه با سال قبل، در این محور، استانهای آذربایجان شرقی، چهارمحال بختیاری، سمنان و کردستان رشد مطلوبتری داشتند. در محور پژوهشی استانهای کرمان، اصفهان و گیلان در عمل به تعهدات جایگاه های اول تا سوم را کسب و در مقایسه با سال قبل، استانهای هرمزگان، مازندران، چهار محال بختیاری و خوزستان جهش مطلوب تری داشتند. در محور فناوری و نوآوری استانهای تهران، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد در عمل به تعهدات موفق به فتح جایگاه به ترتیب اول، دوم و سوم شدند. در این محور در مقایسه با سال قبل، واحد مستقل نجف آباد و استانهای چهارمحال بختیاری، فارس، همدان و سمنان عملکرد مطلوبتری داشتند.
وی ادامه داد: در محور تربیت اخلاقی، معنوی و هویتی استانهای همدان، کرمان و هرمزگان در عمل به تعهدات سه جایگاه برتر را بدست آوردند و همچنین استانهای فارس، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، کرمانشاه و مازندران عملکرد بسیار بهتری نسبت به دوره قبل داشتند.
ملکی تبار بیان کرد: در محور دانشجویی استانهای کرمان، اصفهان و هرمزگان در عمل به تعهدات خود عملکرد بهتری داشته و اول تا سوم شدند. دراین محور در مقایسه با سال قبل، استانهای سیستان و بلوچستان، زنجان، اردبیل، سمنان و فارس نیز رشد مطلوبتری داشتند. در محور مدیریت و توسعه منابع استانهای اصفهان، کرمان، خراسان رضوی در عمل به تعهدات خود عملکرد خوبی داشتند. عملکرد نهایی این محور، پس از بستن حسابهای استانها که هم اکنون درجریان است اعلام خواهد شد.
رییس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: در محور آموزش و توسعه علوم پزشکی استانهای یزد، آذربایجان شرقی و نجف آباد در عمل به تعهدات خود موفق تر بوده و به ترتیب اول تا سوم شدند. در این محور در مقایسه با سال قبل، استانهای فارس، قزوین، زنجان و سیستان و بلوچستان رشد مطلوبتری داشتند. در محور آموزشهای مهارتی و عمومی استانهای همدان، هرمزگان و کرمان در عمل به تعهدات خود موفق عمل کردند و حائز جایگاه های اول تا سوم شدند. در این محور در مقایسه با سال قبل، استانهای لرستان، یزد، سمنان و اردبیل رشد محسوستری داشتند.
وی ادامه داد: در محور بین الملل استانهای قزوین، علوم و تحقیقات بطور مشترک درعمل به تعهدات اول شدند و یزد درجایگاه دوم وخراسان رضوی درجایگاه سوم ایستادند.
رییس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با اشاره به اهمیت ارزیابی و استمرار آن تاکید کرد که ارزیابی عملکرد در سالهای آتی نیز انجام خواهد شد. با این تفاوت که شاخص های ارزیابی دقیقا مطابق با سند تحول و گام های سالیانه مورد سنجش قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام/