روزشمار هزار روزه برای تحقق وعدههای وزیر علوم/ مطالبه بیپرده دانشجویان از زلفی گل +فیلم
گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، لاله قلیپور- در هفته دولت قرار داریم و یک سال از روزی که محمدعلی زلفی گل برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیسجمهور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت، میگذرد. نمایندگان در پایان بررسی صلاحیت برای تصدی پست وزارت پیشنهادی علوم با ۲۱۰ رأی موافق، ۵۶ رأی مخالف و ۱۹ رأی ممتنع به وی رأی اعتماد دادند.
میزان پایبندی به تحقق تعدادی از برنامههای وزیر در جلسه علنی مجلس و وعدههایی که موجب رأی اعتماد بهارستان نشینها به وی شد، مانند عدالت آموزشی و توزیع متوازن استعدادها، آموزشهای مهارتی به دانشجویان و نیز رصد دانشآموختگان پس از تحصیل، از سوی خبرنگار آنا در نشست خبری تشریح اقدامات یکساله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سؤال شد. در ادامه به تشریح سخنان و اقدامات زلفی گل در این خصوص میپردازیم.
تحقق عدالت آموزشی شاید وقتی دیگر
مسئله عدالت آموزشی و عدم توزیع متوازن استعدادها، سالهاست که گریبان آموزشی عالی کشور در رشتههای مختلف را گرفته است. وزیر علوم دراینباره به آنا میگوید: «استعدادهای برتر ما بهطور متناسب پخش نمیشوند. برای رشتههای علوم پایه و انسانی تقاضا کمتر شده است، درحالیکه اینها پایه و اساس علم هستند. حل این مسئله نیاز به سیاستهای فرا بخشی نیاز دارد، این مسئله فقط در اختیار وزارت علوم نیست اگرچه به دنبال یافتن راهکارهایی برای آن هستیم. البته برای نخبههای برتر با همکاری بنیاد ملی نخبگان اقداماتی صورت دادهایم.»
بحث توزیع متوازن استعدادها، یکی از برنامههای زلفی گل در جلسه رأی اعتماد بود که تاکنون محقق نشده است. وزیر علوم از آن بهعنوان یک موضوع فرا بخشی یاد میکند و خاطرنشان میکند: «چرا فردی المپیادی در رشته دیگری درس میخواند؟ زیرا نسبت به آینده شغلی آن رشته نگران است. درنتیجه میزان دستیابی به شغل در آینده، تعیینکننده نوع رشته تحصیلی هر شخص، است. به همین دلیل در حال حاضر کم مهری به رشتههای علوم انسانی و پایه میشود.»
آموزشی که به مهارت ختم نمیشود
مهارتی کردن آموزشهای دانشگاهی باعث میشود دانشجویان درک و فهم بیشتری نسبت به رشته تحصیلی خود داشته باشند و از همین رو این افراد میگویند که دانشگاهها باید تعداد واحدهای دروس عملی در هر رشته را افزایش دهند و از تعداد واحدهای دروس نظری کم کنند. یکی دیگر از برنامههای وزیر علوم در صحن مجلس تأکید بر این امر بود، که ما به آموزش مهارت نیاز داریم.
زلفی گل در رابطه با آسیبشناسی این موضوع به خبرنگار آنا اظهار میکند: «برای فارغالتحصیلان دانشگاهی فرش قرمز در صنعت پهن نیست، در بحث مهارت محوری در صنعت، اگر دانشجویی بخواهد در صنایع مشغول به کار شود، تسهیلاتی مانند ایابوذهاب و امکاناتی از سوی وزارت نفت، مسکن و شهرسازی در اختیارش قرار نمیگیرد.» که به نظر میرسد تحقق این برنامه نیز عزم فرا بخشی را میطلبد.
فارغالتحصیلان با کدام تلسکوپ رصد میشوند؟
«یکی از مسائل مهم عدم رصد دانشآموختگان در کشور است. چرا که ما بعدازاین که دانشجو دانشآموخته شد او را رها میکنیم. درصورتیکه یکی از برنامههای من تعریف مأموریت جدید برای دانشجویان است.» برنامه و مأموریتی که به نظر میرسد هنوز محقق نشده، زیرا تاکنون نه تنها سرفصلهای درسی منطبق با نیاز جامعه تغییر نکرده بلکه آمار بیکاری، اشتغال و مهاجرت نیز تکان نخورده است.
وزیر علوم در پاسخ به آنا در رابطه با بحث رصد دانشآموختگان با اشاره به اینکه کاملاً درست است، میگوید: «از موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی خواستم که این موضوع را دنبال کنند.»
بودجه فرهنگی دانشگاهها معلق بین زمین و هوا!
تصویب ۳ درصد بودجه برای فعالیتهای فرهنگی از کل بودجه هر دانشگاه در نگاه اول رضایت متولیان آموزش عالی در حوزه فرهنگ را که بارها با انتقاد از هزینه کرد بودجه فرهنگی در سایر بخشها مانند پرداخت حقوق و حوزه رفاهی، خواستار اختصاص ردیف مستقل و شفافیت هزینه کرد بودجه فرهنگی شده بودند را به دنبال داشته است. اما اینکه برای این هزینه کرد پس از تصویب چه اتفاقی افتاده است، جای سؤال دارد.
زلفی گل در خصوص وضعیت اختصاص ۳ بودجه فرهنگی به دانشگاهها و ابهامات آن میگوید: «مسئول هیئتامنای مرکزی وزارت علوم، موظف است پس از مصوب شدن بودجه تحصیلی دانشگاهها در هیئتامنای مربوطه بودجه را بررسی کند و به رئیس دانشگاهی که این درصد را تخصیص نداده است، تذکر دهد تا اصلاح شود و بودجهشان را طوری تنظیم کنند که حتماً اختصاص یابد. این رویه تاکنون مؤثر بوده است.»
بنا به درخواست وزیر علوم برای پیگیری اختصاص ۳ درصد بودجه به معاونت فرهنگی این وزارتخانه و وجود مشکل بودجه فرهنگی مأموریت یافتیم با عبدالحسین کلانتری صحبت کنیم که تا این لحظه به دلیل تعدد جلسات وی موفق به انجام این کار نشدیم.
البته در ادامه نظر مهدی واحدی، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی درباره وضعیت اختصاص این میزان بودجه را نیز جویا شدیم. وی خاطرنشان میکند: «هیچگونه مقاومتی از سوی معاونت مالی و اداری دانشگاه درباره تخصیص مبلغ برای برنامههای فرهنگی وجود ندارد، وزیر علوم نیز چند بار اختصاص آن را پیگیری کردند. اما مشکل جای دیگری است و بودجه عمومی و مصوب دانشگاه کفاف پرداختن به ضروریات مانند حقوق و دستمزد را نمیدهند بسیاری از دانشگاهها حقالتدریس اساتیدشان را چندترم بدهکارند و برخی نیز پژوهانههای پژوهشی اساتیدشان را سالها است که ندادهاند.»
بیشتر بخوانید:
المپیادیها به خاطر شغل در رشته دیگری ادامه تحصیل میدهند/ پاسخهای وزیر برای برچیده شدن بساط بی عدالتی آموزشی
از توجه ویژه وزارت علوم به محتوای کتب درسی تا مهارت آموزی به دانشجویان
به باور واحدی، این مسئله یک بحث آسیبشناسی دارد و در این باره خاطرنشان میکند: «تأمین امور رفاهی دانشجویان مثل تغذیه و خوابگاه بسیار سخت است و طبیعی است که بر اساس قاعده بندی و سطحبندی نیازها نوبت به امور فرهنگی دیرتر و کمتر میرسد مسئله مقاومت دانشگاه در پرداخت این درصد فرهنگی نیست اگر بودجه بهقدر کافی وجود داشته باشد حتماً این اتفاق خواهد افتاد.»
همچنین محمد شایان نژاد، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز دراینباره به آنا میگوید: «بودجه دانشگاه را تقسیم نکردهاند مثلاً بهطور مثال این درصد برای حقوق و دستمزدها، این درصد برای هزینههای عمرانی و اینکه ۳ درصد برای بودجه فرهنگی اختصاص یابد همینطور گفتند بدهید. درحالیکه وقتی از کل بودجه حقوق و دستمزدها و سلفسرویسها را کم کنید، منفی میشود لذا هیچ دانشگاهی نمیتواند به این کار را انجام دهد دانشگاهی که ۴۰۰ میلیارد اعتبار بگیرد نمیتواند ۱۲ میلیارد آن را به بودجه فرهنگی اختصاص دهد، شدنی نیست و کم میآورد.»
وی در رابطه با صحبت وزیر علوم در خصوص حضور مسئول هیئتامنای مرکزی وزارت علوم برای تصویب ۳ درصد بودجه فرهنگی در تمام واحدهای دانشگاهی میگوید: «در هیچ دانشگاهی نشنیدم این کار عملی شده باشد.»
زلفی گل: تعهد دادهام و باید روزی پاسخگو باشم
تعهد به تحقق برنامههای وزرای هر دولت، نقش به سزایی در حل مسائل کشور در آن حوزه دارد. میزان پایبندی به انجام آن بر اساس برنامه زمانبندیشده، بسیار مهم است. زلفی گل در پاسخ به میزان تعهد و پایبندی به این امر به خبرنگار آنا میگوید: «باید روزی پاسخگو باشیم. این نشان میدهد نباید بیتوجه به برنامه شویم و باید حواسمان باشد و فردا پاسخگو باشیم.»
رئیسجمهور و وزرا برای تعیین خطمشیها و تحقق برنامهها نیازمند مشاوران تخصصی هستند تا برنامه را بهپیش ببرند. وزیر علوم خاطرنشان میکند: «شخصی را به سمت مشاور برنامهریزی و مدیریت راهبردی، انتخاب کردهام، برنامهای که در جلسه رأی اعتماد به مجلس دادم و نیز برنامه تحولی هیئت دولت را در اختیارش قراردادم و وظیفهاش مرور این برنامهها است که هرکدام از آنها که انجام نمیشود در دستور کار قرار میگیرد، زیرا تعهد دادهام.»
درخواستهای بیپرده دانشجویان از وزیر علوم
موسوی: انجام کار پژوهشی به چشم شغل دیده شود
سید علی موسوی، دبیر دبیران انجمن علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران از محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری میخواهد که پژوهش را به چشم شغل ببینید و میگوید: «با حل این موضوع به حل مسائل اقتصادی دانشجویان بپردازید.»
یزدانی: فعالیت سامانه ملی باشگاه دانشجویان ایران از سر گرفته شود
کمیل یزدانی، دبیر اسبق سازمان علمی دانشجویی مهندسی برق کشور با بیان اینکه دغدغه پیشرفت کشور را داریم، خاطرنشان میکند: طبق فرمایش صریح رهبر معظم انقلاب و توجه به ظرفیتهای داخلی از دو سال گذشته به شبکهسازی در وزارت علوم پرداختیم و سامانه ملی باشگاه دانشجویان ایران را که نمونه داخلی ندارد و ترکیبی از شبکههای مجازی خارجی است را متناسب با فضای علمی دانشگاهی کشور بومیسازی کردیم، اما بنا به دلایلی کنار گذاشته شد که امیدواریم با مساعدت وزیر مجدداً فعالیتش از سر گرفته شود.»
فاطمی: حمایت از فضاهای کسبوکاری رشتههای هنر و علوم انسانی ضرورت دارد
شاهین فاطمی، دبیر اتحادیه دانشجویی علوم اجتماعی کشور با اشاره به اینکه دادن فرصتهای برابر بهتمامی افراد جامعه در حوزههای علم و دانش ضروری است، خاطرنشان میکند: «حمایت ویژه از فضاهای کسبوکاری رشتههای هنر و علوم انسانی ضرورت دارد.»
به گزارش آنا، ۱۲ ماه از سکانداری زلفی گل در وزارت علوم که دستپر وارد میدان آموزش عالی شد، میگذرد، ایجاد سامانه نان (نظام ایدهها و نیازها) برای ارتباط سازنده بین مسائل جامعه و متخصصان، راهاندازی معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم و ایجاد ۲۵ هزار فرصت شغلی دانشبنیان و همچنین تشکیل ستاد جهاد تبیین دانشگاهیان، گوشهای از برنامههای موفق وی در این مدت بوده است و قصد دارد سکان کشتی طوفانزده آموزش عالی را به مقصد بهتری برساند. هر چند بعضی از برنامههای اعلامی وزیر هنوز محقق نشده، اما هزار روز برای تحقق باقیمانده برنامههایی که تعهد کرده است، فرصت دارد.
(پایان قسمت اول)
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/