دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 اسفند 1393 - 09:34
رئیس دانشکده علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات تشریح کرد

زمان، باورها و ویژگی‌های همسر، سه بخش مهم آگاهی و بینش در ازدواج

رئیس دانشکده علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات، زمان، باورها و ویژگی‌های همسر و مهارت‌های لازم برای داشتن زندگی پایدار را از بخش‌های مهم آگاهی و بینش در ازدواج عنوان کرد.
کد خبر : 7559

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر فریبرز باقری در کارگاه ازدواج آگاهانه، به هنگام و پایدار که با حضور جمعی از دانشجویان و به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد با بیان اینکه نکته مهم در ازدواج داشتن آگاهی و بینش است، گفت: آگاهی از مسائلی نظیر سطح فرهنگی، محیط خانوادگی، انتظارات طرفین، اعتقادات دینی و مذهبی و... از جمله موادی است که باید بدان توجه کرد که متأسفانه امروزه بسیاری از جوانان از آن غافل می‌شوند.


رئیس دانشکده علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: زمانی که از آگاهی در ازدواج صحبت می‌کنیم منظور بصیرت از اهم و غیر اهم بودن مسائلی است که باید قبل و بعد از ازدواج نسبت به آنها آگاهی داشته باشیم.


وی آگاهی و بینش در ازدواج را شامل سه بخش مهم دانست و تصریح کرد: بخش اول آگاهی و بینش نسبت به زمان است، متأسفانه گاهی اوقات افراد برای رسیدن به اهداف خود تحت تأثیر زمان حاضر به قربانی کردن نزدیکان خود هستند که خود ناشی از نا‌آگاهی است.








باقری: زمانی که از آگاهی در ازدواج صحبت می‌کنیم منظور بصیرت از اهم و غیر اهم بودن مسائلی است که باید قبل و بعد از ازدواج نسبت به آنها آگاهی داشته باشیم

باقری ادامه داد: بخش دوم آگاهی و بینش نسبت به باورهای خودمان است، اینکه آیا می‌توانیم با هرکسی همراه و همسفر شویم؟، آیا صرف داشتن علاقه کافی است و چه سنخیتی با فرد مورد نظرمان داشته باشیم؟ بخشی از باورهای ما را شامل می‌شود.


رئیس دانشکده علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات افزود: بخش آخر این آگاهی نسبت به ویژگی‌های همسر و مهارتهای لازم برای داشتن زندگی پایدار است.


عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات نیز در این نشست با بیان اینکه دانشجویان چون در سنین جوانی هستند و گرایش آن‌ها در این سن به جنس مخالف طبیعی است گفت: زندگی زناشویی ساختن یک ارتباط دراز مدت توام با شور و صمیمیت و تفاهم است،


دکتر مهدی زارع بهرام آبادی تشکیل خانواده را مانند کاشت نهال دانست که علاوه بر داشتن شرایط مناسب، نیاز به رسیدگی دارد، ادامه داد: اگر هماهنگی بین شرایط فرهنگی، انتظارات از یکدیگر، ارزش‌ها و... ایجاد شود، تازه مرحله اول زندگی شکل گرفته و از اینجاست که وارد مرحله رسیدگی به این نهال تازه کاشته شده شروع می‌شود.


وی با بیان اینکه هیچ روان‌شناسی نمی‌تواند تضمین کند که زندگی تازه شکل گرفته صد در صد به خوشبختی منتج می‌شود، ادامه داد: اگر زوجین بتوانند مسائل و مشکلاتی که همواره در زندگی مشترک وجود دارد را با مشارکت و تصمیم گیری منطقی حل کنند، می‌توان گفت زندگی پایداری خواهند داشت.


زارع بهرام آبادی ادامه داد: توجه به شرایط پیش از ازدواج مهم است، ولی از آنجایی که مسائل و موضوعات بعد از ازدواج به پایدرای و تداوم آن منجر می‌شود از اهمیت بالاتری برخوردار است.








زارع با بیان اینکه بالا‌ترین نرخ طلاق سه سال اول ازدواج رخ می‌دهد، گفت: بعضی افراد تنها بخشی از عشق که شامل حس خوب است را با تمام عشق اشتباه می‌گیرند و به نوعی در یک حباب رابطه عاطفی پیش می‌روند

عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه بالا‌ترین نرخ طلاق سه سال اول ازدواج رخ می‌دهد، گفت: بعضی افراد تنها بخشی از عشق که شامل حس خوب است را با تمام عشق اشتباه می‌گیرند و به نوعی در یک حباب رابطه عاطفی پیش می‌روند.


وی ادامه داد: ازدواج آگاهانه توام با عشق است، ولی عشقی که فاقد آگاهی و بینش باشد و تنها از شور و هیجانی کاذب بهره برده باشد، عشقی کور کورانه است. بنابراین باید به درجه‌ای از آگاهی رسید تا بتوان وارد ازدواجی موفق شد، طرف مقابل را درک و برای داشتن یک رابطه پایدار و رضایت بخش تلاش کرد.


عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه ازدواج یک توانایی است که باعث رشد و تکامل بشر می‌شود، گفت: سازگاری با شرایط ازدواج و پذیرفتن نقش جدید در زندگی نیاز به توانایی دارد.


دکتر بیتا نصراللهی ادامه داد: آگاهی از تفاوت‌های جنسیتی مسئله مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود، زیرا براساس جنسیت طرز تفکر و توانایی انجام کار‌ها متفاوت است و نباید انتظاراتی را از همسر خود داشته باشیم که در ساختار جنسیتی وی تعریف نشده باشد.


نصراللهی افزود: زوجین، انتظاراتی از یکدیگر دارند بنابراین باید آموخت که چگونه می‌توان با مدیریت صحیح، این انتظارات برآورده شود.


وی ادامه داد: آنچه در ازدواج پایدار موثر است، هماهنگی از نظر خانواده‌ها، سطوح فرهنگی، ویژگی رفتاری، توقعات از یکدیگر و امثال آن است و باید توجه کرد که زندگی همواره ثابت نیست و در حال تغییر است که باید با این تغییرات به درستی برخورد و تطبیق پیدا کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب