دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آبان 1401 - 08:57
آنا گزارش می‌دهد؛

چگونه جهان چند قطبی تعبیر «باغ و جنگل» را به چالش می‌کشد؟

چگونه جهان چند قطبی تعبیر «باغ و جنگل» را به چالش می‌کشد؟
نظام چندقطبی موجود در جهان بیانگر کاهش هژمونی اروپا است و این استدلال می‌تواند اظهارات اخیر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به چالش بکشاند. 
کد خبر : 811182

به گزارش گروه منطقه و جهان خبرگزاری آنا، اینکه «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به سهولت دیدگاه خود را در قبال اروپا و دیگر نقاط جهان در قالب استعاره باغ و جنگل وحشی مطرح می‌کند و محافل رسانه‌ای و مدافعین حقوق بشری جهان نسبت به آن اعتراض چندانی ندارند، در نوع خودش جالب و البته تاسف آور است. 

اما با نگاهی به واقعیت تاریخی و البته تحولات سالیان اخیر می‌توان به برخی موارد اشاره کرد، اول آنکه رهبران کشور‌های اروپایی مسبب بسیاری از تنش ها، جنگ‌ها و عدم پیشرفت و توسعه کشور‌های مختلف جهان از جمله آفریقا و منطقه غرب آسیا بوده‌اند و کارنامه آن‌ها در اقدامات ناقض حقوق بشری بسیار ناامید کننده است. 

دوم آنکه دیگر زمان منبع و منشا اثر بودن اروپا در روند تحولات بین المللی گذشته است و به معنای دیگر جهان تک قطبی دیروز به جهان چندقطبی امروز تبدیل شده و کشور‌های قدرتمند دیگری نیز وجود دارند که هر یک می‌توانند در تعاملات جهانی نقش مهمی داشته باشند. 

در همین خصوص «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در توئیتر نوشت: «استعاره باغ/جنگل برآمده از ذهنیت به‌غایت غیرقابل قبول استعماری است که به غرب حق تجاوز و اشغال می‌دهد.»

وی تاکید کرد: «آن دوران به‌سر آمده است، جهان چندقطبی پشت در است. اتحادیه اروپا یا باید واقعیات را بپذیرد یا همچنان در مسیر افول و محو شدن پیش خواهد رفت.»

این قبیل اظهارات رهبران کشور‌های اروپایی که هرازگاهی مطرح می‌شود بیانگر تداوم خوی سلطه جویی و خود برتر بینی آن‌ها نسبت به دیگر مناطق جهان است که آن‌ها را به نوعی همچنان مستعمره اروپا قلمداد می‌کنند.

اما بهتر آن است که آقای بورل و دیگر مقامات اروپایی پاسخگوی اقدامات کشور‌های اروپایی در ترویج و تقویت خشونت، جنگ، تروریسم، توزیع مواد مخدر و دیگر مواردی که جان صد‌ها میلیون نفر را در کشور‌های آفریقایی و منطقه غرب آسیا به خطر انداخته است، باشند. 

در خاتمه آنکه، علی رغم عذرخواهی بورل از بیان غیر اخلاقی و به دور از واقعیت خود، شاید بتوان این موضوع را که یک مقام عالی رتبه اروپایی به صورت رسمی توهینی آشکار را نسبت به مردم دیگر مناطق جهان غیر از اروپا دارد و آن‌ها را به جنگلی وحشی توصیف می‌کندکه در کمال تعجب امری نسبتا عادی جلوه داده می‌شود، طنز تلخ روزگار ما خواند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته