دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«فیلم‌هایی که دوست داشتیم» با «اجاره‌نشین‌ها» آغاز می‌شود

نخستین خوانش از طرح «فیلم‌هایی که دوست داشتیم» به فیلم «اجاره‌نشین‌ها» ساخته داریوش مهرجویی اختصاص یافت.
کد خبر : 80224

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، طرح «فیلم‌هایی که دوست داشتیم» که برای اولین بار در ایران اجرا می‌شود با هدف اصلی کمک به بانوان بی‌بضاعت و کم‌بضاعت سینما به بازخوانی و خوانش برخی فیلمنامه‌هایی که اساس و پایه ساخت فیلم‌های ماندگار سینمای ایران بوده‌اند می‌پردازد.


تیم اجرائی این طرح از فرشته طائرپور، رسول صدرعاملی و مجید مظفری به عنوان شورای نظارت و نازنین کریمی به عنوان طراح ایده و مجری طرح تشکیل شده است.


هدف از این طرح یادآوری و توجه دوباره به بخشی از سینمای ایران است که تاثیر فراوانی در مطرح شدن هرچه بیشتر سینمای ما در داخل و خارج داشته است. مروری بر گذشته برای نسل قدیم و آموزشی برای نسل جدید که شاید سال‌هاست کمتر شاهد نگارش فیلم‌نامه‌های قوی و ساخت فیلم‌هایی با ارزش بوده‌اند.


در این طرح که تلاش می‌کند موجب بازگشت مخاطبان قدیمی و جذب مخاطبان جدید به سینمای کشور شود، 10 فیلمنامه از فیلمسازان نسل اول همچون بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، مسعود کیمیایی، بهمن فرمان آرا، داریوش مهرجویی، سعید مطلبی، مرحوم شاپور قریب و زنده‌یاد علی حاتمی و همچنین 10 فیلمنامه از فیلمسازان نسل دوم همچون رخشان بنی‌اعتماد، ابراهیم حاتمی‌کیا، کیومرث پوراحمد و ..... انتخاب شده است.


در هر جلسه از این برنامه یک کارگردان و تعدادی از بازیگران مطرح و شناخته شده سینما و تئاتر، به ویژه بازیگرانی که علاقه داشته‌اند آن نقش به‌خصوص را ایفا کنند، خوانش می‌شود.


در هر برنامه قسمت‌هایی از فیلم مربوطه نیز به نمایش درخواهد آمد.


این برنامه با حمایت و پشتیبانی خانه سینما، بنیاد سینمایی فارابی، شهرداری و زیباسازی شهر تهران، خیریه یاران برکت مهر، صندوق حمایت هنرمندان و فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.


اولین قسمت از برنامه «فیلم‌هایی که دوست داشتیم»


نخستین خوانش از سری برنامه‌های «فیلم‌هایی که دوست داشتیم» به فیلمنامه «اجاره‌نشین‌ها» به نویسندگی و کارگردانی داریوش مهرجویی اختصاص دارد.


در خلاصه داستان فیلم «اجاره‌نشین‌ها آمده است: «خانه‌ای که وارث یا وارثانش معلوم نیست، عده‌ای مستاجر دارد. خانه نیازمند تعمیرات اساسی است ولی بی توجهی عباس آقا، مباشر که قصد تصاحب خانه را دارد، باعث می‌شود تا به رغم تلاش‌های دیگر ساکنان، کار از کار بگذرد و خانه بر ساکنانش فرو ریزد.»


در فیلم «اجاره‌نشین‌ها» عزت الله انتظامی (عباس آقا سوپر گوشت)، اکبر عبدی (آقای قندی)، حمیده خیرآبادی (مادر عباس آقا)، حسین سرشار (آقای سعدی)، رضا رویگری (مهندس)، یارتا یاران (سالک)، ایرج راد (آقای توسلی)، سیاوش تهمورث (غلام)، فریماه فرجامی (خانم مهندس)، منوچهر حامدی (باقری)، فردوس کاویانی (مش مهدی) و منیژه سلیمی (خانم توسلی) ایفای نقش می‌کردند.


کارگردان این فیلمنامه‌خوانی محمدعلی سجادی است و نقش‌خوان‌ها عبارتند از: مجید مظفری (عباس آقا)، ثریا قاسمی (مادر)، رضا بهبودی (قندی)، بهنوش طباطبایی (خانم افجه)، امیر دلاوری (آقای توسلی)، نسیم ادبی (خانم توسلی)، هوتن شکیبا (آقای مهندس)، سیروس همتی (مش مهدی)، داریوش سلیمی (آقا باقری)، سیامک صفری (سعدی)، سهراب دانش بهزادی (سالک) و نازنین کریمی (خانم کوچیک).


سایر عوامل این خوانش عبارتند از: دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: بهنام راهنمایی، دستیار کارگردان: عارف ابراهیمی، طراح و گرافیست: محمد روح‌الامین و محمدحسین هوشمندی، تولید و هماهنگی: مسعود مقدسی، مشاور رسانه‌ای: مهیار جوادیفر، عکاس: کانون تصویرگران جوان.


این برنامه ساعت 20:30 روز شنبه ١١ اردیبهشت ماه در فرهنگ سرای اندیشه اجرا می‌شود.


علاقه‌مندان برای تهیه بلیت می‌توانند به سایت ایران کنسرت مراجعه کنند.



انتهای پیام/

برچسب ها: داریوش مهرجویی
ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
الاله
United States of America
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲
۰
اینجا نوشتید هوتن شکیبا (مهندس) که رضا رویکردی صحیح است .هوتن شکیبا در ان زمان یا به دنیا نیامده بود یا خیلی کوچک بوده☺️
هلدینگ شایسته