دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 شهريور 1401 - 13:07
پژوهشگر مدیریت رسانه‌:

تغییرات سریع فناوری‌های ارتباطی امکان رقابت را با چالش‌ روبه‌رو کرده است

تغییرات سریع فناوری‌های ارتباطی امکان رقابت را با چالش‌ روبه‌رو کرده است
پژوهشگر دورۀ دکتری تخصصی مدیریت رسانه‌ای گفت: تغییرات سریع فناوری‌های ارتباطی و پیچیدگی‌های محیطی ناشی از ظهور پلتفرم‌های خبری، امکان رقابت و جذب مخاطب را با چالش‌های جدّی روبه‌رو کرده است.
کد خبر : 805547

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از دماوند در ادامۀ فعالیت‌های علمی گروه پژوهشی پدافند رسانه‌ای، پنجمین کرسی ترویجی با عنوان «عوامل و عدم قطعیت‌های مؤثر در آیندۀ خبرگزاری صداوسیما» در دانشگاه آزاد اسلامی دماوند برگزار شد.

این کرسی، سومین رویداد علمی گروه پژوهشی پدافند رسانه‌ای با موضوع رسانۀ ملی است که با هدف تشریح نتایج دستاورد‌های علمی به حوزه‌های مدیریتی برگزار شد.

توجه به صداوسیما و علاقۀ پژوهشگران به مطالعۀ آن از آنجا سرچشمه می‌گیرد که این سازمان به عنوان یک سرمایۀ ملی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در صورت فعال‌سازی ظرفیت‌های مغفول یا معطل ماندۀ خود می‌تواند باعث افزایش سرمایۀ اجتماعی کشور شود؛ بنابراین همگان انتظار دارند که عملکرد رسانۀ ملی باعث دفع تهدیدات و ارتقای بازدارندگی فرهنگی و اجتماعی شود.

محمدرضا یاسین پژوهشگر دورۀ دکتری تخصصی مدیریت رسانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی دماوند در تشریح یافته‌های رسالۀ تحقیقاتی خود به خبرنگار آنا گفت: تغییرات سریع فناوری‌های ارتباطی و پیچیدگی‌های محیطی ناشی از ظهور پلتفرم‌های خبری، امکان رقابت و جذب مخاطب را با چالش‌های جدّی روبه‌رو کرده است؛ بنابراین مدیران رسانه‌های خبری تلاش می‌کنند با پیش‌بینی یا آینده‌سازی به مرز‌های موفقیت نزدیک شوند و رسانۀ خود را از آسیب‌های احتمالی دور نگه دارند.

وی افزود: براساس تجربیات قبلی در مدیریت اخبار رسانۀ ملی و با پشتیبانی استادان رساله، (حمیدرضا حسینی‌دانا، امید جهانشاهی، محسن شاکری نژاد و خانم میراسماعیلی) فهرستی از چالش‌های مدیریت خبرگزاری رسانۀ ملی را تهیه و با استفاده از روش دلفی، نظرات خبرگان را جمع‌آوری و سرانجام، سناریو‌های رسیدن به آیندۀ مطلوب را ارائه کردیم.

یاسین گفت: در این تحقیق مشخص شد که دو عامل میزان استقلال حرفه‌ای خبرگزاری و میزان حضور مؤثر در فضای مجازی، مهم‌ترین نیرو‌های پیشران موجود برای ارتقای رقابت پذیری خبرگزاری صداوسیما هستند؛ بنابراین در سناریو‌های پیشنهادی، راهکار‌هایی برای مدیریت این دو عامل و بهبود شرایط عملکردی خبرگزاری، ارائه شد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع از جزئیات کرسی‌های ترویجی گروه پژوهشی پدافند رسانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی دماوند به آدرس: https://damavand.iau.ir/mmedia/fa مراجعه کنند.

انتهای پیام/۴۰۶۲/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب