دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آبان 1401 - 12:17
کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با آنا:

منافع غرب مانع واکنش به «نقض جدی حقوق بشر» در عربستان است

منافع غرب مانع واکنش به «نقض جدی حقوق بشر» در عربستان است
کرمی گفت: ثروت عربستان به صورت سرمایه‌گذاری در آمریکا نمود دارد؛ به همین دلیل غربی‌ها تمایلی به چشم‌پوشی از این ثروت برای مقابله با اعدام چند کودک و نوجوان در عربستان ندارند.
کد خبر : 813337

کامران کرمی کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار آنا؛ درباره حکم دادگاه عربستان سعودی مبنی بر اعدام چند کودک و نوجوان از جمله یک کودک ۱۳ ساله و سکوت مجامع حقوق بشری جهان که منجر به افزایش اقدامات غیرانسانی مکرر از سوی ریاض شده است، اظهارداشت: مجامع بین‌المللی و کشور‌های غربی به دلالیل مختلفی از جمله منافع متحدان به موضوع نقض حقوق بشر در عربستان سعودی ورود نمی‌کنند.

وی درباره دلایل ورود نکردن کشور‌های غربی به این مسئله گفت: اولین دلیل را می‌توان در سخن «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا یافت که گفته بود ما باید میان ارزش‌های دموکراتیک و منافع متحدین موازنه برقرار کنیم و موازنه برقرار کردن به معنای چشم‌پوشی بر روی نقض‌های حقوق بشری متحدان آمریکا است.

کرمی با بیان اینکه دلیل دوم جایگاه نفتی و ثروت عربستان است، افزود: این ثروت در نهایت به صورت سرمایه‌گذاری و اوراق خزانه‌داری در آمریکا جلوه‌گر می‌شود؛ به همین دلیل آمریکایی‌ها تمایلی به چشم‌پوشی از این ثروت برای مقابله با اعدام چند کودک و نوجوان در عربستان و نقض‌های گسترده حقوق بشر در این کشور از جمله «نقض حقوق اقلیت‌ها و زنان» ندارند.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: دلیل سوم که در شرایط فعلی از بقیه مهم‌تر است، آنکه با توجه به کثرت متغیر‌های تنش‌زا و بحرانی در سطح منطقه و بین‌الملل، اولویت بسیاری از کشور‌های اروپایی و آمریکا به عنوان مدعیان و سردمداران اصلی حقوق بشر مسئله امنیت و ثبات است، و همین موضوع در کنار دو عامل مذکور باعث می‌شود عربستان با وجود اقداماتی که انجام می‌دهد، با تهدید جدی و ملموسی نباشد.

وی افزود: چهارمین دلیلی که باعث می‌شود به موضوع نقض حقوق بشر در عربستان پرداخته نشود، پروژه اصلاحاتی است که محمد بن سلمان در داخل کشور در پیش گرفته است. هر چند این پروژه، «اصلاحاتی فرمالیته و صرفا نمادین» بوده و اصلاحات مدنظر زنان و گروه‌های اقلیت نیست، اما از نظر غربی‌ها این پروژه می‌تواند گشایش‌هایی در موضوع حقوق زنان و اقلیت‌ها ایجاد کند.

کرمی با بیان اینکه این پروژه به عاملی بازدارنده در ورود کشور‌های دیگر به مسئله حقوق بشر در عربستان تبدیل شده است، اظهارکرد: تحلیل مقامات غربی این است که اگر به بن سلمان فشار وارد کنند، ممکن است این اصلاحات ضعیف را هم حذف کرده و یک گام به عقب بازگردد.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: این چهار عامل در شرایط کنونی باعث شده است که موضوع اعمال فشار بر عربستان برای رعایت موضوعات حقوق بشری تبدیل به یک شوخی شود.

وی درباره اینکه آیا ایران می‌تواند در مجامع بین‌الملل این موضوع را به طور جدی پیگیری کند یا خیر، اظهار کرد: ایران در فضای رسانه‌ای و رابطه با گروه‌ها و نهاد‌های حقوق بشری و نهاد‌های بین‌المللی دارای محدودیت است و از آنجا که عربستان در بسیاری از نهاد‌های بین‌المللی از طریق تأمین مالی آن‌ها ایفای نقش می‌کند، امکان چنین اقدامی وجود ندارد.

کرمی در پایان با اشاره به مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی نیز خاطرنشان کرد: هر چند بعد از اتفاقات اخیر و اقدامات ایران‌اینترنشنال، این مذاکرات تحت‌الشعاع قرار گرفته، اما هر نوع اقدامی درمورد موضوعات حقوق بشری در عربستان می‌تواند باعث ایجاد این تصور در مقامات عربستان شود که ایران دارد توافقاتی که در مذاکرات انجام شده را نقض می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته