دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 آبان 1401 - 15:05
با مدرن سازی بمب‌های مستقر در اروپا؛

روسیه: آمریکا آستانه تقابل هسته‌ای را کاهش می‌دهد

روسیه: آمریکا آستانه تقابل هسته‌ای را کاهش می‌دهد
معاون وزارت خارجه روسیه هشدار داد: به روزرسانی بمب‌های B۶۱ آمریکا و تسریع روند استقرار آن‌ها در اروپا، آستانه وقوع درگیری هسته‌ای را کاهش می‌دهد.
کد خبر : 811623

به گزارش گروه منطقه و جهان خبرگزاری آنا، «الکساندر گروشکو» معاون وزارت خارجه روسیه در مصاحبه با «ریانووستی» هشدار داد که تسریع روند استقرار انواع بروزرسانی شده بمب‌های B۶۱ آمریکایی در قاره اروپا، آستانه تقابل هسته‌ای را پایین می‌آورد.

وی همچنین گفت: روسیه در برنامه ریزی‌های نظامی خود، این اقدام آمریکا را مد نظر قرار خواهد داد.

درحالی‌که طبق برخی ادعاها، روسیه دو هزار سلاح هسته‌ای تاکتیکی دارد که همه آن‌ها را در خاک خود ذخیره و نگهداری می‌کند، آمریکا ۲۰۰ مورد از این تسلیحات را در اختیار دارد حال آنکه نیمی از آن‌ها را در ایتالیا، بلژیک، ترکیه، آلمان و هلند ذخیره کرده و همین موضوع مایه نگرانی مسکو است. 

بمب‌های گرانشی B۶۱-۱۲ در مقایسه با انواع قدیمی‌تر به کلاهک‌های هسته‌ای کم قدرت تری مجهز هستند، اما هدف گیری آن‌ها دقیقتر است و عمیق‌تر به داخل زمین نفوذ می‌کنند.

اما گروشکو می‌گوید آمریکا با به روزرسانی این بمب ها، دقت هدف گیری آن‌ها را افزایش و قدرت بار هسته‌ای آن‌ها را کاهش می‌دهد تا به این ترتیب، آن‌ها را به تسلیحات قابل استفاده در میدان جنگ تبدیل کند و همین مسئله به کاهش آستانه تقابل هسته‌ای منجر می‌شود.

این اظهارات درحالی است که اوایل این هفته، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه آمریکا به استقرار انواع مدرنیزه شده بمب‌های هسته‌ای B ۶۱-۱۲ در پایگاه‌های اروپایی ناتو، سرعت بخشیده و انتظار می‌رود که این روند به جای ۲۰۲۳، تا اواخر ۲۰۲۲ تکمیل شود.

پیشتر نیز «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در واشنگتن از مقامات آمریکا خواسته بود همه تسلیحات هسته‌ای را که در دیگر نقاط جهان مستقر کرده اند، به این کشور بازگردانده و زیرساخت‌های برون مرزی آن‌ها را نیز نابود کنند.

همچنین، آنتونوف از آمریکا خواست از دخیل کردن نیرو‌های نظامی کشور‌های غیرهسته‌ای در روند آزمایش نحوه استفاده از چنین تسلیحاتی خودداری کند چراکه این اقدام (استفاده از نیرو‌های کشور‌های غیر هسته ای) که تحت عنوان مأموریت مشترک ناتو انجام می‌شود، مغایر با اصول اساسی NPT است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته