دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 شهريور 1401 - 13:33

موش‌های مزاحم به دام افتادند/ تولید «طعمه موش‌کش شتاب» دوست‌دار محیط‌زیست

موش‌های مزاحم به دام افتادند  تولید «طعمه موش‌کش شتاب» دوست‌دار محیط‌زیست
مدیر گروه شتاب مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور گفت: محصول «طعمه موش‌کش شتاب»، توسط محققان هسته فناور این گروه تولید شد که موش‌های مزاحم در همه مکان‌ها را به دام می‌اندازد.
کد خبر : 805784

علیرضا متولی‌زاده کاخکی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در نیشابور با بیان اینکه تولید محصولات فناورانه در گروه شتاب مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور با معرفی محصولی جدید توسط استادان، دانشجویان و محققان این واحد دانشگاهی ادامه دارد، اظهار کرد: یکی از مشکلات محیط‌های مسکونی، اداری، مزارع کشاورزی و باغات، هجوم موش‌های مزاحم است که سبب واردآمدن آسیب‌های متعدد و متفاوت به درختان و محصولات و آسیب‌های روانی برای انسان می‌شود.

وی افزود: برای حل این مشکلات و مبارزه با موش‌های مزاحم، محصولی با نام «طعمه موش‌کش شتاب»، توسط محققان «هسته فناور پویا هاکول ایران قلمرو» در گروه شتاب مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور تولید شده است.

موش‌های مزاحم به دام افتادند/ تولید «طعمه موش‌کش شتاب» دوست‌دار محیط‌زیست

متولی‌زاده گفت: این محصول که در آزمایشگاه شیمی دانشگاه آزاد نیشابور تهیه شده کاملاً طبیعی بوده و برخلاف بسیاری از سموم، روی محیط‌زیست اثر نامطلوبی ندارد، چنانکه طعمه در مسیر حرکت موش‌ها قرار می‌گیرد، موش‌ها جذب آن می‌شوند. پس از خوردن طعمه به آهستگی روده‌های موش ورم‌کرده، باعث بی‌حالی شده و درنهایت خود را به لانه می‌رساند و به آرامی از بین می‌رود و باعث می‌شود لاشه موش در محیط باقی نماند و این موضوع از ویژگی‌های منحصربه‌فرد محصول است.

دانشیار گروه شیمی و مدیر گروه شتاب مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور که از ۲۴ هسته فناور تشکیل شده است، اضافه کرد: از دیگر ویژگی‌های «طعمه موش‌کش شتاب» نداشتن ضرر و آسیب برای سلامت انسان بوده که صرفاً جاذب موش بوده و به‌ویژه برای از بین بردن موش‌های مزاحم در ساختمان‌های اداری، مسکونی، خوابگاهی و زمین‌های کشاورزی مناسب است.

متولی‌زاده کاخکی ادامه داد: مراحل تولید محصول فناور «طعمه موش‌کش شتاب» در محیط آزمایشگاه و در کارخانه‌ای ساده ممکن بوده و به‌عنوان تحولی مهم در زمینه استفاده از سموم موجود است. برخلاف سایر سموم شیمیایی که اکثراً از خود اثرات نامطلوب زیست‌محیطی از خود برجای می‌گذارند، این ماده هیچ‌گونه ضرر زیست‌محیطی ندارد و در بسته‌های ۱۰۰، ۲۵۰، ۵۰۰ گرمی و به‌صورت کیلویی تهیه و به فروش می‌رسد.

وی با قدردانی از حمایت‌های دانشگاه و محققان تیم تولید شتاب از تولید، عرضه و بهره‌برداری سایر محصولات فناورانه گروه متبوع خود در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

انتهای پیام/۴۱۲۱/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته