دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آبان 1401 - 11:50
حجت‌الاسلام قاضی‌زاده مطرح کرد؛

حضور کارگشای دین در سیاست و اجتماع/ وجدان، رسول باطنی انسان‌هاست

حضور کارگشای دین در سیاست و اجتماع  وجدان، رسول باطنی انسان‌هاست
مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد بوشهر عنوان کرد: آیین اسلام در زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی خط‌مشی و روش مشخصی را ارائه می‌دهد و دین در سیاست و اجتماع حضوری کارگشا دارد.
کد خبر : 811978
به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا، سومین روز از طرح فرهنگی حلقه‌های میانی (حامیم) دانشگاهیان استان بوشهر در شهر قم و جوار حرم حضرت معصومه(س) با برگزاری برنامه‌های مختلفی مانند برگزاری جلسات آموزشی اصلی؛ طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم و همرزمان حسین علیه‌السلام و نیز جلسات آموزشی مکمل در قالب نشست تخصصی «منطق حکمرانی اسلام» و کارگاه تخصصی «سواد رسانه‌ای» و همچنین برگزاری جشن به مناسبت ایام میلاد اهل بیت(ع) برگزار شد.
 
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر که به‌عنوان مدرس در طرح حلقه‌های میانی (حامیم) دانشگاهیان حضور دارد در کلاس آموزشی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم با ابراز خرسندی از برگزاری این دوره و حضور دانشجویان فعال، مشتاق، پرسشگر، مطالبه‌گر و دغدغه‌مند در طرح حامیم با ابراز امیدواری از اینکه همه از برکات این دوره فرهنگی از برکات آن بهره‌مند شوند، گفت: انسانی که زمین دل خود را از علف هرز گناه دور کند یا با توبه علف هرز گناه را بسوزاند و در این امر استمرار ورزد، حضرت حق تعالی به ید مبارک امام هدایتگر حضرت ولی عصر(عج) ان شاء الله وجود این انسان را به نور تقوا و معنویت روشن و هدایت خواهد کرد و بذر تقوا و معنویت را در دل این انسان با تقوا خواهد کاشت.
 
دین در سیاست و اجتماع حضوری کارگشا دارد/ وجدان، رسول باطنی انسان‌ها
 
حجت‌الاسلام سیدمهدی قاضی‌زاده با طرح این سؤال که علت گرایش مادی‌گرایی در جوامع انسانی چیست؟ اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره می‌فرماید: «سرخوردگی و دلزدگی، عامل گرایش به مادی‌گرایی است.»
 
**مادی‌گرایی نقطه مقابل توحید است
 
وی با تأکید بر اینکه مادی‌گرایی نقطه مقابل توحید است، بیان کرد: مادی‌گرایی به واسطه خلأ فکری ایجاد شده است. دین موجود در جوامع غربی دچار تحریف شده و پاسخگوی نیازهای جوامع آنان نیست؛ بنابراین این کشورها گرفتار جدایی دین از سیاست شده‌اند، در حالی که آیین مقدس اسلام در زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی خط‌مشی و روش مشخصی را ارائه می‌دهد و راهکارهایی که از علم بی‌نهایت الهی نشئت گرفته به انسان هدیه می‌دهد، بنابراین دین در سیاست و اجتماع حضوری کارگشا دارد.
 
دین در سیاست و اجتماع حضوری کارگشا دارد/ وجدان، رسول باطنی انسان‌ها
 
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه مادی‌گراها وجود خدا را انکار می‌کنند، تبیین کرد: فرستادگان پروردگار دنبال سعادت بشریت هستند. در مسیر زندگی انسان وجدان به‌عنوان رسول باطنی و پیامبران به‌عنوان رسول ظاهری برای هدایت انسان تلاش می‌کنند، در حالی که شیطان و نفس انسان به‌عنوان اغواگر دنبال گمراه کردن انسان هستند و این انسان است که در نهایت با اختیار می‌تواند مسیر هدایت را پیدا و از آن عبور کند.
 
در برنامه‌های بعد از ظهر این طرح دانشجویان ابتدا در کارگاه تخصصی «بررسی منطق عملکردی رهبر معظم انقلاب» و سپس نشست تخصصی «سواد رسانه» با موضوع «بازی‌های دیجیتال» شرکت کردند.
 
یک پژوهشگر منظومه فکری مقام معظم رهبری در کارگاه تخصصی بررسی منطق عملکردی رهبر معظم انقلاب با اشاره به حوادث اخیر گفت: پسا فتنه موقعیت مناسبی برای گفت‌وگو با عوامل تفرقه‌افکن نیست، بلکه این زمان ضرورت دارد که جبهه فرهنگی قوای را خود بازنگری و بازیابی کند، دور هم گفتمان داشته باشند، تقویت شوند و راهبردگذاری برای ادامه راه کنند.
 
دین در سیاست و اجتماع حضوری کارگشا دارد/ وجدان، رسول باطنی انسان‌ها
 
حجت‌الاسلام محمد امیری طیبی با بیان اینکه باید به فکر بازیابی جامعه دینی باشیم، اظهار کرد: در این راستا نیازمند بیان استدلالی و اقناع جامعه و روشنگری هستیم. در حقیقت این حوادث ضرورت برگزاری این دوره‌ها را بیش از پیش نشان داد.
 
وی با بررسی حکومت جمهوری اسلامی، توضیح داد: جمهوری اسلامی رئوس اصول آرمانی حکومت همچون عدالت، استکبارستیزی، عدالت، مردم‌محوری را به دست آورده، نگاه اول می‌گوید این حکومت و آرمان‌ها از دین برداشته شده و نیازی نیست مسیر رسیدن و تحقق آن نیز برگرفته از دین باشد، اما نگاه دوم تأکید بر این دارد که مسیر رسیدن به آن نیز باید براساس هدایتگری دین باشد.
 
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اگر نرم‌افزار حکمرانی را بفهمیم، باور خواهیم کرد رهبر معظم انقلاب اسلامی مطابق یک برنامه، حکمرانی می‌کند و نه براساس سلیقه یا فردگرایی، اظهار کرد: ولیّ جامعه، قلب جامعه است و وظیفه هدایت حرکت کلان را عهده‌دار است.
 
پژوهشگر پژوهشکده انقلاب اسلامی در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی با تأکید بر اینکه نظام‌سازی امری تدریجی است، نه دفعی، بیان کرد: براین اساس نیازمند ترسیم و اصلاح پیوسته برمبنای اصول و مبانی ارزشی هستیم.
 
**توحید، نخستین مبنا در اندیشه شناخت حکومت اسلامی است
 
این پژوهشگر با بیان اینکه نخستین مبنا در اندیشه شناخت حکومت اسلامی، توحید است، تبیین کرد: بسیاری از افراد که دچار ریزش شده‌اند، انقلابی بوده‌اند، اما چون سلیقه‌ورزانه عمل کردند، دچار گمراهی شدند.
 
امیری طیبی با اشاره به اینکه باید نظام‌سازی کنیم تا به مجمع توحیدی برسیم، توضیح داد: سرعت حوزه و دانشگاه متناسب با تحولات جامعه برای ترسیم اداره جامعه مناسب نیست و ایجاد «حلقه‌های میانی» (حامیم) راهکاری برای شنیدن صدای مردم و رفع این کاستی‌هاست.
 
در ادامه سلسله نشست‌های تخصصی عصر این دوره، حجت‌الاسلام حبیب داستانی بنیسی، تولیدکننده مجموعه بازی‌های رایانه‌ای در جمع دانشجویان بوشهری حضور یافت و به تشریح فعالیت خود در این حوزه شد.
 
دین در سیاست و اجتماع حضوری کارگشا دارد/ وجدان، رسول باطنی انسان‌ها
 
داستانی با بیان اینکه بازی‌های دیجیتال جزء ۴ صنعت بزرگ دنیا است، گفت: بازی‌های رایانه‌ای عمیق‌ترین و تأثیرگذارترین بخش رسانه است و قابلیت و قدرت زیادی در انتقال محتوا دارد.
 
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم رسانه‌ها را درجه‌بندی کنیم، یکی از شاخص‌های مهم، تأثیرگذاری است، توضیح داد: تأثیرگذاری یعنی عمق هم‌ذات‌پنداری که از این حیث بازی‌های رسانه‌ای با طیف وسیعی از مخاطب جایگاه قابل توجهی دارد.
 
وی با بیان اینکه در بازی‌های رایانه‌ای به علت اینکه می‌توان از وقایعی در آن استفاده کرد که در فیلم و انیمیشن هم کمتر به آن پرداخته می‌شود، عنوان کرد: بازی کردن از عمیق‌ترین نکات سرشت انسان است.
 
تولیدکننده مجموعه بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه به علت حساسیت موجود، تولیدات محتوایی این بخش در کشور باید توسط افرادی صورت گیرد که پایبند به اعتقادات باشند، توضیح داد: ما یک وجه مهم رقابتی در دنیا داریم و آن هم محتوا است که در کل جهان خریدار دارد. بازی سه وجه هنر، رسانه و صنعت را شامل است که باید اصولی به آن پرداخته شود تا با جذب مخاطب همراه باشد.
 
به گزارش آنا، دانشجویان سپس در ویژه برنامه دیگری به نام «تونل زمان» که درباره زندگینامه حضرت ولی عصر«عج» از تولد تا غیبت بود شرکت کردند.
 
در ادامه برنامه شب سوم طرح حامیم استان بوشهر، دانشجویان در ویژه‌برنامه جشن به مناسبت ایام میلاد اهل بیت(ع) شرکت کردند که این برنامه با مسابقه، پخش کلیپ و سرود، برگزاری نمادین سفره عقد زوج دانشجو و خاطره‌گویی همراه بود، فضای مفرحی را ایجاد کرد که بسیار مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت.
 
پایان‌بخش برنامه‌های شب سوم طرح حامیم استان بوشهر، حضور بر مزار شهید گمنام، قرائت فاتحه و زیارت عاشورا و خاطره‌گویی رزمنده و جانباز دفاع مقدس رحیم محمدی بود.
به گزارش آنا، طرح حامیم استان بوشهر با حضور ۱۳۵ دانشجو از دانشگاه‌های استان بوشهر و به مدت یک هفته در شهر مقدس قم و جوار حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران در حال اجراست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته