دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 فروردين 1395 - 15:35

سرپرست تیم سوم لیگ ربات‌های مین‌یاب کنترل از راه دور: این ربات از سه نوآوری ویژه برخوردار است

تیم SRC دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز متشکل از 9 دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر، الکترونیک، آی‌تی و مکانیک در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به سرپرستی دکتر شهرام بابائی مقام سوم را در لیگ ربات‌های مین‌یاب کنترل از راه دور یازدهمین مسابقات ربوکاپ امسال را از آن خود کرد.
کد خبر : 76466

نسترن صائبی، گروه علم و فناوری آنا- شهرام بابائی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تبریز در مورد تیمش گفت: «این تیم بالغ بر 10 دفعه است که در این مسابقات شرکت می‌کند و تاکنون موفق به کسب 7 مقام در این چالش‌ها شده است».


به گفته بابائی، ربات مین‌یاب کنترل از راه دور این تیم از سه حیث حائز اهمیت است. یکی از این موارد، نوآوری جدیدی است که در این ربات به کار گرفته شده است و CAN Bus نام دارد. بابائی در مورد این فناوری گفت: «از این فناوری برای کاهش پیچیدگی‌های الکترونیک ربات استفاده کرده‌ایم. در این فناوری، درکنار تمامی ماژول‌های ربات، واحد کنترل مجزایی از خانواده AVR به کار رفته است که این واحد کنترل بعد از پردازش اولیه اطلاعات، آن را به کنترل مرکزی از خانواده ARM منتقل می‌کند. بدین ترتیب، افزایش امنیت، کاهش هزینه، کاهش پیچیدگی، سهولت عیب‌یابی و بهبود عملکرد ربات حاصل می‌شود. همچنین برای اطمینان از وضعیت ربات در محیط عملیاتی، یک سیستم مانیتورینگ در نظر گرفتیم که اپراتور قادر است لحظه به لحظه از وضع ربات باخبر شود».


وی افزود: «دومین مورد مهم در مورد ربات مین‌یاب کنترل از راه دور تیم ما این است که این ربات برای تهیه نقشه از محیط عملیاتی، که در آن کار می‌کند، از یک سیستم ناوبری خاص استفاده می‌کند که بر اساس اطلاعات دریافتی از GPS، موقعیت دقیق ربات و مین‌ها را کشف می‌کند و نحوه حرکت را آنالیز می‌کند».


بابائی خاطرنشان کرد که این سیستم از خودروهای سری مرسدس بنز و بی‌ام‌دبلیو سری 8 گرفته شده است.


بابائی همچنین گفت: «سومین مورد درباره این ربات قابلیت کنترل آن توسط افراد معلول است. برای کنترل این ربات توسط فرد معلول، کنترل توسط سیگنال‌های مغزی امکان‌پذیر شده است که بر اساس دریافت‌کننده، سیگنال‌های EEG می‌توانند دستورهای مناسب را برای ربات صادر کنند».


وی در مورد مکانیسم این ربات گفت: «این ربات که به صورت کنترل از راه دور عمل می‌کند، براساس دوربین‌های نصب‌شده در اطرافش، تصاویر مناسب می‌گیرد و آنها را به اپراتور ارسال می‌کند و در واقع، اپراتور تصاویر را تحلیل می‌کند. سپس ربات بر اساس فرمان‌های دریافتی از سوی اپراتور، مین‌های کشف‌شده را به مناطق امن منتقل می‌کند».





انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته