دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مرداد 1401 - 13:49
حجت‌الاسلام حاجیانی در گفت‌و‌گوی تفصیلی با آنا بررسی کرد؛

«حامیم»؛ قاتل موریانه‌های نفوذ در مراکز علمی/ تکنیک «اقناع» و «خودباوری» در دانشگاه‌ها ریشه می‌دواند

«حامیم»؛ قاتل موریانه‌های نفوذ در مراکز علمی  تکنیک «اقناع» و «خودباوری» در دانشگاه‌ها ریشه می‌دواند
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور استان بوشهر با هشدار نسبت به نفوذ موریانه‌های فرهنگی در مراکز علمی عنوان کرد: تلاش داریم تکنیک «اقناع» و «خودباوری» در دانشگاه‌ها ریشه بدواند.
کد خبر : 801817

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ اساسی‌ترین، وسیع‌ترین، عمیق‌ترین و ماندگارترین تأثیری كه می‌توان در جامعه‌ای به‌وجود آورد و به‌وسیله آن زندگی عقلانی و انسانی افرادِ آن جامعه را متحول كرد، تأثیر در جهان‌بینی، ارزشگذاری و باور آن جامعه است.

تأثیر انبیای الهی و ائمه اطهار علیهم‌السلام در جامعه از این نوع بوده است و جانشینان و پیروان آنان نیز باید فعالیت‌شان را در این کانون متمركز کنند.

از سویی تقویت روحیه دینی دانشجویان از این رهگذر تأمین می‌شود و رشد فكری و علمی در مسائل دینی مهم‌ترین عامل پرورش دین و ایمان به‌شمار می‌رود، بنابراین دین اسلام بر پرورش نیروی عقلانی افراد، تأكید فراوان کرده است؛ بنابراین برای تحقق اين هدف بايد رشد فكری دانشجويان را بالا برده و به آنان قوه تجزيه و تحليل داده شود.

بيان کارکردهای روان‌شناختی و اجتماعی دين، ارتباط دادن کشفيات علوم تجربی به خداوند، تشويق به دينداری از سوی استادان دانشگاه، استفاده از استادان قوی برای درس معارف و دفاع مقدس، برگزاری جلسات سخنرانی در شکل‌های تخصصی، برگزاری ميزگرد با كمک گرفتن از دانشجويان، پاسخ به شبهات و ... راه‌های تقویت رشد فکری و دینی دانشجویان است.

براین اساس، حامیم (حلقه‌های میانی) طرحی است که دانشجویان علاوه بر ارتقای بنیه اعتقادی و فکری، تقویت انگیزه کنشگری برای نقش‌آفرینی در سال تحصیلی و حضور فعال میدانی در برنامه‌های فرهنگی و سیاسی دانشگاه از طریق برنامه‌های متنوع و جذاب آموزشی و معرفتی با مهارت‌های لازم در این خصوص نیز آشنا می‌شوند.

نخستین دوره طرح حامیم (حلقه‌های میانی) ویژه دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌های استان بوشهر و مشارکت سایر دانشگاه‌های این استان و همکاری تشکل‌های دانشجویی به‌خصوص ناحيه بسیج دانشجویی استان برگزار می‌شود.

خبرنگار خبرگزاری آنا در راستای بررسی جزئیات این طرح و چگونگی برگزاری آن، گفت‌و‌گویی را با حجت‌الاسلام حسین حاجیانی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور استان بوشهر و دبیر کمیته محتوایی این طرح در استان بوشهر ترتیب داده است. مشروح گپ و گفت آنا با حاجیانی در پی می‌آید:

تشریح اهداف طرح «حامیم» و ابعاد آن

آنا: طرح حامیم چیست و چه ساختاری دارد؟

حاجیانی: طرح حامیم دوره توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی بوده و این طرح به شکل استانی اجرا شده و شامل دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان است و ساختار آن رئیس، دبیر اجرایی و سه دبیر کمیته‌های محتوایی، رسانه و آموزشی است که این‌جانب عهده‌دار سمت کمیته محتوایی خواهم بود.

آنا: طرح حامیم به دنبال تحقق چه اهدافی است؟

حاجیانی: طرح حامیم ابعاد متنوعی را در حوزه‌های مختلف پیگیری می‌کند. بُعد آموزش رسمی، آموزش مکمل، کلاس‌های معرفتی، کارگاه‌های مهارتی، فوق برنامه. از ابعاد فعالیت‌هایی که خروجی آن می‌تواند آماده‌سازی دانشجوی توانمند و گروه‌های منسجم در دانشگاه باشد.

در حقیقت طراحی این دوره‌ها در کنار هم، از یکسو موجب تمرین برای همگرایی کنشگران فرهنگی و از سوی دیگر موجب خودباوری می‌شود تا دانشجویان نقش فعال و جدی خود را در دانشگاه و سپس در جامعه ایفا کنند.

در نتیجه این طرح اهداف مختلفی را دنبال می‌کند که می‌توان مواردی مانند تقویت بنیه اعتقادی و فکری دانشجویان فعال فرهنگی سیاسی، امیدآفرینی و تقویت نشاط و روحیه فعالیت‌های جمعی، تقویت انگیزه برای نقش‌آفرینی در سال تحصیلی و حضور میدانی در دانشگاه‌ها، استعدادسنجی و استفاده حداکثری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های دانشجویان و استفاده از فرصت شبکه‌سازی دانشجویان مستعد را ذکر کرد.

آنا: چه تعداد دانشجو در طرح حامیم استان بوشهر حضور خواهند داشت و به چه روش شناسایی و برای این طرح انتخاب خواهند شد؟

حاجیانی: ۲۵۰ دانشجوی فعال استان بوشهر به صورت مجزا در این طرح حضور خواهند داشت و دانشجویان فعال و باانگیزه که سابقه فعالیت و کنشگری در دانشگاه‌ها را دارند، معرفی خواهند شد و انتحاب آنان با مصاحبه و گزینش در دستور کار است.

دانشجویان منتخب برای این طرح، دانشجویان انقلابی، کنشگران و از فعالان فرهنگی، سیاسی، مذهبی و فکری در دانشگاه‌ها هستند که پس از این دوره انتظار می‌رود دانشجویانی داشته باشیم که بار فرهنگی اجتماعی، دانشگاه را به دوش بکشند.

سرفصل‌های محتوایی طرح «حامیم»

آنا: سرفصل‌های محتوایی که در طرح حامیم تدریس می‌شود، کدام هستند؟

حاجیانی: محورهای طرح حامیم به‌طور کلی در آموزش‌های رسمی، آموزش مکمل، فوق‌برنامه، تورهای علمی و پروژه تیمی خلاصه می‌شود که هرکدام زیر مجموعه‌هایی خواهند داشت.

درباره آموزش رسمی باید گفت، محور اصلی این بخش، کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی به‌عنوان اندیشه اسلامی، کتاب همرزمان امام حسین علیه السلام به‌عنوان تاریخ و کتاب خط امام به‌عنوان انقلاب اسلامی. این سه عنوان محتواهای متفاوتی دارند که امکان معادل‌سازی دو واحد از دروس معارف، به‌عنوان امتیاز برای آن پیش‌بینی شده است.

آموزش مکمل در دو قالب نشست‌های معرفتی و کارگاه‌های مهارتی با عناوینی مانند نشست‌های معرفتی، جهاد تبیین و منطق دفاع از دستاوردها و پاسخ به شبهات (صعود چهل ساله)، جریان‌شناسی دانشگاه امروز، بررسی و تحلیل تحولات منطقه و جهان، مقایسه تطبیقی حکمرانی امیرالمؤمنين حضرت علی علیه السلام» با جمهوری اسلامی (بازخوانی ولایت فقيه) است.

 کارگاه مهارت‌های ارتباط مؤثر، کارگاه تکنیک اقناع (فن بیان و ...)، کارگاه نشریات (مدیریت نشریه، یادداشت نویسی و ..)، کارگاه مدیریت شبکه‌های اجتماعی (توئیتر، اینستاگرام، فیسبوک و...، کارگاه بایسته‌ها و الزامات شبکه‌سازی، کارگاه مدیریت زمان، کارگاه تفکر سیستمی و کارگاه تفکر نقادانه عناوین طراحی شده برای کارگاه‌های مهارتی هستند.

البته نشست‌های معرفتی به صورت عمومی و با حضور دانشجویان برگزار می‌شود، اما دانشجویان می‌توانند از بین سرفصل‌های موجود در کارگاه‌های مهارتی یک یا چند کارگاه را برای حضور انتخاب کنند.

آنا: درباره دیگر سرفصل‌ها چه توضیحاتی دارید؟

حاجیانی: برنامه‌های فوق‌برنامه به دو زیرمجموعه برنامه‌های جنبی و برنامه‌های ورزشی و تفریحی تقسیم می‌شود که برای برنامه‌های جنبی هیئت مذهبی، محفل شبی با شهدا، کرسی آزاداندیشی، میزگرد و پرسش و پاسخ، اکران فیلم و مستند، نشست با چهره‌های علمی و نخبگان، نشست با استانداران با هدف تبیین برنامه اقتصادی دولت و برای برنامه ورزشی و تفریحی شنا، فوتسال، دارت، والیبال و مسابقات ورزشی تیمی و انفرادی پیش‌بینی شده است.

برای سایر محتواها تورهای علمی و پروژه‌های تیمی به‌ترتیب حضور در مراکز علمی، تحقیقاتی، صنعتی و آشنایی با دستاوردهای انقلاب در قالب جهاد تبیین و برگزاری رویداد ایده‌پردازی، طرح‌محوری و برگزاری مسابقات، چالش‌های فکری و فعالیت‌های خروجی محورِ مهارتی پیش‌بینی شده است.

آنا: سرفصل‌ها و محتواهای در نظر گرفته برای این طرح چگونه طراحی و انتخاب شده‌اند؟

حاجیانی: طرح درس‌ها، سرفصل‌ها و استادان نشست‌های معرفتی و کارگاه‌های مهارتی توسط کمیته محتوایی از ستاد مرکزی ارائه شده و در باقی موارد ستاد استانی بسته به شرایط برنامه‌های دیگر را پیش‌بینی کرده است. ضمن اینکه در دوره مهارت‌افزایی، استادان شاخص کشوری شرکت می‌کنند تا دانشجویان در جبهه فعالیت خویش قوی شده و به خودباوری برسند.

گفت‌وگو: داود نصیری

انتهای پیام/۴۰۷۸/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته