دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 فروردين 1395 - 19:36

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی : تراز دریاچه ارومیه 9 متر افزایش داشته است

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: سطح تراز دریاچه ارومیه در مقایسه با زمان مشابه ۹ سانتیمتر افزایش داشته و به ۱۲۷۰.۷۸ متر بالاتر از سطح آبهای آزاد رسیده است. تغییر رژیم بارش ها علت این افزایش تراز است.
کد خبر : 75795

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، پرویز آراسته مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی در مراسم امضای فاز سوم سند همکاری مشترک سازمان ملل مشترک، دولت ژاپن و سازمان حفاظت محیط زیست در حوضه آبریز دریاچه اورمیه که با حضور گری‌لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل متحد و واکاوایاشی کاردار سفارت ژاپن که در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: پیش‌بینی می‌شود با گرم شدن هوا و ذوب شدن برف‌ها و بارندگی‌های بهاره، ارتفاع آب دریاچه بیشتر شود و مساحت آبی دریاچه ارومیه به 2200 کیلومتر مربع رسیده است.


مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه رژیم بارش‌ها تغییر کرده است، گفت: خوشبختانه رژیم بارش‌ها از باران به برف تغییر کرده و در ارتفاعات برف خوبی داریم و بر این اساس پیش‌بینی می‌کنیم تا اردیبهشت ورودی آب به دریاچه را داشته باشیم و با این روند امیدواریم عرصه آبی دریاچه ارومیه به بیشتر از 3 هزار کیلومتر مربع برسد. و همین مساله باعث شده تا سطح تراز دریاچه ارومیه در مقایسه با زمان مشابه 9 سانتیمتر افزایش داشته است و به یک‌هزار و 270.78 متر بالاتر از سطح آبهای آزاد رسیده است.


آراسته تصریح کرد: دریاچه به حالت تثبیت رسیده است و با وجود اینکه میزان بارندگی‌ها 9 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، اما به دلیل دمای پایین هوا، رطوبت خاک، لایروبی رودخانه‌های اطراف دریاچه ارومیه و انتقال حوضه به حوضه آب، سطح تراز آب دریاچه ارومیه بالاتر آمده است و امیدواریم در 5 سال بعدی بتوانیم 650 میلیون مترمکعب آب را به دریاچه ارومیه برسانیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته