۲۱/ اسفند /۱۴۰۳
در گفت‌وگو با آنا تأکید شد؛

لزوم افزایش جاذبه و ویرایش محتوای «درس دفاع مقدس»

لزوم افزایش جاذبه و ویرایش محتوای «درس دفاع مقدس»
مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه تأکید کرد که محتوای درس دفاع مقدس باید طوری متحول و انتخاب شود تا در جوانان جاذبه ایجاد کند، وگرنه تأثیرگذاری خود را از دست می‌دهد.

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ به مناسبت هفته دفاع مقدس از حسین قویدل عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل ماکو، رزمنده و جانباز هشت سال دفاع مقدس و مدرس درس آمادگی دفاعی خواستیم دیدگاه و نظر‌ خود را درباره درس آمادگی دفاعی بگوید. همان درسی که خود در هشت سال دفاع از خاک و ناموس و پرچمی که نشان و هویت یک ملت است به صورت عملی اجرا کرد.

قویدل در پاسخ به سؤالی درباره ضرورت‌های ایجادی در درس آمادگی دفاع مقدس اظهار کرد: دفاع مقدس حادثه بی‌نظیری بود که در هیچ کجای دنیا دیده نشده است. ملتی دست خالی در نبردی نابرابر، مقابل تمام ظالمان عالم ایستادگی کرد و پیروز شد. ماندگاری این حماسه جاودانه و پاسداشت این عزت و شرافت با مرور این خون‌نوشته‌ها، وظیفه و مسئولیتی سنگین است. میراث‌داران کبوتران خونین‌بال هستیم که باید پیام آنها را به نسل‌ها و عصر‌های آینده برسانیم. تحقیقات نشان می‌دهد رهبر معظم انقلاب از ۱۰۰ سخنرانی خود در ۸۰ مورد آن بر دفاع مقدس و الگوگیری از آن تأکید داشته‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل ماکو افزود: راز ماندگاری یک حادثه و پدیده اجتماعی در آن است که پدیده یا حادثه به‌صورت علمی و کاربردی آموزش داده شود، پس درس آمادگی دفاعی در دانشگاه‌ها برای حفظ میراث عظیم و ماندگار دفاع مقدس لازم و ضروری است. تئوری دفاع مقدس بیانگر حقیقتی بوده که این حماسه مجموعه‌ای عظیم از علوم و معارف را در خود نهفته و توانسته در کشور‌های زیادی در دنیا تأثیر گذاشته و منشأ تحولات عظیمی شود.

 باید‌ها و نبایدهای درس دفاع مقدس

مدرس درس آمادگی دفاعی(درس دفاع مقدس) درباره باید‌های این درس با تأکید برآشنایی جوانان با ثمرات دفاع توضیح داد: با تدریس این درس در دانشگاه‌ها می‌توان جوانان را با حوزه دفاع مقدس آشنا و روحیه ایثارگری، شهادت‌طلبی و فداکاری را در آنان ایجاد کرد. محتوای این درس طوری باید انتخاب شود تا در جوانان جاذبه ایجاد کند در غیر اینصورت این درس هم سرنوشت درس‌های دیگر شده و تأثیرگذاری خود را از دست می‌دهد.

گوشتیران
قالیشویی ادیب

لزوم افزایش جاذبه و ویرایش محتوای «درس دفاع مقدس»

قویدل گفت: درس آمادگی دفاعی باید برای همه رشته‌ها به صورت تخصصی ارائه تا توفیق اجباری برای همه دانشجویان فراهم شود. تربیت استادان و انتخاب مناسب آنان و برگزاری دوره‌های تربیت مدرس و آموزش‌های لازم برای استادان تأثیرگذاری این درس را بیشتر خواهد کرد. محتوای درس دفاع مقدس باید مورد بررسی و ویرایش قرار گیرد تا بتواند با جذابیت لازم و تأثیرگذاری بیشتری روی دانشجویان داشته باشد.

وی  با انتقاد از تصورات غلط، درباره نباید‌های درس آمادگی دفاعی بیان کرد: با تصورات غلط نباید این درس را با خاطره‌گویی اشتباه گرفت؛ زیرا این درس یک درس معرفتی برای جوانان است و علوم زیادی در ابعاد جغرافیایی، پزشکی، مدیریت، روان‌شناسی و علوم دیگر در دل خود نهفته دارد. درس آمادگی دفاعی در دانشگاه‌ها آغاز دیرهنگام داشته و باید خیلی زودتر تدریس این درس در دانشگاه انجام می‌شد. نباید بعضی از دانشگاه‌ها در مقابل ارائه این درس در دانشگاه خود تعلل و یا مقاومت کنند، باید همه به ضرورت تدریس دفاع مقدس واقف باشند و از تدریس آن در دانشگاه استقبال کنند.

مسئول بسیج اساتید شهرستان ماکو تأکید کرد: نباید در انتقال ارزش‌های دفاع مقدس تحریف ایجاد کنیم؛ زیرا انحراف در این حوزه باعث می‌شود جای شهید و جلاد عوض شود. نباید این حماسه عظیم که دنیایی از تجربه‌های تلخ و شیرین در خود دارد را به فراموشی سپرد؛ زیرا در این صورت تکرار آن از طرف ظالمان میسر می‌شود.

قویدل ادامه داد: نباید در اجرای تاریخ شفاهی و ثبت و ضبط، (خاطرات روایت‌های شروع عملیات) تعلل شود؛ زیرا ۷۰ درصد مادران شهدا از دنیا رفته‌اند و خیلی از رزمندگان که دنیایی خاطره و روایت در دل خود دارند با فوت آنان این گنجینه عظیم فنا می‌شود؛ بنابراین ثبت این اطلاعات ضروری است.

گفت‌وگو از دوستعلی ابراهیم‌زاده

انتهای پیام/۴۱۲۱/

ارسال نظر