دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یازدهمین مسابقات ربوکاپ ایران /4

معرفی ربات Ace IAUK دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان در لیگ ربات‌های صنعتی

ربات Ace IAUK می‌تواند جنسی را قفسه انبار یا داروخانه تشخیص بدهد و آن را بردارد و به بسته یا قفسه دیگر منتقل کند
کد خبر : 75932

نسترن صائبی، گروه علم و فناوری آنا- تیم 8 نفره از دانشجویان مهندسی الکترونیک و کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان در یازدهمین مسابقات ربوکاپ امسال، ربات Ace IAUK را معرفی کرد. به گفته علی سیوندی، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته الکترونیک این واحد دانشگاهی، ربات صنعتی ACE IAUK رباتی است که برای کار در صنعت از جمله کار در انبار و کارخانه ساخته شده است.


سیوندی در مورد این ربات گفت: «این ربات چند جهته است و در تمامی مسیرها می تواند حرکت کند و گردش درجا بزند و با قابلیت‌هایی که دارد می تواند جنسی را قفسه انبار یا داروخانه تشخیص بدهد و آن را بردارد و به بسته یا قفسه دیگر منتقل کند».


وی افزود: «این ربات توانایی تشخیص محیط کاری را دارد و از محیط اطرافش یک نقشه تهیه می کند تا بتواند موانع را دور بزند و به آنها برخورد نکند. در واقع، این ربات کوتاه ترین مسیر و کمترین زمان ممکن را برای مسیرش انتخاب می‌کند».


به گفته سیوندی، چیزی که این ربات را از ربات‌های صنعتی شرکت کننده در این لیگ متمایز می کند، الگوریتم مکان‌یابی و حرکتی آن و همچنین بازوی استوانه‌ای آن است که ترکیبی از بازوهای آرتیکولار (هنرمند) و بازوهای سیلندریکال (با مختصات استوانه ای) است.



وی همچنین گفت: «با توجه به موتورهای داینامیکسل که در این ربات به کار رفته است، دقت آن در حد دهم درجه و 2 صدم میلی‌متر است. همچنین دقت حرکتی آن در سطح صاف زیر 3 هزارم درصد است».


وی در مورد حسگرهایی که در این ربات به کار رفته اند، گفت: «حسگرهایی که در این ربات به کار رفته‌اند یکی انکودر برای ناوبری و حرکت ربات یا در واقع مسیریابی آن است و دیگری حسگر لیزر اسکنر است که برای نقشه‌یابی به کار می‌رود. این ربات همچنین مجهز به دوربین برای پردازش تصویر و جسمی است که می خواهد آن را از قفسه بردارد».




انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب