دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گاردین نوشت؛

صدور حکم اعدام برای استاد دانشگاه به جرم استفاده از توییتر و واتساپ

صدور حکم اعدام برای استاد دانشگاه به جرم استفاده از توییتر و واتساپ
عوض القرنی استاد دانشگاه به دلیل ارتکاب جرامی مانند داشتن حساب توییتر و استفاده از واتس آپ در عربستان سعودی به اعدام محکوم شد.
کد خبر : 826192

به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، بنا بر اسناد رسیده به روزنامه گاردین، یکی از طرفدار‌های برجسته اصلاحات در عربستان سعودی به نام عوض القرنی به دلیل ارتکاب جرایمی مانند داشتن حساب توییتر و استفاده از واتس اپ برای به اشتراک گذاشتن اخبار «خصمانه» به زعم حاکمان این کشور به اعدام محکوم شده است.

دستگیری عوض القرنی ۶۵ ساله در سپتامبر ۲۰۱۷ همزمان با شروع سرکوب گسترده مخالفان توسط ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن سلمان، اتفاق افتاد.

جزئیات اتهامات وارده علیه القرنی توسط پسر القرنی، ناصر، که سال گذشته از عربستان گریخت و اکنون در بریتانیا زندگی می‌کند و به دنبال دریافت پناهندگی است، در اختیار گاردین قرار داده شده است.

رسانه‌های دولتی سعودی القرنی را یک واعظ خطرناک ترسیم کرده‌اند، اما مخالفان رژیم سعودی می‌گویند که القرنی یک اندیشمند مهم و محترم با دنبال کننده‌های بسیار در شبکه‌های اجتماعی بود. او فقط در توییتر ۲ میلیون دنبال کننده داشت.

مدافعان حقوق بشر و مخالفان سعودی در تبعید هشدار داده‌اند که مقامات سعودی موج جدیدی از سرکوب‌های شدید منتقدان خود در این کشور به راه انداخته‌اند. سال گذشته، سلما الشهاب، دانشجوی دکترای دانشگاه لیدز و مادر دو کودک به جرم داشتن حساب توییتری و دنبال کردن و ریتوییت کردن توییت‌های مخالفان و فعالان نظام به ۳۴ سال زندان محکوم شد. یک زن دیگر به نام نورا القحطانی، به خاطر استفاده از توییتر به ۴۵ سال زندان محکوم شد.

اما اسناد دادرسی که توسط ناصر القرنی در اختیار گاردین قرار داده شده اند نشان می‌دهند که استفاده از شبکه‌های اجتماعی و ابزار‌های ارتباطی دیگر از زمان شروع زمامداری شاهزاده محمد مصداق جرم شناخته می‌شوند.

دولت سعودی و سرمایه گذار‌های سعودی وابسته به دولت این کشور اخیراً سرمایه‌های مالی خود در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و فیسبوک و شرکت‌های سرگرمی مانند دیزنی را افزایش داده اند. شاهزاده الولید بن طلال، یکی از سرمایه گذار‌های سعودی، بعد از این که ایلان ماسک توتییر را خریداری کرد، به دومین سرمایه گذار اصلی توییتر تبدیل شد. در طول یک پاکسازی موسوم به ضدفساد در سال ۲۰۱۷ این فرد خود به مدت ۸۳ روز زندانی شد.

اهزاده الولید گفته است که بعد از رسیدن به یک درک مشترک با دولت که باید «بین او و دولت محرمانه باقی بماند» از زندان آزاد شد.

صندوق ثروت ملی عربستان سعودی و صندوق سرمایه گذاری عمومی سعودی هر کدام به تنهایی سهم خود در فیسبوک و متا- شرکت صاحب فیسبوک و واتس آپ- را افزایش داده‌اند.

ترجمه اسناد مربوط به اتهامات علیه القرنی که منجر به صدور حکم اعدام برای او شده اند نشان می‌دهند که او به داشتن یک حساب در شبکه‌های اجتماعی با نام خودش و استفاده از «آن در هر فرصتی برای بیان نظرات و عقایدش» اعتراف کرده است. این اسناد همچنین نشان می‌دهند که او به انجام چت در پلتفرم واتس آپ نیز اعتراف کرده است و او همچنین به شرکت در ویدئویی متهم شده که در آن از گروه اخوان المسلمین تعریف کرده است. استفاده القرنی از تلگرام و ساختن یک حساب در تلگرام نیز در اتهامات او قرار دارد.

جید باسیونی، رئیس محافظت از حقوق بشر در خاورمیانه و شمال آفریقا، گفت: «عربستان سعودی سعی می‌کند از خود تصویرِ کشوری علاقه‌مند و سرمایه گذار در فناوری، زیرساخت‌های مدرن، ورزش و سرگرمی به دنیا نشان دهد. اما این امر در تضاد کامل با آنچه ما در درون این کشور می‌بینیم قرار دارد. در این کشور دادستان عمومی به دستور محمد بن سلمان خواهان اعدام افراد به جرم بیان عقایدشان، به جرم داشتن توییتر و به جرم گفتگو است. این افراد خطرناک نیستند، آن‌ها خواهان سرنگونی رژیم حاکم نیستند.»

در ایالات متحده، شرکت‌هایی که از سرمایه گذاری‌هایی کلان سعودی‌ها برخوردارند یا شرکت‌های شریک با سعودی‌ها هیچ پاسخی به سوالات اذهان عمومی درباره رفتار مقامات سعودی با مخالفان یا زندانی کردن کاربرانشان نمی‌دهند.

همچنین دولت سعودی به درخواست دولت بایدن مبنی بر بهبود سوابقش در حوزه حقوق بشر توجهی نکرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته